Pilot Lotusu Heikki Kovalainen popisuje, co vše musí udělat před startem a jak proces z jeho pohledu vůbec vypadá.
Tentokrát popíšu, jak odstartovat s vozem F1. Zahrnuje to spoustu proměnných a je v tom i dost techniky. Do startu je zapojeno více lidí, než jen pilot.
Už před zahřívacím kolem zjišťujeme bod záběru spojky, když s autem napodobujeme stání na startovním roštu. Někteří diváci si všimli, jak to na nich s vozy cuká a jak rachotí. To je moment, když vypočítáváme přilnavost mezi asfaltem a pneumatikami a hledáme bod záběru spojky.
Během zahřívacího kola pneumatiky obvykle trochu vychladnou, protože již nejsou zahřívány dekami. Proto krátce před startem, obvykle v poslední zatáčce zahřívacího kola, kdy všichni jedou dost pomalu, spojku naposledy kontrolujeme. V tento okamžik, kdy jsou pneumatiky o něco chladnější a my se tím blížíme podmínkám na startu závodu, se spojka snaží zjistit nejaktuálnější úroveň přilnavosti.
Za poslední zatáčkou, před tím, než najedu na svou startovní pozici, inženýr na boxové zídce sleduje přes telemetrii údaje z několika senzorů. Může jemně doladit profil spojky a to, jak bude zabírat. Odhaduje, zda bude lepší, když spojka zabere o něco dříve, nebo naopak více proklouzne.
Kovalainenovo pracoviště (foto: Team Lotus)
Pak to těsně před startem nastavím na volantu několika kliknutími tlačítka určitým směrem. Poté již úspěšný start závisí na reakcích pilota a na tom, jak měl inženýr úspěšný odhad: jestli spojka neproklouzne příliš nebo nezabere příliš tvrdě, což vede k protočení kol.
Během sezóny máme obvykle 15 startů průměrný, pár dobrých a dva nebo tři špatné. Oba naše vozy si na startech vedou lépe než loni. Mě se několik velmi dobrých startů podařilo na počátku roku. Po závodě na videu analyzujeme starty všech ostatních a vždy patříme mezi nejlepších pět či sedm startujících.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.