Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznává, že se mu po výkonech, které jeho tým zatím v Austrálii předvádí, ulevilo poté, co museli narychlo po problémech během předsezónních testů předělávat výfukový systém svého vozu MP4-26.
McLaren kvůli potížím neujel v testech ani jednu závodní simulaci a chtěl-li pomýšlet na to, aby dojel až do cíle nějakého závodu, musel své výfuky narychlo předělat. Poté, co Jenson Button v pátek ovládl druhý trénink, přiznal, že se mu ulevilo: "Ano, opravdu."
"Přijet s vozem, který má přepracovanou zadní část a neujel ani kousek, to je riziko. Nemyslím si, že bych to tajil. Současně však máte analýzy a simulace - pokud jim věříte, můžete získat jistou důvěru. Ale pokud nevyjedete, nikdy nevíte.
Nové řešení se už nepálilo a podávalo dobré výkony. Kdykoliv to dělá to, co by mělo, je to úleva. Měli jsme upřímně velmi slabou zimu, bylo to zklamání. A když máte vášeň a touhu po vítězství, pak to vytváří napětí a tlak, když cítíte, že nejste tam, kde byste potřebovali být," popisuje šéf McLarenu.
Odhaluje, že rozhodnutí přehodnotit svou výfukovou strategií tým učinil až po posledním testu v Barceloně, kdy mu opravdu hrozilo, že do sezóny vstoupí s pomalým i nespolehlivým vozem zároveň.
"Kluci v týmu odvedli fantastickou práci, požádal jsem je o to. Byly jsme ve stavu nouze, kdy jsme nepodávali dostatečné výkony, a já jsem je požádal, aby to provedli během deseti dnů. Zvládli to, byl to fantastický výkon od inženýrů i výrobního oddělení - obrátit to, přivézt to sem, prokázat to a nasadit pro závod.
Původně jsme pochopitelně měli velké obavy, protože jsem bez tohoto řešení nechtěl nastoupit, což jsem dal inženýrům a řídicímu personálu v McLarenu jasně najevo, a myslím, že odpověděli fantasticky."
McLaren původně zkoušel revoluční řešení výfuků přezdívané "chobotnice," které mělo mít z rozvodové skříně vyvedeny více než dvě vyústění (i pod podlahu). Whitmarsh však nevylučuje, že se tým nepokusí o jeho opětovné nasazení v pozdější části sezóny.
"O co jsem momentálně nyní požádal, stejně jako před deseti dny, je to, abychom zastavili práce na těchto věcech. Je na tom spousta zajímavých věcí, ale představuje to tak velkou změnu, že to je cvičení pro celé oddělení výzkumu a vývoje. Ptal jsem se, o čem ten program je, a řekl: 'Zapomeňte na to! Udělejme to jinak.' Ale jsem si jistý, že jakmile se budou moci trochu nadechnout, začnou na tom pracovat znovu."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.