Novopečený šampion série GP2 Romain Grosjean se soustředí spíše na smlouvu pro příští rok, než co nejrychlejší návrat do kokpitu F1 ještě letos.
Jeho manažerem je Eric Boullier, šéf Renaultu, který ve Spa nahradil Nicka Heidfelda Brunem Sennou, jenž by ale dle francouzských novinářů mohl být již v Singapuru nahrazen právě Grosjeanem, kterému titul v GP2 otevírá další možnosti v F1.
"Rozhodně se chci vrátit, ale momentálně nebylo ještě nic rozhodnuto. Můj management, LRGP a DAMS [tým GP2] jsou inteligentní, protože vědí, že jsem v roce 2009 po třech závodech myslel pouze na F1. Letos jsem nechtěl udělat stejnou chybu, a tak jsem se zaměřil výlučně na GP2," říká Grosjean.
"Abych se na ni mohl soustředit, co nejméně jsem navštěvoval paddock F1. Nyní, když jsme se stali šampiony, se půjdu podívat o schod výše. Mám ale zájem hlavně o získání dobrého kontraktu pro rok 2012, nic víc. Přinejmenším nám stále zbývá několik měsíců na to, abychom si to promysleli. Snad se mi podaří získat dobré místo za slušných podmínek."
Grosjean toho svým návratem do GP2 podle pozorovatelů moc získat nemohl. I když nebyl pod žádným tlakem ze strany Gravity (dceřiná společnost Genii Capital vlastnící Renault) vyhrát titul, přesto chtěl týmu DAMS pomoci dostat se do čela a získat individuální trofej.
"Management mi na počátku neřekl, že musím tuto sérii vyhrát. Jsem o něco starší než někteří z jezdců a mám více zkušeností, takže mým osobním cílem titul byl. Ale také jsem věděl, že chci potlačit DAMS a pomoci jim dostat se zpět na špici. To, co nám scházelo na počátku, už nám nechabí.
A myslím, že jsme nejsilnějším týmem této sezóny. Jsem hrdý na to, čeho jsme dosáhli. Moc jsem chtěl tento titul získat, protože mi v kariéře chyběl. Nyní ho mám v kapse, je to úžasný pocit," pokračuje Francouz.
Komu dá před návratem Kubici Renault přednost? (foto: Lotus Renault GP)
"Pokud se podíváte na loňské výsledky: Barwa Addax, ART a iSport, ti byli silnější než DAMS. Letos jsme však s novým vozem a s novými pneumatikami Pirelli velmi usilovně pracovali. Musím přiznat, že v Abú Zabí, kde začínala sezóna GP2 Asia, jsme byli úplně mimo. Všichni si mysleli, že jen skrýváme náš skutečný potenciál, když jsme v testu před začátkem sezóny skončili až na 22. místě.
Tehdy jsme si uvědomili, že musíme dále pracovat, začít znovu, od začátku - a přišla vítězná kvalifikace. Poté vůz začal opětfungovat. Byli jsme silní, ale také jsme byli týmem, který musel prokázat, že má na to dostat se zpět do čela jako před několika lety.
Tuto sezónu v paddocku F1 kvůli novým pneumatikám a novému autu pozorně sledovali. Piloti musí více přemýšlet o tom, co ve voze udělají, musíte vše velmi dobře zvládat. Prožili jsme několik těžkých závodů - v některých bylo sucho, mokro a zase sucho, opravdu šílené. Získat titul v náročných podmínkách bylo důležité a snad si toho všimnul i velký šéf!"
Grosjean si ve Spa zajistil titul v GP2 (foto: dams.fr)
V GP2 zbývá odjet poslední závod příští týden v Monze. Grosjean by tam rád zakončil sezónu dalším vítězstvím: "Bylo by to opravdu příjemné. Chci získat pro tým další body. Jsme mezi týmy druzí, což není špatné vzhledem k tomu, že v této sezóně boduje pouze jeden pilot. Musíme dále získávat body a je pravdou, že bych chtěl letos získat double - a zbývá už jen Monza. Bylo by hezké to zakončit vítězstvím, prvořadý je však zisk bodů."
Před posledním závodem GP2 vede Grosjean s 31bodovým náskokem před Julesem Bianchim, Josef Král je s patnácti body na 13. místě.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.