FIA týmům Formule 1 sdělila, že na příští rok chystá dále zpřísnit pravidla týkající se mapování motorů, aby jim zabránila využívat výfukové plyny pro tvorbu přítlaku.
I když týmy již mají nová pravidla, v nichž je přesně definováno nové umístění výfuků, které již nebudou moci být u podlahy, rostou obavy o to, že některým týmům se přesto podařilo v současném znění objevit díry. O upozornění šéfa Mercedesu GP Rosse Brawna na tento problém jsme psali na začátku týdne zde.
Mark Gillan z Williamsu k tomu minulý víkend v Koreji uvedl: "Myslím, že u žádných pravidel ještě nebyl rok, kdy by neexistoval potenciál pro nějakou díru. Je tou zábavnou součástí vývoje. Podle mě pravidla bez nich nikdy neexistovala. Je naší prací designérů a aerodynamiků hledat oblasti, v nichž jsou pravidla potenciálně vágní, a ty pak využít."
FIA se nyní dle Autosportu snaží učinit foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu přítrž, proto tento týden obeslala týmy s technickou směrnicí, v níž informuje o dalších připravovaných omezeních týkajících se mapování motorů.
Výfuk Lotusu T128 (foto: Renault Sport F1)
Aby zamezila foukání, jež extrémní mapování umožňuje, připravuje novou verzi softwaru pro standardní řídící jednotku (SECU), která bude určitým způsobem mapování omezovat. K tomuto kroku ji vedou vzrůstající obavy z možného zneužití mapování, které se přes podrobně definované vyústění výfuků objevují.
Přestože je FIA určité týmy, které se proti tomu ohradily, nepotěšila, většina tento krok vítá, protože efektivně odstraňuje šedou oblast při vývoji monopostů.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.