Týmy Formule 1 se blíží dohodě týkající se opětovného zavedení testování v průběhu závodní sezóny. S čím včera přišly na společné schůzce v rámci FOTA v Německu?
Prezident FIA Jean Todt se již dříve vyslovil pro zrušení zákazu testování v průběhu sezóny, což je neustálým námětem kritiky ze strany Ferrari. Šéfové týmů na včerejší schůzce v Nürburgringu dle Autosportu našly společnou řeč a zformulovali plán, který by se měl těšit obecné podpoře všech stran.
Na některých detailech je stále třeba se dohodnout, týmy se však vyslovily pro uspořádání třídenního testu na počátku evropského turné F1. Jednou z možností, kde by se mohl uskutečnit, je Mugello.
Jak to ale udělat, aby nemusely být zavedeny testovací týmy a náklady nešplhaly opět nahoru? Plán je takový, že by se zrušil jeden z předsezonních testů - místo 15 dní by týmy před začátkem sezóny testovaly v roce 2012 pouze 12 dní.
Williams FW33 během předsezónních testů v Jerezu v přechodném zbarvení(foto: AT&T Williams F1)
Týmy nyní čekají, až dostanou od Bernieho Ecclestona a FIA finální verzi kalendáře. Nový test by chtěly zařadit do třítýdenní pauzy - ideální by byla přestávka mezi zámořskými závody a první velkou cenou na evropském kontinentu.
Podle předsedy FOTA Martina Whitmarshe by se ho nemuseli účastnit pouze závodní piloti: "Rádi testujeme. Vnímám klady i zápory návratu testování v průběhu sezóny a myslím si, že to by byla příležitost pro mladší jezdce, aby nasbírali kilometry. Podle mě nemusíme nezbytně nutit do několikadenní práce naše závodní piloty."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.