INDIE - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton dokázal v posledním měřeném kole přeskočit oba vozy Red Bull, a stal se tak nejrychlejším mužem první zkoušky nového okruhu.
Cirkus formule 1 píše další stránku své dlouhé historie. V neděli se pojede první Velká cena Indie, která je zároveň sedmnáctým podnikem sezony 2011. Buddh International Circuit, jak je indický okruh pojmenován, je situován v Greater Noida v regionu Uttar Pradesh.
Motoristický svět má za sebou velmi smutný týden, proto mi dovolte, abych před zahájením prvního tréninku uctil památku Dana Wheldona a Marka Simoncelliho, kteří nás navždy opustili.
Nový, 5,14 km dlouhý okruh, má patřit mezi nejrychlejší tratě, průměrná rychlost se má pohybovat mezi 200 – 210 km/h.
Pirelli přivezlo do Indie směs označenou žlutě, tedy Soft a stříbrnou Hard. Jedná se tedy o poměrně konzervativní rozhodnutí, které dle slov Hemberyho, dovolí týmům odjet více kol v trénincích.
První trénink na novém okruhu byl odstartován. Ředitelství závodu oznámilo, že v oblasti před nájezdem do prostoru startu a cíle se nachází voda na trati. Prvními, kteří se vydali na trať, jsou domácí hrdinové: Force India, tým, od kterého se tu hodně očekává. Dále tu jsou dva navrátilci, Narain Karthikeyan, který se představí v týmu HRT a Karun Chandhok v týmu Lotus. Zatímco Karun se představí pouze v této časti závodního víkendu, Narain, který je zároveň prvním indickým pilotem ve formuli 1, dostane příležitost i v nedělním závodě.
Na trati můžeme vidět i Ferrari Fernanda Alonsa, jenž si tak odbil instalační kolo, na jeho voze je namontována konfigurace přítlačných křídel pro rok 2012.
Na domácí trati je to symbolicky Karun Chandok, který se jako první zapsal do výsledkové listiny, zajel čas 1:52,148. V zápětí je trénink přerušen červenou vlajkou. Nejedná se o žádnou havárii, pouze je nějaký problém na zařízení podél trati.
Fernando Alonso je z monopostu venku a sleduje práci mechaniků, kteří jeho vůz odstrojují. Trať je znovu volná, ředitelství také oznámilo přesnou příčinu zastavení provozu – podél trati se objevilo několik volně pobíhajících psů. Určitě to není příjemný začátek pro Velkou cenu Indie, doufejme jen, že se na trať nezatoulá nějaká ta posvátná kráva, jenž má v této časti světa výsostné postavení.
V boxu Mercedesu se objevil také Ralf Schumacher, který přijel podpořit svého bratra Michaela.Jezdci v této časti tréninku, zajíždějí jedno instalační kolo za druhým a tak na světelné tabuli můžeme vidět osamocený čas indického pilota. Svého krajana tak doplňuje Narain Karthikeyan, který zajíždí měřené kolo za 1:45,9, v zápětí ho překonává týmový kolega Daniel Ricciardo, ale Karthikeyan hned v následujícím kole zajíždí 1:42,310 a je první.
Riccardo je rozjet do dalšího pokusu a daří se mu zajet čas pod 1:40 (1:39,835). Na trati jsou také oba vozy Mercedes, Schumacher jde do čela časem 1:38,658, také Rosberg je rychlejší než piloti slabších stájí. Schumacher snižuje hodnotu na 1:34, přesto jsme stále na míle vzdálení časům ze simulátoru (1:27). Trať je stále hodně špinavá.
Stejně jako Alonso, tak i Hamilton má na svém voze nové přední křídlo. Na přilbě Fernanda Alonsa je číslo 58 – vzpomínka na Marka Simoncelliho a také jsou tu počáteční písmena jména Dan Wheldon.
Časy se pomalu zlepšují a v čele je teď Jaime Alguersuari (1:32,911) a hned v dalším kole se dokázal zlepšit na hodnotu 1:31,904.
Jaimeho týmový kolega Buemi, zajíždí svůj první čas za 1:35,201 a je tak pomalejší než jeho soupeři. Ale ani RB7 Marka Webbera není o moc rychlejší než Buemiho Toro Rosso, ba naopak je pomalejší – 1:35,955. Zatímco Alguersuari se dokázal ještě zlepšit a posouvá tak hodnotu nejrychlejšího kola na 1:31,299.
Na mikrofony stanice BBC prohlásil majitel stáje Force India, Mallya: „I přes spoustu speklací na adresu indického okruhu a místa konání, si teď Indie užívá svou první velkou cenu. Fanoušci jsou nadšení z této Grand Prix.“
Jenson Button se mezitím ujal vedení časem 1:30,794. Sebastian Vettel se dostal lehce mimo trať a pokračuje dál k zajetí svého prvního měřeného kola. Button se dokázal zlepšit a posunul tak hranici času pod 1:30 (1:29,694), tuto hranici se pokusil atakovat také Mark Webber, ale nepatrně zaostal (1:30,643) a je druhý. Doplňujeme pouze, že Schumacher je třetí s časem 1.30.800 a Buemi čtvrtý (1.30.871), pátý je pak Alguersuari, šestý Di Resta, sedmý Sutil, osmý Maldonado, devátý Rosberg, desátý Vettel.
Další jízdy ale pořadím míchají, Scumacher je teď v čele s časem 1:29,353, také Massa zajíždí své první měřené kolo a je momentálně osmý, i přesto, že se Vettel zlepšil, zůstává desátý.
Jarno Trulli dokázal zajet 1:32,639 a je jedenáctý, pořadí se v závěru tréninku hodně mění.
Fernando Alonso odstavuje své Ferrari v jedné z únikových zón. V radiové komunikaci mezi Alonsem a Andreou Stellou si pilot stěžoval na ztrátu výkonu, z boxu dostal jasný příkaz okamžitě zastavit. V prvním tréninku tak španělský pilot odjel pouhá čtyři kola.
Dvacet minut před koncem tréninku je situace následující: Hamilton je ve vedení, Webber je druhý, třetí Vettel, další je Button, Schumacher, Buemi, Massa, Rosberg, Petrov a desátý Sutil.
Oba vozy Red Bull se dokázaly přiblížit času Lewise Hamiltona, ale pořadí se nemění. Také Felipe Massa dokázal svou pozici i čas zlepšit, zatímco druhé Ferrari se do boxů vrací na odtahovém voze. Havárie jednoho z vozů Toro Rosso, je to Jaime Alguersuari, španělský pilot poničil zadní část vozu, když nad ním v deváté zatáčce ztratil kontrolu a ukončil své působení v tréninku v bariéře.
Situace těsně před koncem tréninku: v čele jsou oba vozy Red Bull, Vettel a Webber, za nimi jsou oba vozy McLaren Hamilton a Button, následuje Schumacher a Massa.
Máme tu konec a čeká se jen, až piloti dokončí svá rozjetá kola. Lewis Hamilton se dokázal dostat v posledním měřeném kole přes oba vozy rakouské stáje. Nejrychlejší čas má tak hodnotu 1:26,836 a zajel ho v úplném závěru pilot McLarenu Lewis Hamilton.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.