Dva roky po ukončení svých aktivit v F1 se ve vývojovém cetru Toyoty v Kolíně nad Rýnem opět staví závodní speciál. Ten by měl být určen hlavně na 24 hodinovku v Le Mans.
Třináct let po svém posledním startu s legendárním GT-One se Toyota již pro příští rok vrací do Le Mans. Jak japonský automobilový gigant včera oznámil, tak by již v roce 2012 chtěli startovat s prototypem kategorie LMP1 (nejvyšší kategorie v Le Mans - jejími konkurenty tak budou hlavně tovární týmy Audi, Peugeotu a později i Porsche). Kromě vrcholu sezony, 24 hodinovky v Le Mans, by se navíc měl prototyp přdvést na některých klasických vytrvalostních závodech.
"Toyota byla na startu v Le Mans již v minulosti. Díky použití našich hybridních technologií to však bude úplně nová výzva," říká Tadashi Yamashina, předseda Toyota Motorsport GmbH (TMG) v Kolíně nad Rýnem. "Chtěli bychom díky našim hybridním technologiím napsat novou kapitolu v historii Le Mans, stejně tak jako v historii vytrvalostních závodů pořádaných FIA."
"Kromě toho chceme také získat zkušenosti v tak vyzývavé disciplíně motorsportu, abychom mohli dále zlepšovat naše sériová auta. Le Mans je legendární závod a já bych chtěl poděkovat ACO a FIA za pozitivní spolupráci v minulých měsících," pokračuje Yamashina.
Toyota ve své poslední sezoně v F1 - Jarno Trulli v Bahrainu 2009
Technické detaily zatím TMG nezveřejnilo, nicméně šasi by mělo být kompletně designováno v Kolíně. Speciál by měl pohánět hybridní benzínový motor, který bude postaven v Japonsku. "Přesný rozsah účasti a oficiální název vozu budou oznámeny v následujících týdnech," zní v oficiálním prohlášení.
Tým bude mít hlavní základnu v Kolíně nad Rýnem, odkud Toyota vedla svoje účinkování v MS v rally, v Le Mans (1998/1999) a poté i v F1. Od jejich odchodu z F1 byly v továrně volné kapacity, i když se stali konzultanty pro mnoho sportovních týmů z různých odvětví sportu. Počty zaměstnanců byly ovšem značně zredukovány.
Rollout nového speciálu by se měl uskutečnit na přelomu roku, bude tak následovat po intenzivním vývoji a testovacím programu v továrně. Toyota již uzavřela partnerskou spolupráci s jedním švýcarským týmem, jehož speciály pohánějí motory Toyota již letos. Japonci se tak opět vracejí na závodní scénu s plnou tovární podporou.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.