Pilot Lotusu Heikki Kovalainen popisuje, co vše musí udělat před startem a jak proces z jeho pohledu vůbec vypadá.
Tentokrát popíšu, jak odstartovat s vozem F1. Zahrnuje to spoustu proměnných a je v tom i dost techniky. Do startu je zapojeno více lidí, než jen pilot.
Už před zahřívacím kolem zjišťujeme bod záběru spojky, když s autem napodobujeme stání na startovním roštu. Někteří diváci si všimli, jak to na nich s vozy cuká a jak rachotí. To je moment, když vypočítáváme přilnavost mezi asfaltem a pneumatikami a hledáme bod záběru spojky.
Během zahřívacího kola pneumatiky obvykle trochu vychladnou, protože již nejsou zahřívány dekami. Proto krátce před startem, obvykle v poslední zatáčce zahřívacího kola, kdy všichni jedou dost pomalu, spojku naposledy kontrolujeme. V tento okamžik, kdy jsou pneumatiky o něco chladnější a my se tím blížíme podmínkám na startu závodu, se spojka snaží zjistit nejaktuálnější úroveň přilnavosti.
Za poslední zatáčkou, před tím, než najedu na svou startovní pozici, inženýr na boxové zídce sleduje přes telemetrii údaje z několika senzorů. Může jemně doladit profil spojky a to, jak bude zabírat. Odhaduje, zda bude lepší, když spojka zabere o něco dříve, nebo naopak více proklouzne.
Kovalainenovo pracoviště (foto: Team Lotus)
Pak to těsně před startem nastavím na volantu několika kliknutími tlačítka určitým směrem. Poté již úspěšný start závisí na reakcích pilota a na tom, jak měl inženýr úspěšný odhad: jestli spojka neproklouzne příliš nebo nezabere příliš tvrdě, což vede k protočení kol.
Během sezóny máme obvykle 15 startů průměrný, pár dobrých a dva nebo tři špatné. Oba naše vozy si na startech vedou lépe než loni. Mě se několik velmi dobrých startů podařilo na počátku roku. Po závodě na videu analyzujeme starty všech ostatních a vždy patříme mezi nejlepších pět či sedm startujících.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.