Piloti F1 Jenson Button a Mark Webber vzdají během víkendové Velké ceny Indie hold britskému jezdci série IndyCar Danu Wheldonovi, jehož smrt odstartovala černý týden motoristického sportu. Zprávu přinesla ve čtvrtek agentura Reuters.
Wheldon, bývalý závodní kolega jezdce McLarenu Buttona a Webbera ze stáje Red Bull, se zabil 16. října při havárii v posledním závodě série IndyCar v Las Vegas. O následujícím víkendu nepřežil kolizi se dvěma svými kolegy během Velké ceny Malajsie MotoGP italský motocyklista Marco Simoncelli. Button prohlásil, že o víkendu navlékne na rukáv černou pásku a helmu si ozdobí Wheldonovými iniciály. Ke stejnému kroku se uchýlí také Australan Webber. "Po závodě v Koreji jsem Jensonovi poslal esemesku, že bych chtěl nějaké samolepky na helmu," řekl Webber. "Zeptal jsem se ho, jestli by se ke mně nepřidal a on ihned souhlasil. Budeme tedy mít na helmě malou vkusnou samolepku. Oba jsme Dana znali, tak je pro nás přirozené, že na něj budeme při příštím závodě vzpomínat," poukázal. Jednatřicetiletý Button závodil s Wheldonem na začátku své kariéry. "Je to strašná tragédie, mám na naše soupeření spoustu vzpomínek," uvedl. "Neviděl jsem ho už déle než rok a půl, žil ve Spojených státech... Ale když nám bylo devět, pamatuju si, jak měl Dan v britském šampionátu na motokáře velké číslo 1. Dan, já a Anthony Davidson jsme si mezi sebe rozdělovali výhry v závodech," vybavil si Button.
"Hrozně rád na to vzpomínám. Vždycky jsem Dana chtěl porazit, motivoval mě k tomu, abych se zlepšoval. Je to ohromná ztráta pro motoristický sport, ale ty vzpomínky mi už nikdo nevezme," dodal.
Dvojnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel ze stáje Red Bull se setkal se Simoncellim na začátku tohoto roku a když viděl v televizi jeho havárii, zatrnulo mu. "Nebyli jsme přátelé, ale znali jsme se. Letos jsme se krátce potkali a já si pořád nechci připustit, že už je po smrti," uvedl Němec. "My v F1 máme při havárii vyšší šanci přežít než jezdci MotoGP nebo IndyCar," poukázal. Také Španěl Fernando Alonso z Ferrari viděl Simoncelliho nehodu, ale prohlásil, že jezdci musejí počítat s tím, že na sebe berou určitá rizika. "Milujeme závodění, víme, že je to nebezpečné," nechal se slyšet Alonso, jehož tým v těchto chvílích přemýšlí o tom, jakou formou uctí Simoncelliho památku. "Když jedete 320 kilometrů v hodině, což vám některý okruh umožní, víte, že jakmile se něco stane s autem, čeká vás ošklivá havárie. Jenže zároveň se nemůžete rozklepat strachy, jediné, co cítíte, je, že se řítíte velkou rychlostí. Takže i když je tu riziko havárie, závodění milujete," dodal.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.