Týmy Formule 1 se blíží dohodě týkající se opětovného zavedení testování v průběhu závodní sezóny. S čím včera přišly na společné schůzce v rámci FOTA v Německu?
Prezident FIA Jean Todt se již dříve vyslovil pro zrušení zákazu testování v průběhu sezóny, což je neustálým námětem kritiky ze strany Ferrari. Šéfové týmů na včerejší schůzce v Nürburgringu dle Autosportu našly společnou řeč a zformulovali plán, který by se měl těšit obecné podpoře všech stran.
Na některých detailech je stále třeba se dohodnout, týmy se však vyslovily pro uspořádání třídenního testu na počátku evropského turné F1. Jednou z možností, kde by se mohl uskutečnit, je Mugello.
Jak to ale udělat, aby nemusely být zavedeny testovací týmy a náklady nešplhaly opět nahoru? Plán je takový, že by se zrušil jeden z předsezonních testů - místo 15 dní by týmy před začátkem sezóny testovaly v roce 2012 pouze 12 dní.
Williams FW33 během předsezónních testů v Jerezu v přechodném zbarvení(foto: AT&T Williams F1)
Týmy nyní čekají, až dostanou od Bernieho Ecclestona a FIA finální verzi kalendáře. Nový test by chtěly zařadit do třítýdenní pauzy - ideální by byla přestávka mezi zámořskými závody a první velkou cenou na evropském kontinentu.
Podle předsedy FOTA Martina Whitmarshe by se ho nemuseli účastnit pouze závodní piloti: "Rádi testujeme. Vnímám klady i zápory návratu testování v průběhu sezóny a myslím si, že to by byla příležitost pro mladší jezdce, aby nasbírali kilometry. Podle mě nemusíme nezbytně nutit do několikadenní práce naše závodní piloty."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.