Akcie týmu Williams F1 od uvedení na trh před šesti měsíci ztratily již 40 % ze své původní hodnoty.
Propad je úzce spojen s obavami o závodní výkonnost stáje z Grove a turbulencí na světových trzích s cennými papíry. Při prvotním úpisu bylo dáno k dispozici 2 409 383 akcií v hodnotě 24,38 Euro/ks, což dohromady činilo kolem 1,5 mld Kč. V pátek akcie uzavřely obchodování při ceně 15 Euro/ks poté, co se v srpnu propadly o dalších 10,7 % (v polovině měsíce atakovaly dokonce cenu 12,5 Euro/akcii).
Nejvíce tím utrpěla holandská investiční společnost Cyrte, kterou založil miliardář John de Mol. Cyrte se hned na počátku stala největším soukromým investorem Williamsu, když odkoupila 5 % jeho akcií. Kvůli nepříznivému vývoji ale na nich prodělala kolem 115 mil. Kč.
Williams - druhý nejúspěšnější tým v historii F1 - je před víkendovou Velkou cenou Itálie na devátém místě. Z vítězství se naposledy těšil v roce 2004, ale bývalý ředitel marketingu Williamsu (nyní viceprezident ve společnosti Heinz) Scott Garrett "nevěří, že by někdy mohli mít znovu rozpočet potřebný k vítězstvím."
Vývoj ceny akcií Willimasu na burze za posledních 6 měsíců
Na rozdíl od soupeřů, kteří velkou část potřebných finančních prostředků od svých sponzorů, se má za to, že největším zdrojem příjmů Williamsu jsou odměny vyplacené Ecclestonem po skončení sezóny.
"Smutný stav akcií Williamsu vypovídá o tom, že tým je spíše zoufalý, než sebejistý - a jistota je nezbytná, když se někdo představuje sponzorům s žádostí o peníze," dodává Garrett pro britský Telegraph.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.