Prezident FOTA Martin Whitmarsh, který je současně šéfem stáje McLaren, reagoval na včerejší vyjádření Stefana Domenicaliho a Christiana Hornera. Říká, že Asociace týmů F1 (FOTA) je nyní v rukou týmů.
Stefano Domenicali a Christian Horner tvrdí, že pokud nedojde k obnovení Dohody o omezení zdrojů (RRA), FOTA jako taková ztratí veškerý smysl a může se rozpadnout (psali jsme zde).
Martin Whitmarsh, šéf stáje McLaren a současně ředitel FOTA všem vzkazuje: "FOTA je nyní v rukou týmů." O její budoucnost se ale nebojí.
"Ne, nebojím se, že by FOTA mohla skončit," řekl Autosportu Whitmarsh, který je už dva roky prezidentem této asociace. Ta má za úkol prosazovat zájmy týmů účastnících se Mistrovství světa F1.
Dále však záležitost nechce příliš komentovat: "Myslím, že jsem nikdy příliš nemluvil o detailech jednání FOTA. Setkání FOTA mají soukromý charakter a myslím, že by nebylo dobré prozrazovat detaily našich jednání.
Nejsme nástrojem PR. Naším cílem je prosazovat pokrok. FOTA zatím může být velmi hrdá na to, co dokázala. Může však dosáhnout jen toho, čeho chtějí dosáhnout její členové. Stále toho máme dost na práci a v tomto sportu hrajeme svou roli."
Některé menší týmy žijí hlavně díky FOTA. Whitmarsh si to velmi dobře uvědomuje
A jak Whitmarsh reaguje na tvrzení, že šéf Red Bullu, Christian Horner, nevěnuje příliš času přemýšlením o FOTA? "No, pravděpodobně ne. Myslím, že nikdo z nás se tím moc nezabývá. Chceme závodit. Zároveň tu však máme hodně důležitých záležitostí. Například máme hodně ohrožených týmů. Z historického hlediska se velké týmy nikdy moc nezajímaly o osud těch menších.
To si ale nemůžeme dovolit, nesmíme přicházet o malé týmy. Máme povinnost pomáhat jim přežít. Řeknu to otevřeně, některé týmy by zde dnes bez FOTA vůbec nebyly. To, že tu stále jsou, je samo o sobě dost pozitivní.
Já sám jsem nikdy nedosáhl všeho, čeho jsem dosáhnout chtěl. Auto mé stáje není vždy na vrcholu, nemám tolik peněz, kolik bych chtěl mít, ale to je život. Na to, čeho jsem dosáhl, jsem dost hrdý. A pokud budou všechny týmy chtít a budou spolupracovat, může FOTA dosáhnout ještě větších cílů."
Osud menších týmů nesmí být těm větším, jako je Ferrari, lhostejný. F1 takové týmy potřebuje!
"Není to jednoduché. Tato asociace je založena na tom, že všichni táhnou za jeden provaz. Nezapomínejte, že tento sport zahrnuje paranoiu, ego, boj mezi konkurencí, ale zatím jsme dosáhli hodně úspěchů.
Hodně myšlenek vzešlo z naší hlavy - s konceptem DRS například přišla FOTA. Ale toho nikdy není dost. F1 toho moc nedělá pro fanoušky. FOTA se to ale snaží změnit.
V současnosti jsou tu lidé, kteří o FOTA nemají zájem. Některé týmy nejspíš nevyjímaje. Pokud tedy dospějeme k závěru, že už FOTA dál nepotřebujeme, prostě to zabalíme a půjdeme dělat něco jiného!
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.