Dva roky po ukončení svých aktivit v F1 se ve vývojovém cetru Toyoty v Kolíně nad Rýnem opět staví závodní speciál. Ten by měl být určen hlavně na 24 hodinovku v Le Mans.
Třináct let po svém posledním startu s legendárním GT-One se Toyota již pro příští rok vrací do Le Mans. Jak japonský automobilový gigant včera oznámil, tak by již v roce 2012 chtěli startovat s prototypem kategorie LMP1 (nejvyšší kategorie v Le Mans - jejími konkurenty tak budou hlavně tovární týmy Audi, Peugeotu a později i Porsche). Kromě vrcholu sezony, 24 hodinovky v Le Mans, by se navíc měl prototyp přdvést na některých klasických vytrvalostních závodech.
"Toyota byla na startu v Le Mans již v minulosti. Díky použití našich hybridních technologií to však bude úplně nová výzva," říká Tadashi Yamashina, předseda Toyota Motorsport GmbH (TMG) v Kolíně nad Rýnem. "Chtěli bychom díky našim hybridním technologiím napsat novou kapitolu v historii Le Mans, stejně tak jako v historii vytrvalostních závodů pořádaných FIA."
"Kromě toho chceme také získat zkušenosti v tak vyzývavé disciplíně motorsportu, abychom mohli dále zlepšovat naše sériová auta. Le Mans je legendární závod a já bych chtěl poděkovat ACO a FIA za pozitivní spolupráci v minulých měsících," pokračuje Yamashina.
Toyota ve své poslední sezoně v F1 - Jarno Trulli v Bahrainu 2009
Technické detaily zatím TMG nezveřejnilo, nicméně šasi by mělo být kompletně designováno v Kolíně. Speciál by měl pohánět hybridní benzínový motor, který bude postaven v Japonsku. "Přesný rozsah účasti a oficiální název vozu budou oznámeny v následujících týdnech," zní v oficiálním prohlášení.
Tým bude mít hlavní základnu v Kolíně nad Rýnem, odkud Toyota vedla svoje účinkování v MS v rally, v Le Mans (1998/1999) a poté i v F1. Od jejich odchodu z F1 byly v továrně volné kapacity, i když se stali konzultanty pro mnoho sportovních týmů z různých odvětví sportu. Počty zaměstnanců byly ovšem značně zredukovány.
Rollout nového speciálu by se měl uskutečnit na přelomu roku, bude tak následovat po intenzivním vývoji a testovacím programu v továrně. Toyota již uzavřela partnerskou spolupráci s jedním švýcarským týmem, jehož speciály pohánějí motory Toyota již letos. Japonci se tak opět vracejí na závodní scénu s plnou tovární podporou.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.