Třetí předsezónní testy jsou za námi. Kdo byl v Barceloně nejrychlejší a kdo ujel nejvíce kilometrů? A jak si týmy stojí v ujetých vzdálenostech během dosavadních testů?
Nejrychlejší kolo včera zajel během simulace kvalifikace Felipe Massa, kterému by nové pneumatiky Pirelli mohly vyhovovat více než loňské Bridgestony. Ferrari má bezpochyby dobré auto, které je výkonnostně Red Bullu asi nejblíže - ten ale ještě nepředvedl vše, kvalifikaci zatím nesimuloval.
Podle některých inženýrů je Red Bull o necelou půl vteřinku rychlejší než Ferrari. Vývoj vozů však ještě není u konce, většina týmů chystá rozsáhlé novinky před prvním závodem.
McLaren má s něčím problémy, během posledních dvou dnů v Barceloně se mu ale konečně podařilo ujet větší počet kol - Hamilton si během nich připsal rovné dvě stovky. Monopost MP4-26 není takový tragéd jako MP4-24, při jehož vývoji se tým dopustil základních chyb v aerodynamickém návrhu. Je nabitý technologiemi, zkouší více variant složitého výfukového systému a zdá se, že piloti mají i problémy s jeho ovládáním.
Hamilton si stěžoval na vysoké opotřebení pneumatik - což lze přičítat spíše na vrub vozu, než stylu pilota. Dle týmového manažera Indyho Lalla v týmu vládne po posledním testu spokojenost. Postupně se propracovává dlouhým vývojovým programem, na výkonnost se zatím nezaměřuje.
Tab č. 1 - Nejrychlejší časy dosažené během čtyř dnů v Barceloně
Mercedes na tom zatím také není dobře, dle některých odborníků na nejrychlejší ztrácí až 1,5 vteřiny. Nico Rosberg zajel druhý nejlepší čas v Barceloně rovněž na sklonku dne při simulaci kvalifikace. Německý tým své naděje upírá k rozsáhlým úpravám vozu MGP W02, které měl mít původně do závodu v Bahrajnu.
Krom vysoké degradace u nových pneumatik Pirelli si týmy také stěžují na vývoj trati, resp. na to, že nedochází k její pogumování, pouze se po trati kupí žmolky gumy. Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery mírní obavy s tím, že doposud se testovalo za velmi nízkých teplot (např. včera v Barceloně se pohybovaly od 6 - 16 °C) a že jejich pneumatiky jsou konstruovány pro vyšší okolní teploty. Jakmile týmy dorazí na místo prvních závodů a pneumatiky budou ve tom správném pracovním rozsahu teplot, problém s tím nebude.
Super-měkká i měkká směs byla před Barcelonou upravena, ale rozdíl mezi nejměkčí a střední směsí se zdá stále příliš velký, což by mohlo pomoci rozmanitosti strategii. Rozdíl mezi měkkou a střední směsi je také znatelný, pohybuje se kolem 0,8 sec na kolo. O víkendu měkká směs vydržela přibližně 12 kol, zatímco tvrdá až 22 kol.
Ujeté vzdálenosti v Barceloně dle týmů (tab. č. 2 vlevo) a dle výrobců motorů (tab. č. 3 vpravo)
Z nejdelší ujeté vzdálenosti a spousty nasbíraných dat se těší Ferrari - v Barceloně oba piloti zvládli 435 kol, což dohromady činí téměř 2025 km. Z tohoto pohledu je na tom velmi dobře i Mercedes, který urazil pouze o 8 kol méně.
Naopak se příliš nedařilo Lotusu, který po Trulliho nehodě v pondělí dopoledne Barcelonu musel kvůli nedostatku náhradních dílů předčasně opustit.
Grafické znázornění vzdáleností ujetých v Barcelonědle týmů (vlevo) a dle výrobců motorů (vpravo)
Souhrn všech tří testů (Valencie, Jerez, Barcelona)
Na závěr jsem si nechal souhrnnou statistiku všech tří předsezónních testů, jichž se zúčastnily týmy s novými vozy (HRT zde proto chybí). Jasně jí vládne Ferrari, které absolvovalo již přes 5220 km. To jejich britský rival - McLaren - nemá s novým vozem ujetou ani polovinu.
Z výrobců motorů má nejvíce dat k dispozici také Ferrari, nejméně Cosworth - za což může "poděkovat" Hispanii. Ta nový vůz stále nemá hotový a příliš netestuje. Minulý týden španělský tým natáčel v Monze, včera překvapivě nevyjel vůbec. Všichni čtyři motoráři budou letos zásobovat shodně tři týmy.
Celkové vzdálenosti ujeté během tří předsezónních testůz pohledu týmů (tab. č. 4 vlevo) a z pohledu výrobců motorů (tab. č. 5 vpravo)
Grafické znázornění ujetých vzdáleností během dosavadních testů(dle týmů vlevo, dle výrobců motorů vpravo)
Fotografie z Barcelony: zde.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.