Celý formulový svět, který je momentálně v Monte Carlu, se dozvěděl zprávu, že investiční společnost Aabar Investments z Abu Dhabi koupila akcie týmu Toro Rosso. Tým Toro Rosso se k celé situaci zatím nevyjádřil, ale několik dobře informovaných zdrojů potvrdilo, že k transakci již došlo. Na svém blogu to zmiňuje nezávislý novinář Joe Saward.
Přitom teprve minulý týden Toro Rosso oznámilo, že uzavřelo sponzorskou smlouvu s Falcon Private Bank, což je švýcarská soukromá banka, která se specializuje na finanční management svých klientů po světě. Jejich klientem je i dosavadní majitel stájí Red Bull a Toro Rosso, Dietrich Mateschitz. Skutečností je, že banka Falcon je vlastněná společností Aabar, která již do světa Formule 1 pronikla díky investicím do týmu Mercedes GP Petronas.
Aabar je investiční společnost a pravděpodobně investice do týmu považuje za dlouhodobou strategii. Takovým přikladem dlouhodobé spolupráce v F1 je Credit Suisse, který podporuje stáj Sauber dlouhodobě.
Aabar je kontrolována vládou Abú Zabí, ale papírově ji vlastní další vládní organizace - International Petroleum Investment Company (IPIC), která obchoduje s ropou. Tato společnost například v únoru koupila španělskou ropnou společnost CEPSA od francouzské společnosti Total za 5 miliard dolarů. Nebylo by tedy žádným překvapením, kdyby se loga španělské společnosti na vozech Toro Rosso v budoucnu objevily.
Důvod je jednoduchý, celá tato akce by totiž zvedla španělský zájem o tým, zvláště pak o Jaimeho Alguersuariho. CEPSA má po celém Španělsku na 1700 čerpacích stanic a tento krok by jí mohl pomoci. Bude zajímavé sledovat, jaká další loga se na vozech objeví, ale Aabar vlastní například ještě podíl ve společnosti Santander Brazil a dalších společnostech.
IPIC vlastní podíly v několika společnostech z rozdílných oblastí, včetně rakouské OMV nebo rakouské petrochemické Borealis. Další investice společnosti v minulosti směřovaly do Cosmo Oil v Japonsku, německé Ferrostaal, kanadské Nova Chemicals atd.
Aabar kromě svých investic do týmu Mercedes GP v současné době vlastní také 9 % akcií Daimleru. Z dlouhodobého hlediska těchto investic se nabízí možnost dodávat pro nynější tým Toro Rosso motory Mercedes místo Ferrari nebo z něj možná udělat juniorský tým Mercedesu GP, podobně jako sloužil Red Bullu.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.