Šéf McLarenu a předseda Asociace týmů Formule 1 (FOTA) by uvítal od roku 2013 přechod na přeplňované šestiválcové motory.
Od roku 2013 bychom se měli v F1 dočkat velké změny v oblasti motorů. FIA se snaží prosadit R4 1,6l turbomotory, některým týmům se ale do tak razantní změny nechce. FIA čelí kritice ze dvou stran: pokud svůj záměr neprosadí, hrozí Renault odchodem. Ferrari je naproti tomu rozhodně proti přechodu na malé čtyřválce.
McLaren je pro kompromis: změnu, ale ne tak razantní. "Potřebujeme skvěle znějící motory, to je klíčová věc našeho sportu. Ale neexistuje žádný důvod, proč nemít perspektivní technologii a skvělý zvuk zároveň," uvádí Whitmarsh pro Motor Sport.
"Osobně cítím, že musíme najít kompromis. Pokud by bylo po mém, šel bych nejspíše do přeplňovaných V6. Myslím, že čím dál více aut bude používat přeplňování," pokračuje.
Nepřeplňovaný V8 motor Cosworthu (foto: Cosworth)
V6 motory by sice podle šéfa McLarenu také zněly odlišně, ale stále by byly fantastické: "Musíme mít vysoké otáčky. Motory s válci uspořádanými do V vyhovují struktuře monopostu F1 a musíme mít ten unikátní zvuk. Mohlo by to být odlišné od dnešních vozů, ale stále by to mohlo být fantastické."
Očekává se, že FIA rozhodne na přelomu letošního června/července, jestli se bude snažit prosadit své plány, popř. je upraví či odloží. Proti jejímu plánu se postavil také Bernie Ecclestone, který je podle německých médií odhodlaný použít právních prostředků, aby zablokoval radikální pravidla FIA týkající se nových motorů.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.