"Klasika moderní doby" - tak označil David Coulthard okruh v Istanbulu. Jaké jsou jeho technické parametry trati a čím je zajímavý?
Na závodníky čeká v nedělní Velké ceně Turecka 58 kol. Při délce jednoho okruhu 5 338 m tedy zvítězí ten, kdo jako první zvládne ujet 309,396 km. Dráha se nachází ve výšce 129 m nad mořem a je zde překonávat velká převýšení - 46 m v každém kole.
Jezdí se netradičně proti směru hodinových ručiček: osm zatáček je levotočivých, pouze šest pravotočivých. Piloti zde na plný plyn jedou přibližně 65,6 % času jednoho kola (průměr sezóny = 61,2 %). Průměrná rychlost během jednoho kola dosahuje 216 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáčkou jen 128 km/hod.
Nejdelším úsekem na plný plyn - 16 vteřin - je zadní rovinka před poslední trojicí pomalých zatáček: měří 1 368 m. Na ní piloti také dosahují nejvyšších rychlostí - letos by mohly díky nastavitelným zadním křídlům (DRS) přesahovat 320 km/hod. Velký dopad na ně bude mít tradičně vítr. Měření časových odstupů mezi vozy pro aktivaci DRS (75 m před zatáčkou č. 11) bude probíhat 82 m před 9. zatáčkou.
Mapa okruhu (zdroj: f1.com)
Dráha má hladký povrch, který však nabízí nízkou přilnavost, zejména v první zatáčce, která je náročná na brzdy, protože se svažuje a piloti do ní nevidí. Nepříjemné hrboly se nacházejí v zatáčkách č. 8 a 11, kde je vůz vystaven vysokým bočním přetížením. Obrubníky nejsou vysoké, agresivní jízda přes ně není problémem. Během víkendu se přilnavost v Istanbul Parku velmi rychle zlepšuje.
Vozy zde jezdí se středním až vyšším přítlakem (4/5), přičemž prioritou při nastavování vozu je stabilita ve vysokých rychlostech. Opotřebení brzd je nízké, nároky na jejich chlazení průměrné. Stabilita při brzdění je důležitá zvláště před zatáčkami č. 9 a 12. Na brzdě stráví piloti celkově 16 % času jednoho kola.
V Istanbulu obvykle panuje teplé počasí s teplotami vzduchu kolem 30 °C, tlakem do 1000 hPa a vlhkostí kolem 40 % a jihovýchodním větrem o rychlosti 2,77 m/s. O víkendu bychom se dle meteorologů mohli dočkat deště a mokrého závodu.
Předpověď počasí na víkend (zdroj: f1.com)
Trať není náročná na pneumatiky, jejich opotřebení je zde střední až nižší. Pirelli v Istanbulu týmům nabídne opět měkkou (option, žlutá barva) a tvrdou (prime, stříbrná barva) směs.
Vysoké nároky klade pouze velmi rychlá zatáčka č. 8, která během jednoho kola spotřebovává 40 % energie pneumatik. Skládá se ze čtyř vrcholů - při ideálním průjezdu s lehkým vozem lze projet téměř na plný plyn, popř. s lehkým povolením plynu a podřazením před třetím vrcholem, aby se nepřehřála pravá přední pneumatika. Na výjezdu dosahují monoposty 280 km/hod - více technických zajímavostí o unikátních nárocích této zatáčky najdete v tomto článku: Zatáčka č. 8 v Istanbulu: Jak je náročná?
Z pohledu nastavení motoru je Turecko velmi obtížné. Směsice rychlých, středních, pomalých částí a převýšení klade na agregáty vysoké nároky. Krom maximálního výkonu na dlouhé rovince je důležitá i jejich dobrá ovladatelnost zejména při průjezdu osmou zatáčkou a dobrá trakce na výjezdu ze zatáčky č. 12 a následujících dvou pomalých zákrut před cílovou rovinkou.
Istanbul (zdroj: Scuderia Ferrari)
Na rozdíl od Monaka zde není nejdůležitější výkon v nízkých otáčkách, je ho ale třeba správně namapovat do celého spektra až po ty maximální. Během jednoho kola převodovka změní průměrně 45krát rychlostní stupeň, je tedy zatěžována velmi mírně.
Průměrná spotřeba na kolo se pohybuje dle Williamsu kolem 2,68 kg/kolo, dle Renaultu kolem 2,42 kg/kolo. Úbytek deseti kg paliva se v čase na kolo odráží zrychlením o 0,39 sekundy (průměr sezóny = 0,37 sec). Očekává se, že většina pilotů by během závodu měla stavět třikrát.
Boxová ulička měří 384 m, její průjezd zabere 17 sekund. Pro stratégy je zajímavou proměnnou počet výjezdů safety-caru na závod: 0,3 (zhruba jeden výjezd safety caru na tři závody).
Video: Jedno kolo v Istanbulu s Markem Webberem
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který zde během závodu v roce 2005 zvládl jedno kolo za 1:24,770 min. Loni se nejrychlejším kolem Velké ceny Turecka blýskl Vitalij Petrov - 1:29,165 min, v poslední části kvalifikace byl Mark Webber téměř o tři sekundy rychlejší - 1:26,295 min.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.