Pátek v Jerezu končí první společné dostaveníčko týmů Formule 1. Jak probíhal poslední den testování?
Dnešní den se na dráze objeví pouze devět týmů: HRT odjelo již ve středu, včera se sbalil i Mercedes, který naposledy testoval se starým monopostem.
Nejrychlejší čas dne zajel Fernadno Alonso s vozem Ferrari F2012 během kvalifikační jízdy na měkkých pneumatikách - 1:18,877 min.
Konečné výsledky čtvrtého dne
Fotogalerii z Jerezu si můžete prohlédnout zde.
Průběh dne:
17:02 Konec.
16:59 Alonso s Kobajašim trénují starty.
16:57 Poslední pokusy: Alonso - 1:19,738 min.
16:53 Momentálně je nejrychlejší Kobajaši - 1:20,096 min.
16:45 Jezdci jezdí daleko za svými dnešními nejlepšími časy. Grosjean - 1:23,590; Vettel - 1:21,632; Kobajaši - 1:21,878; Trulli - 1:26,736 min.
16:35 Sílí provoz. Teplota vzduchu 15 °C, trať 26 °C.
16:31 Ferrari dle zpráv z paddocku větší část dnešní dno prostálo kvůli novým dílům - mezi které patří i nový výfukový systém, jenž dorazil z Itálie. Alonso by ho měl nyní mít na voze.
16:29 Pirelli je spokojeno s výsledky testů v Jerezu a věří, že se jim podaří zatraktivnit závody zmenšením výkonnostních rozdílů mezi jednotlivými směsmi. Loni byl často rozdíl kolem 1,5 sec, což vylučovalo strategie čítající o jednu zastávku navíc, jelikož jezdci nemohli dohnat ztrátu v časech na kolo pomocí nižší degradace. Všichni se snažili co nejvíce odjet na měkčí směsi, ježdění na tvrdších nedávalo moc smysl.
16:27 Na dráze již je po delší pauze Kobajaši, s ním Vergne, Alonso a Grosjean.
16:23 Pokračujeme.
16:23 Stále se nic neděje. Přijměte za vděk aspoň zprávu z WRC: v rally Švédska Sébastien Loeb vyjel mimo, zasekl se ve sněhové příkopě, což ho stálo 2 min. Tentokrát zřejmě nevyhraje. Jeho kolega Hirvonen tak vede o 1,1 sec před Latvalou.
16:20 Sauberu se podařilo opravit hydrauliku, Kamuj by měl po přerušení ještě pár kol stihnout.
16:12 Williams stojí v zatáčce č. 2, dnes zastavil provoz už podruhé.
16:10 V galerii přibyly dnešní fotky (nejen) Ferrari.
16:05 Aktuální pořadí:
15:45 Hülkenberg ujel 14 kol za sebou, průměr: 1:25,076 min.
15:33 Hamiltonův průměr 9 kol: 1:21,996 min. Vettel dříve 11 kol průměrně za 1:21,052 min.
Dnešní verze výfuků Sauberu C31
15:25 Vettel jde na čtvrtou pozici - 1:19,690 min.
15:17 McLaren zkouší delší jízdy.
15:13 Sauber únik hydrauliky řádně zatopil, mechaniky čeká spousta práce. Budou-li mít štěstí, Kamuj ještě dnes vyjede.
15:07 Ferrari během následujících dvou jízd bude testovat aerodynamiku.
15:01 Aktuální pořadí:
14:55 Zelená, Alonso vyjíždí s flow-visem na zadním křídlem, po něm Vergne s Trullim.
14:44 Poslední stint Vettela o 8 kolech: 1:20,072; 1:20,328; 1:20,972; 1:22,361; 1:20,997; 1:21,083; 1:21,207; 1:21,182. Průměr: 1:21,025 min.
14:42 Přerušení kvůli Kobajašimu, stojí v zatáčce č. 14.
14:35 Vettel v závěsu za Grosjeanem - 290 km/hod. Poté ho předjíždí.
14:31 Vettel - 1:20,328 min.
14:29 Vettel po více než 5 hod přestávce na trati, krouží i Alonso.
14:27 Hamilton - 1:19,866, těsně za svým maximem. To naopak překonává Trulli - 1:22,198 min, je o 1,8 pomalejší než Williams.
14:22 Po obědě se vydávají na průzkum Grosjean, Hamilton, Vergne, Kobajaši i Trulli.
14:13 Ferrari stále pracuje na vyřešení Alonsovy elektrické závady. A nikde ani stopa po Red Bullu. Maká alespoň Buemi na simulátoru, už druhý den. Momentálně jezdí Barcelonu.
14:11 Hamilton ujel pět měřených kol za sebou: 1:21,476; 1:21,439; 1:21,352; 1:21,727; 1:21,769. Průměr: 1:21,553 min.
14:05 Hamilton s Grosjeanem na trati.
14:00 Aktuální pořadí:
13:55 Chvíli jezdil Trulli, opět ticho po pěšině.
13:44 Pod článkem přibývají páteční fotky. Všechny snímky z Jerezu hledejte zde. Už si zvykáte na vzhled nových aut a škaredé nosy?
13:40 Kobajaši dnes kraluje na rovinkách - na konci prvního sektoru mu bylo naměřeno 286 km/hod.
13:36 Teplota vzduchu po ranních mrazech stoupá na 12,5 °C.
13:34 Vettel je jediný, kdo dnes nezajel jediné měřené kolo, tým se trápí s elektronikou. Boxy opouští Grosjean a Trulli.
13:29 Na dráze je ticho, většina týmů obědvá.
13:20 Sennův poslední stint před přerušením byl slušný, odjel velmi konzistentních 12 kol s průměrným časem 1:21,490 min.
13:11 Williams odtažen, pokračujeme.
Výfuky Caterhamu CT01
13:02 Červené vlajky. Senna simulující závod stojí na výjezdu z šikany pojmenované po jeho strýci. Nový monopost Williamsu si zatím pochvaluje (více zde).
13:02 Hülkenberg zrychlil na 1:19,977 min.
13:00 Aktuální pořadí:
12:49 Na dráze se odehrává také souboj šampónů: Head & Shoulders sponzorující Williams vs. Clear stojící za Lotusem. Vodítko pro fanoušky F1, po čem v drogérii sáhnout.
12:47 Senna si vylepšuje své maximum - 1:20,132 min.
12:45 Caterham jde na oběd. "Mezitím na Jarnově voze provedeme několik elektrických změn. Budeme zpět za 40 min."
12:40 Hamilton věří, že Ferari bude rychlé: "Podívejte se na Ferrari. Jsem si jistý, že mají rychlé auto, ale neodkrývají vůbec své karty," komentoval včera Brit poker, který v Jerezu hraje stáj z Maranella.
12:35 Po dnešku bychom si mohli udělat trochu lepší obrázek o časech, testy jsou zatím velmi těžko čitelné. Poslední den se ale týmy budou chtít ujistit, že jsou připraveni pro první závod a podívat se na to, co dokážou. Aby některý tým dokázal po 4 dnech z Jerezu odjed bez toho, musel by mít hodně silnou vůli.
12:29 Hamilton nakonec zajel zpět do boxů.
12:28 Teď zajel Brit velmi pomalé kolo - 1:38,029 min. Připravuje se na další rychlé?
12:26 Hamilton zajíždí svůj osobní nejlepší čas - 1:19,640 min.
12:21 na dráhu vyráží Hamilton, dále by na ní měli být Trulli a Senna
12:14 Senna má za sebou nejdelší výjezd dne - 25 kol v kuse. Doposud už odjel 65 kol, následuje ho Trulli s 45.
Lotus s Caterhamem mají v Jerezu garáže vedle sebe, aby se to náhodou nepletlo
12:13 Jednou z verzí, proč je Ferrari dnes tak často v boxech je, že tým na autě zkouší různé díly a ty buď fungují nebo ne
12:10 Už víme, proč zůstával Grosjean během dopoledne vždy tak dlouho v garáži. Lotus první půlku dne jezdil s ruznými senzory na svém voze, takže vždy potřeboval čas na jejich instalaci. Odpoledne už by mělo být auto bez těchto senzorů.
12:08 Své maximum ve svém 58. kole zajíždí také Senna - 1:22,394 min.
12:07 Toro Rosso na druhé místo, Francouz zajel čas 1:19,597 min.
12:06 Nové maximum Trulliho má hodnotu 1:22,214 min.
12:05 Ferrari dělá nějaké změny na autě předtím, než se na trať Alonso vrátí
12:00 Na trati jsou oba nejpilnější jezdci dopoledne, Senna na Williamsu, který se zatím ukazuje jako velmi spolehlivé auto (včera 126 kol, druhý den testů 97 kol), a Trulli s Caterhamem, který je na tom stejně tak (včera 74 kol, druhý den 139 kol).
12:00 Aktuální pořadí:
11:55 Jak vypadá situace s počtem kol? Senna (46) - Trulli (39) - Hülkenberg (32) - Hamilton (27) - Kobayashi (25) - Vergne (24) - Alonso (22) - Vettel (2)
11:50 Teď už jen dvě - Hülkenberg a Senna
11:48 Grosjean v boxech, Hülkenberg na trati, kde jsou momentálně tři auta
11:47 Red Bull: Tým oficiálně potvrdil, že má problémy s elektronikou na voze Sebastiana Vettela.
11:46 I McLaren by měl v neděli nebo v pondělí natáčet v Jerezu
11:45 Podle informací britského Autosportu by Williams měl na okruhu zůstat, když by zde zítra měl dělat nějaká propagační videa. Na nezávodních pneumatikách by tak mohl odjet až 100 km.
11:41 Grosjean a Kobajaši krouží na trati.
11:33 Teplota se zvýšila na 8 stupňů. Podle zpráv by měl Red Bull připravovat auto pro Vettela, aby mohl konečně vyrazit na trať. Ten se zatím pohybuje mezi boxy a motorhomem.
11:29 Zlepšení Grosjeana, Francouz poskakuje na 4. místo časem 1:19,955 min.
11:24 Na trati jsou také Senna s Williamsem a Hamilton s McLarenem (zkoušel starty).
11:22 Nejpilnějším jezdcem dopoledne je Trulli s Caterhamem. Máme tu další zlepšení časů: Vergne zajel čas 1:19,667 min., Hülkenberg 1:20,056 min.
11:19 Nico Hülkenberg je také na trati. Zatím jsme dnes dopoledne na trati moc neviděli obhájce titulu Vettela s Red Bullem. Zatím má na svém kontě pouze 2 kola.
11:16 Vergne míří na trať a zkouší starty, jeho letošní kolega u Toro Rosso absolvuje dnes dopoledne trénink.
Soustava pitotových trubic, které McLaren v Jerezu používá k měření proudění kolem kol za předním křídle
11:10 Hamilton zajel osobní maximum ve 2. i 3. sektoru, ale celkový čas nezlepšil. Romain Grosjean se opět zlepšil na 1:21,741s. Caterham vyslal na trať Trulliho, mají v plánu delší jízdu - první kolo má hodnotu 1:23,545s
11:04 Lotus se tváří zatím spokojeně. Grosjean se časem 1:22,595 min. posouvá vzhůru. Hamilton na chvilku vysedl z vozu. Zajímavé je, že svůj nejrychlejší čas zajel na středně tvrdých pneumatikách.
11:00 Aktuální pořadí:
10:55 Na minutu byla vyvěšená červená vlajka, důvodem je kontrola tratě.
10:54 Na trať vyjíždí Grosjean (zatím nejméně kol ze všech - 7), který byl po včerejšku s chováním nového Lotusu velmi spokojen (viz zde).
10:49 Rozřešení souboje McLarenu vs. Ferrari: Hamilton jede do boxů. V čele se udržel Alonso časem 1:18,887 min., Hamilton má na svém kontě čas 1:19,673 min. Na trati jsou teď pouze Senna (zatím nejpilnější ze všech díky 29 kolům) a Alonso.
10:46 Na trati je souboj mezi Hamiltonem a Alonsem jako v závěrečné části kvalifikace. Oba zlepšují své časy a bojují o čelo výsledkové listiny.
10:44 McLaren jde za Ferrari - Hamilton zajel 1:19,673s. Čelo jak z přelomu 90. let McLaren vs. Ferrari.
10:42 Na trati jsou Vergne, Hamilton, Hulkenberg, Senna a Trulli. Boxy opustily Alonso a Trulli. Osobní maximum zaznamenal také Hamilton - 1:20,301s.
10:39 Alonso jede hned zpět do boxů, Vergne zajel svoje nejrychlejší kolo - 1:20,707 min.
10:36 Provoz na trati houstne, dalšími jezdci na ní jsou Alonso a Vergne. Své nejrychlejší kolo dne zaznamenal Hülkenberg, má hodnotu 1:20,845 min.
10:33 Nico Hülkenberg jede opět na trať, dnešek mu má vynahradit včerejší odpoledne, kdy nemohl jezdit kvůli rozbitému auto. Ráno s ním totiž jezdil Bianchi.
10:30 Lewis Hamilton jede zpět do boxů, jeho série 4 kol je ukonce, průměr 1:22,867 min.
10:29 Caterham - teplota trati je 7 stupňů, vzduchu 3 stupně. Trulli vyráží na trať.
10:26 Nejvíce kol má zatím na svém kontě Senna s Williamsem (20). Lewis Hamilton zajíždí svůj nejrychlejší čas (1:21,774 min).
10:21 Bruno Senna s Williamsem opět přeskočil Trulliho, jeho čas 1:23,569 min. Na trať vyráží po delší době Lewis Hamilton s McLarenem.
10:17 Jarno Trulli dokázal zrychlit o více jak 1s - jeho čas je momentálně 1:23,581 min.
10:10 Nico Hülkenberg s Force India zajel svoje nejrychlejší kolo 1:21,198 min. Na trati ho doplnili Senna a Trulli.
10:05 Aktuální pořadí:
10:03 Střídání "stráží", Vergne do boxů a Hülkenberg na trať.
9:56 Trulli: "Trať je velmi chladná. Auto je ale dobře vyvážené a z od volantu mám dobrou zpětnou vazbu." Technici Lotusu naměřili 2,3 stupně.
9:55 Jean-Eric Vergne při výjezdů na trať masivně zablokoval v 1. zatáčce kola, čas následujících kol 1:23,351 min, 1:22,187 min, 1:21,748 min a 1:21,353 min. Tomu se říká pravidelné zrychlování.
9:51 Alonso jde časem 1:19,289 min do čela - krouží na měkkých pneumatikách. Jeden z členů týmu Red Bull je u garáže Lotus a pozorně pozoruje jejich počínání.
9:46 Truli se časem 1:25,759 min posouvá na 3. místo, v dalším kole zrychlil o více než vteřinu - 1:24,438 min.
9:41 Na trať vyráží Trulli s Caterhamem, má ji pouze pro sebe. Zatímní počty kol: Kobajaši 11, Alonso 7, Senna 8, Grosjean 6, Hamilton 5.
9:37 Kobajaši, Alonso i Hamilton jsou v boxech, jedno kolo navíc přidal pouze Senna s Williamsem, trať zeje prázdnotou.
9:34 Další kolo Japonce znamená opět zrychlení na 1:20,696 min. Své nejrychlejší kolo zajel Alonso, čas má hodnotu 1:21,126 min.
9:31 Kobajaši na to šlape hned od začátku, znovu zrychlil na 1:20,981 min. V nájedu do 2. zatáčky předjel bez váhání Sennu.
Difuzor Williamsu FW34 a zavěšení s teploměrnýmí nálepkami
9:29 Kobajaši začíná poměrně svižně - 1:22,030 min.
9:25 Jenson Button zažívá nepříjemné probuzení: "Někdo zaparkoval závodní dráhu hned před můj motorhome. Ráno mě probudily vozy F1, trochu si to ztište, kluci! :-)"
9:23 McLaren nám s oblibou fotí konkurenční Ferrari. Médiím však na rozdíl od Scuderie doposud neposkytli jediný snímek svého stříbrného monopostu z Jerezu.
9:18 Ferrari oznamuje: "Program pro dnešní den se nemění. Potřebuje nasbírat co nejvíce dat o chování F2012, zejména o aerodynamice."
9:15 Kobajaši vyráží, bude dnes pracovat zejména na aerodynamice a nastavení. Po včerejšku má Sauber co dohánět.
9:09 Čidlo maximální rychlosti v sektoru 9 nefunguje, zamrzlo.
9:07 Na dráze se míjejí Alonso s Hamiltonem. Brit byl po prvních jízdách s MP4-27 včera opatrně optimistický.
9:01 Prvními na dráze jsou Trulli, Grosjean, Kobajaši, po nich Vergne a Vettel.
Pohled na volant do kokpitu nového Sauberu C31 (foto: Sauber Motorsport AG)
8:29 Trulli dnes s Caterhamem bude během kratších a delších jízd vyhodnocovat nové směsi pneumatik Pirelli. Ve voze bude mít k dispozici KERS, čeká jej také několik systémových kontrol
8:25 V Jerezu máme -2 °C. Odpoledne by se teplota ale měla vyhoupnout nad 15 °C
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.