Dnes se ohlédneme nejen za posledním testováním v Barceloně, kde si ukážeme nejen statistiku počtu ujetých kilometrů dle týmů, výrobců motorů, ale podíváme se, s čím se jednotlivé týmy představily a jak si vedly. V článku najdete také souhrnné statistiky týkající se celého období předsezónního testování.
S McLarenem to nevypadá dobře, inženýři přiznávají, že už zažili lepší roky, chybí ujeté kilometry, spolehlivost a rychlost na kolo není úplně nejlepší. V úterý a v pátek tým v rámci svého "dlouhodobého vývojového programu" jezdil s "boulí" na nose v rámci testů flexibility předního křídla a z toho plynoucích aerodynamických efektů a výhod.
Předpisy pro jeho zátěžové testy se nezměnily - to znamená, že stále neodpovídají podmínkám na trati. Je tedy pouze správné, když se snaží tým využít maximum povolené tolerance, kterou nabízejí pravidla, podobně jako jeho největší soupeři - Red Bull a Ferrari.
Red Bull zkompletoval celý svůj předsezónní program a dle Christiana Hornera prožili nejlepší zimní období. Poprvé nasadili vůz hned k prvním testům a krom rychlosti prokazovali i velmi dobrou spolehlivost. S větším množstvím paliva jeho piloti zajížděli velmi dobré časy a zdá se, že společně s Ferrari patří mezi absolutní špičku.
Tab. č. 1 - Vzdálenosti ujeté během posledního testu v Barceloně dle týmů
To Renault s inovativními výfuky na absolutní špičku zatím nemá. Patrik Head uvedl, že jeho řešení nebude tak jednoduché aplikovat, pokud vůz s ohledem na jejich vedení není od počátku konstruován. Heidfeld, kterého trápilo nachlazení, společně s Petrovem poslední týden v Barceloně vyzkoušel novou podlahu a zadní křídlo.
Mercedes nasadil mohutné vylepšení - počínaje předním křídlem, deflektory, kapotáží až po výfukový systém. Novinky měly údajně vylepšit čas na kolo až o jednu vteřinu. Bylo vidět, že fungují - potvrdila se čísla z tunelu a tým odjížděl s Barcelony velmi spokojený (a s nejrychlejším časem v kapse).
Tab. č. 2 - Vzdálenosti ujeté během posledního testu v Barceloně dle výrobců motorů
Mezi novými věcmi, které vyzkoušelo Ferrari, bylo ovládání nastavitelné klapky zadního křídla nohou poté, co vyzkoušeli aktivování pomocí tlačítek i páček. Vůz je také řádně vymóděný - nové jsou bočnice i velmi nízko umístěný výfukový systém, který horké plyny směřuje podobně jako Red Bull k okrajům difuzoru, kudy je možné je dostat dovnitř.
Monopost 150° Italia patřil k těm nejspolehlivějším, Fernando Alonso s Felipem Massou ovládli statistiku (viz tab. č. 3) vzdáleností ujetých během všech čtyř předsezónních testů (Valencia, Jerez a dvakrát Barcelona).
Toro Rosso předvádělo slušnou rychlost, od minulého roku udělalo znatelný krok kupředu. Italové se hodně věnovali zastávkám v boxech, během prvních 2 dnů jich absolvovali přes 60!
Tab. č. 3 - Vzdálenosti ujeté piloty během všech čtyř předsezónních testů
Velké zlepšení je patrné i u Lotusu, který se z nováčků přiblížil středu pole nejvíce. Z novinek v Barceloně zkoušel upravený nos a podlahu, v pátek nasadil zcela nové přední křídlo.
Úsilí Williamsu zpočátku zcela zbrzdily problémy s KERSem, proto se rozhodli zbytek testů v Katalánsku odjezdit bez tohoto systému. Podařilo se je však vyřešit a v Austrálii by ho tým z Grove nasadit.
Tab. č. 4 - Vzdálenosti ujeté týmy s novými vozy během všech předsezónních testů
Hispania sice představila nové auto, ale nakonec s ním neujela ani kilometr. Byly jí údajně zadrženy na celnici tlumiče amerického dodavatele (Penske?). Dle Liuzziho činí rozpočet HRT letos slušných 45 - 50 mil. Eur, což je podobné jako u Virginu.
Tab. č. 5 - Vzdálenosti ujeté během všech předsezónních testů dle výrobců motorů
Piloti na své schůzce s Charlie Whitingem řešili pneumatiky - pochopitelně jsou nespokojeni s jejich degradací. V Barceloně však panovaly nízké teploty - Pirelli věří, že v místech závodů nebudou tyto problémy tak markantní. Ostatně - v Abú Zabí na sklonku loňského roku při testech nových pneumatik sice vozy byly přibližně o vteřinu pomalejší, ale degradace Pirellek nebyla tak vysoká.
Piloti se shodli také na tom, že je třeba vylepšit pneumatiky do deště tak, aby poskytovaly více přilnavosti. Obavy o využívání nastavitelného zadního křídla zejména za mokra vyjádřil Barrichello, je proto možné, že se dočkáme ještě jemné úpravy pravidel.
Statistika nejrychlejších časů z druhého testu v Barceloně (dle pilotů) zde.Všechny fotografie z letošní Barcelony najdete zde; updatovali jsme i Tapety.
Zprávy z testů:- Jerez - den 1, 2, 3- Valencie - den 1, 2, 3, 4- Barcelona I. - den 1, 2, 3, 4- Barcelona II. - den 1, 2, 3, 4, 5
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.