Lewis Hamilton na McLarenu zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku v Singapuru, který byl neočekávaně zkrácen kvůli problémům s uvolňujícími se obrubníky na trati. Druhý Sebastian Vettel na Brita ztratil 4 desetiny.
Úvodní trénink nám začal s půlhodinovým zpožděním kvůli úpravám trati - v zatáčkách č. 3 a 14 byly odebrány poškozené obrubníky. Kvůli tomu musel být zkrácen, protože mezi prvním a druhým tréninkem týmy musí mít dle pravidel k dispozici 2 hodiny volna.
Týmy přitom podle technického ředitele Renaultu Jamese Allisona na uvolněné obrubníky upozorňovali již včera. Byla to škoda, protože týmy neměly dostatek prostoru vyzkoušet a vyhodnotit poslední větší úpravy svých monopostů a musely narychlo měnit své programy.
Karun Chandhok u Lotusu do úvodního tréninku nenastoupil, Mike Gascoyne to vysvětlil: „Oba závodní piloti se soustředí na aerodynamické novinky pro tento víkend.“ Tým přivezl spoustu úprav, zejména novou podlahu a difuzor, soustředí se na efektivnější využití výfukových plynů. Chyběl také Nico Hülkenberg u Force Indie, naopak do vozu HRT místo Vitantonia Liuzziho do vozu naskočil Narain Karthikeyan.
Se staronovou přilbou ve zlatých barvách z Monaka se objevil Fernando Alonso, změnu helmy jsme zaznamenali také u Sebastiana Vettela (bílé zbarvení), jak je u něj ostatně zvykem po každém vítězném závodě.
Glockův kokpit: Timo nedrží slivovici na zahřátí, nýbrž chlazení (foto: Marussia Virgin Racing)
Jako první na městský okruh se svými vozy vyrazili Jaime Alguersuari a Jérôme d’Ambrosio, za nimi hned desítka další pilotů. Jako poslední po pěti min instalovali Jenson Button s Vettelem. Timovi Glockovi inženýři Virginu hlásili, že mu budou muset vyměnit brzdy po problémech, které měl při zpomalování v zatáčkách.
Po osmi min na chvíli provoz zcela ustal, ticho prořízl řevem svého osmiválce Nico Rosberg. První měřená kola patřila pilotům Mercedesu: Rosberg – 1:57,351; Schumacher – 1:55,827 min. Dvě min poté se za Schumachera posunul nezvykle Kovalainen s Lotusem – 1:56,198 min. Vedení pak přebírali Massa (1:53,770), Webber (1:52,869) a opět Massa (1:52,043). Trať byla stále hodně „zelená,“ časy na míle vzdálené loňským maximům kolem 1:45 min.
Po 27 min byl trénink na pět minut pozastaven, protože Kovalainenovi vzplál v 18. zatáčce Lotus podobně jako minulý rok – tentokrát požár vznikl na předních brzdách, jejichž teplota přesáhla 1000 °C, ale situace nebyla tak dramatická. Pro týmy to bylo kvůli zkrácení tréninku na 60 min dvojnásob nepříjemné.
Rosberg na konci cílové rovinky během prvního tréninku v Singapuru (foto: Mercedes GP)
Na trati se povalovaly také kusy předního křídla Red Bullu. Webber se snažil prosmýknout kolem Glocka v místech, kde nebyl prostor. Zmatený Timo rádiem hlásil: „Netuším, co se stalo,“ a kvůli poškození musel druhou polovinu vynechat. Na boxové zídce rakouského týmu se jen kroutilo hlavami.
Pořadí bylo tou dobou následující:1. Massa 1:52,043 min2. Webber + 0,605 sec3. Vettel + 1,2094. Sutil + 1,7055. Alguersuari + 1,9096. Buemi + 2,145
Po 40 min se před Ferrari za lepšících se podmínek vyšvihl Jenson Button (1:50,952), po minutě jej překonal Vettel (1:50,082 a 1:49,656). Hamilton zajel ve svém prvním měřeném kole čas 1:51,961 a byl čtvrtý (+ 2,305 sec), ve druhém (1:49,515). O průběžné vedení se pral s Vettelem (1:49,005), když svůj čas dále zlepšoval (1:48,599 min).
Maldonado při západu slunce projíždí boxovou uličkou (foto: AT&T Williams)
Alonso byl ve svém letmém kole náhle povolán do boxů, inženýrům se nezdál některý z údajů získaný díky telemetrie. Devět minut před koncem byly vyvěšeny opět vyvěšeny červené vlajky, když se uvolnil kousek obrubníku v zatáčce č. 7.
Toro Rosso testovalo v boxech nový semaforový systém. Ferrari jezdilo se zřetelnými stopami po flow-visu na zadním křídle (podobně jako Senna) Alonsa, kterému po chvíli měnilo části předního křídla. Sauber testoval nové teplotní stínění a chladiče. U Lotusu byli s novinkami spokojení, Trulli hodnotil: „Bez problémů, akorát bychom mohli zlepšit vyvážení brzd.“
V posledních třech minutách po restartu Hamiltona na čele již nikdo nepřekonal, za ním se seřadily oba Red Bully v pořadí Vettel - Webber, čtvtý Alonso na Ferrari a pátý Hamiltonův kolega Button.
Maximální rychlosti: 1. Massa – 290 km/hod, 2. Sutil, 290, 3. Schumacher – 287, 4. Hamilton - 286, 5. Alguersuari - 286, 6. Di Resta – 286.
Přehled všech časů: zde (PDF, zdroj: FIA).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.