Prezident FOTA Martin Whitmarsh, který je současně šéfem stáje McLaren, reagoval na včerejší vyjádření Stefana Domenicaliho a Christiana Hornera. Říká, že Asociace týmů F1 (FOTA) je nyní v rukou týmů.
Stefano Domenicali a Christian Horner tvrdí, že pokud nedojde k obnovení Dohody o omezení zdrojů (RRA), FOTA jako taková ztratí veškerý smysl a může se rozpadnout (psali jsme zde).
Martin Whitmarsh, šéf stáje McLaren a současně ředitel FOTA všem vzkazuje: "FOTA je nyní v rukou týmů." O její budoucnost se ale nebojí.
"Ne, nebojím se, že by FOTA mohla skončit," řekl Autosportu Whitmarsh, který je už dva roky prezidentem této asociace. Ta má za úkol prosazovat zájmy týmů účastnících se Mistrovství světa F1.
Dále však záležitost nechce příliš komentovat: "Myslím, že jsem nikdy příliš nemluvil o detailech jednání FOTA. Setkání FOTA mají soukromý charakter a myslím, že by nebylo dobré prozrazovat detaily našich jednání.
Nejsme nástrojem PR. Naším cílem je prosazovat pokrok. FOTA zatím může být velmi hrdá na to, co dokázala. Může však dosáhnout jen toho, čeho chtějí dosáhnout její členové. Stále toho máme dost na práci a v tomto sportu hrajeme svou roli."
Některé menší týmy žijí hlavně díky FOTA. Whitmarsh si to velmi dobře uvědomuje
A jak Whitmarsh reaguje na tvrzení, že šéf Red Bullu, Christian Horner, nevěnuje příliš času přemýšlením o FOTA? "No, pravděpodobně ne. Myslím, že nikdo z nás se tím moc nezabývá. Chceme závodit. Zároveň tu však máme hodně důležitých záležitostí. Například máme hodně ohrožených týmů. Z historického hlediska se velké týmy nikdy moc nezajímaly o osud těch menších.
To si ale nemůžeme dovolit, nesmíme přicházet o malé týmy. Máme povinnost pomáhat jim přežít. Řeknu to otevřeně, některé týmy by zde dnes bez FOTA vůbec nebyly. To, že tu stále jsou, je samo o sobě dost pozitivní.
Já sám jsem nikdy nedosáhl všeho, čeho jsem dosáhnout chtěl. Auto mé stáje není vždy na vrcholu, nemám tolik peněz, kolik bych chtěl mít, ale to je život. Na to, čeho jsem dosáhl, jsem dost hrdý. A pokud budou všechny týmy chtít a budou spolupracovat, může FOTA dosáhnout ještě větších cílů."
Osud menších týmů nesmí být těm větším, jako je Ferrari, lhostejný. F1 takové týmy potřebuje!
"Není to jednoduché. Tato asociace je založena na tom, že všichni táhnou za jeden provaz. Nezapomínejte, že tento sport zahrnuje paranoiu, ego, boj mezi konkurencí, ale zatím jsme dosáhli hodně úspěchů.
Hodně myšlenek vzešlo z naší hlavy - s konceptem DRS například přišla FOTA. Ale toho nikdy není dost. F1 toho moc nedělá pro fanoušky. FOTA se to ale snaží změnit.
V současnosti jsou tu lidé, kteří o FOTA nemají zájem. Některé týmy nejspíš nevyjímaje. Pokud tedy dospějeme k závěru, že už FOTA dál nepotřebujeme, prostě to zabalíme a půjdeme dělat něco jiného!
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.