FIA včera zveřejnila otázky a odpovědi týkající se nových 1,6l V6 turbomotorů, které budou v roce 2014 nasazeny ve Formuli 1. Jaké budou jejich další parametry?
Budou V6 motory využívat více paliva nebo mít větší spotřebu, než původně nabízené [čtyřválce]?Ne. Aby byli inženýři donuceni rozvíjet efektivitu motorů, technické předpisy zahrnují kontrolu průtoku paliva. Při vývoji pravidel tak, aby vyhovovala novým požadavkům automobilek, se tento parametr nezměnil. Požadavek na efektivitu zůstává stejný.
Proč byl zvýšen limit otáček ze 12 000 na 15 000 za minutu. Pouze kvůli zvuku vozu Formule 1?Ne. Otáčky byly zvýšeny ze 12 000 na 15 000 proto, aby inženýři měli větší volnost v řízení výkonů a energie. V důsledku nové architektury (V6) a změny limitu otáček motor bude znít odlišně, ale stále bude pro Formuli 1 reprezentativním.
Změní zvýšení otáček spotřebu paliva?Absolutně ne. Jak je uvedeno výše, limit průtoku paliva se nemění. Technologie zůstávají stejné, zvýšení otáček donutí inženýry usilovněji pracovat na snižování tření a zvyšování efektivity motorů. Výzva bude náročnější, než se původně plánovalo, a proto dojde ke zvýraznění technologického náskoku Formule 1.
Zachovala FIA zařízení pro rekuperaci energie, která původně plánovala využívat s řadovými čtyřválci?Ano, původně představený koncept zůstává zachován - veškerá ta technologie zamýšlené pro R4. Tyto nové pohonné jednotky představují obrovský kork vpřed jak v oblasti efektivity spalování, tak i v oblasti řízení energie.
Zvýší přechod k V6 motorům náklady výrobců, kteří již zahájili vývoj čtyřválců?Podle toho, co víme, pracovalo na navrhovaném čtyřválcovém motoru pět výrobců. Budou muset přijmout nové projekty, což bude určitě zahrnovat i vyšší náklady v závislosti na tom, jak daleko byly s původními projekty. Tento vývoj byl [ale] navržen a podporován všemi čtyřmi výrobci motorů F1.
Současný osmiválec Cosworthu(foto: Cosworth)
Proč je zavedení nových motorů o jeden rok odloženo?Rozhodnutí odložit zavedení motorů na rok 2014 bylo požadavkem čtyř současných výrobců motorů F1. Jejich požadavek na dodatečný čas je spojen se změnou architektury, ale také se zajištěním robustnosti jejich projektů (jedním z cílů je totiž také zvýšení výdrže motoru na 4 000 km).
Ovlivní tyto systémy pro rekuperaci energie a další zařízení pro zvyšování účinnosti v konečném důsledku také vývoj silničních vozů?Ano. Jasná potřeba automobilového průmyslu - snižovat emise - znamená, že se řízení energie stane důležitějším klíčovým faktorem ve vývoji efektivnějších pohonných jednotek. Formule 1 již využívá rekuperaci kinetické energie a zavedení rekuperace výfukové energie nastaví další směr technologického výzkumu. Formule 1 se také vrátí ke své roli rozvoje turbo přeplňování. Tento výzkum bude vést k přínosům v reálném světě, přispěje cenným poznáním, které bude využitelné pro vývoj budoucích silničních vozů.
Specifikace nového spalovacího motoru F1:- objem: 1600 cm3- maximální otáčky: 15 000 za min- přímé vstřikování paliva o tlaku max. 500 barů- jedno turbodmychadlo- řízení průtoku paliva
Specifikace systémů pro rekuperaci a uchovávání energie:- kinetická: 120 kW na zadní kola- rekuperace výfukové energie spojena s turbodmychadlem
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.