Pilot Lotusu Heikki Kovalainen popisuje, co vše musí udělat před startem a jak proces z jeho pohledu vůbec vypadá.
Tentokrát popíšu, jak odstartovat s vozem F1. Zahrnuje to spoustu proměnných a je v tom i dost techniky. Do startu je zapojeno více lidí, než jen pilot.
Už před zahřívacím kolem zjišťujeme bod záběru spojky, když s autem napodobujeme stání na startovním roštu. Někteří diváci si všimli, jak to na nich s vozy cuká a jak rachotí. To je moment, když vypočítáváme přilnavost mezi asfaltem a pneumatikami a hledáme bod záběru spojky.
Během zahřívacího kola pneumatiky obvykle trochu vychladnou, protože již nejsou zahřívány dekami. Proto krátce před startem, obvykle v poslední zatáčce zahřívacího kola, kdy všichni jedou dost pomalu, spojku naposledy kontrolujeme. V tento okamžik, kdy jsou pneumatiky o něco chladnější a my se tím blížíme podmínkám na startu závodu, se spojka snaží zjistit nejaktuálnější úroveň přilnavosti.
Za poslední zatáčkou, před tím, než najedu na svou startovní pozici, inženýr na boxové zídce sleduje přes telemetrii údaje z několika senzorů. Může jemně doladit profil spojky a to, jak bude zabírat. Odhaduje, zda bude lepší, když spojka zabere o něco dříve, nebo naopak více proklouzne.
Kovalainenovo pracoviště (foto: Team Lotus)
Pak to těsně před startem nastavím na volantu několika kliknutími tlačítka určitým směrem. Poté již úspěšný start závisí na reakcích pilota a na tom, jak měl inženýr úspěšný odhad: jestli spojka neproklouzne příliš nebo nezabere příliš tvrdě, což vede k protočení kol.
Během sezóny máme obvykle 15 startů průměrný, pár dobrých a dva nebo tři špatné. Oba naše vozy si na startech vedou lépe než loni. Mě se několik velmi dobrých startů podařilo na počátku roku. Po závodě na videu analyzujeme starty všech ostatních a vždy patříme mezi nejlepších pět či sedm startujících.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.