Piloti F1 Jenson Button a Mark Webber vzdají během víkendové Velké ceny Indie hold britskému jezdci série IndyCar Danu Wheldonovi, jehož smrt odstartovala černý týden motoristického sportu. Zprávu přinesla ve čtvrtek agentura Reuters.
Wheldon, bývalý závodní kolega jezdce McLarenu Buttona a Webbera ze stáje Red Bull, se zabil 16. října při havárii v posledním závodě série IndyCar v Las Vegas. O následujícím víkendu nepřežil kolizi se dvěma svými kolegy během Velké ceny Malajsie MotoGP italský motocyklista Marco Simoncelli. Button prohlásil, že o víkendu navlékne na rukáv černou pásku a helmu si ozdobí Wheldonovými iniciály. Ke stejnému kroku se uchýlí také Australan Webber. "Po závodě v Koreji jsem Jensonovi poslal esemesku, že bych chtěl nějaké samolepky na helmu," řekl Webber. "Zeptal jsem se ho, jestli by se ke mně nepřidal a on ihned souhlasil. Budeme tedy mít na helmě malou vkusnou samolepku. Oba jsme Dana znali, tak je pro nás přirozené, že na něj budeme při příštím závodě vzpomínat," poukázal. Jednatřicetiletý Button závodil s Wheldonem na začátku své kariéry. "Je to strašná tragédie, mám na naše soupeření spoustu vzpomínek," uvedl. "Neviděl jsem ho už déle než rok a půl, žil ve Spojených státech... Ale když nám bylo devět, pamatuju si, jak měl Dan v britském šampionátu na motokáře velké číslo 1. Dan, já a Anthony Davidson jsme si mezi sebe rozdělovali výhry v závodech," vybavil si Button.
"Hrozně rád na to vzpomínám. Vždycky jsem Dana chtěl porazit, motivoval mě k tomu, abych se zlepšoval. Je to ohromná ztráta pro motoristický sport, ale ty vzpomínky mi už nikdo nevezme," dodal.
Dvojnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel ze stáje Red Bull se setkal se Simoncellim na začátku tohoto roku a když viděl v televizi jeho havárii, zatrnulo mu. "Nebyli jsme přátelé, ale znali jsme se. Letos jsme se krátce potkali a já si pořád nechci připustit, že už je po smrti," uvedl Němec. "My v F1 máme při havárii vyšší šanci přežít než jezdci MotoGP nebo IndyCar," poukázal. Také Španěl Fernando Alonso z Ferrari viděl Simoncelliho nehodu, ale prohlásil, že jezdci musejí počítat s tím, že na sebe berou určitá rizika. "Milujeme závodění, víme, že je to nebezpečné," nechal se slyšet Alonso, jehož tým v těchto chvílích přemýšlí o tom, jakou formou uctí Simoncelliho památku. "Když jedete 320 kilometrů v hodině, což vám některý okruh umožní, víte, že jakmile se něco stane s autem, čeká vás ošklivá havárie. Jenže zároveň se nemůžete rozklepat strachy, jediné, co cítíte, je, že se řítíte velkou rychlostí. Takže i když je tu riziko havárie, závodění milujete," dodal.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.