Závodní inženýr Latham: Hamilton se nové tratě učí velmi rychle

McLaren
McLaren, foto: McLaren
Petr Hlawiczka 26. října 2011 06:55
Sdílej:

Závodní inženýr Andy Latham před Velkou cenou Indie hovoří o tom, jak rychle se Hamilton učí nové okruhy a jak přistupují k těmto výzvám.

Andy, jak se připravujete na okruh, na kterém jste ještě nebyli?Andy Latham: Nejprve vytváříme počítačový model okruhu, pak můžeme porovnávat výškové rozdíly, sklon zatáček a ideální stopu. S přibližnou úrovní přilnavosti pak zahajujeme simulace, abychom vypočítali rychlosti v každé zatáčce.

Na počítači se dá odvést prostřednictvím simulací spousta práce, získat přibližné úrovně aerodynamické konfigurace, brzdné energie, potřebného chlazení, zatížení pneumatik a převodových poměrů. Výsledkem je představa o nastavení, které daný okruh vyžaduje.

Kolik času k naučení se nové trati potřebují piloti?AL: Jejich schopnosti mě v tomto ohledu pokaždé nadchnou. Lewis je schopný se během několika kol naučit každou zatáčku: na který rychlostní stupeň ji projíždět, jaká rychlost je optimální pro průjezd jejím vrcholem. Než poprvé vyjede na simulátoru, již něco ví o rychlosti a doporučených převodových stupních, ale i bez toho na to dokáže přijít během jediného kola. Piloti jsou neuvěřitelně rychlí: během několika kol již projíždějí skoro všechny části tou správnou rychlostí.

Lewis Hamilton se svým závodním inženýrem Andym Lathamem (vlevo)(foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Co si myslíš o Buddhově mezinárodním okruhu?AL: Jedná se i směsici - celkově hodně připomíná Jižní Koreu. První sektor se skládá z dlouhých rovinek a tvrdého brzdění do pomalých zatáček. Druhá polovina obsahuje po sobě jdoucí středně- až velmi rychlé zatáčky, všechny zřejmě na třetí, čtvrtý či pátý rychlostní stupeň. První polovina vyžaduje auto dobré na brzdy a nízký přítlak, zatímco ve druhé polovině je méně brzdění, ale více  záleží na správném vyvážení vozu v rychlých pasážích.

Témata:
Stalo se