Třetí předsezónní testy jsou za námi. Kdo byl v Barceloně nejrychlejší a kdo ujel nejvíce kilometrů? A jak si týmy stojí v ujetých vzdálenostech během dosavadních testů?
Nejrychlejší kolo včera zajel během simulace kvalifikace Felipe Massa, kterému by nové pneumatiky Pirelli mohly vyhovovat více než loňské Bridgestony. Ferrari má bezpochyby dobré auto, které je výkonnostně Red Bullu asi nejblíže - ten ale ještě nepředvedl vše, kvalifikaci zatím nesimuloval.
Podle některých inženýrů je Red Bull o necelou půl vteřinku rychlejší než Ferrari. Vývoj vozů však ještě není u konce, většina týmů chystá rozsáhlé novinky před prvním závodem.
McLaren má s něčím problémy, během posledních dvou dnů v Barceloně se mu ale konečně podařilo ujet větší počet kol - Hamilton si během nich připsal rovné dvě stovky. Monopost MP4-26 není takový tragéd jako MP4-24, při jehož vývoji se tým dopustil základních chyb v aerodynamickém návrhu. Je nabitý technologiemi, zkouší více variant složitého výfukového systému a zdá se, že piloti mají i problémy s jeho ovládáním.
Hamilton si stěžoval na vysoké opotřebení pneumatik - což lze přičítat spíše na vrub vozu, než stylu pilota. Dle týmového manažera Indyho Lalla v týmu vládne po posledním testu spokojenost. Postupně se propracovává dlouhým vývojovým programem, na výkonnost se zatím nezaměřuje.
Tab č. 1 - Nejrychlejší časy dosažené během čtyř dnů v Barceloně
Mercedes na tom zatím také není dobře, dle některých odborníků na nejrychlejší ztrácí až 1,5 vteřiny. Nico Rosberg zajel druhý nejlepší čas v Barceloně rovněž na sklonku dne při simulaci kvalifikace. Německý tým své naděje upírá k rozsáhlým úpravám vozu MGP W02, které měl mít původně do závodu v Bahrajnu.
Krom vysoké degradace u nových pneumatik Pirelli si týmy také stěžují na vývoj trati, resp. na to, že nedochází k její pogumování, pouze se po trati kupí žmolky gumy. Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery mírní obavy s tím, že doposud se testovalo za velmi nízkých teplot (např. včera v Barceloně se pohybovaly od 6 - 16 °C) a že jejich pneumatiky jsou konstruovány pro vyšší okolní teploty. Jakmile týmy dorazí na místo prvních závodů a pneumatiky budou ve tom správném pracovním rozsahu teplot, problém s tím nebude.
Super-měkká i měkká směs byla před Barcelonou upravena, ale rozdíl mezi nejměkčí a střední směsí se zdá stále příliš velký, což by mohlo pomoci rozmanitosti strategii. Rozdíl mezi měkkou a střední směsi je také znatelný, pohybuje se kolem 0,8 sec na kolo. O víkendu měkká směs vydržela přibližně 12 kol, zatímco tvrdá až 22 kol.
Ujeté vzdálenosti v Barceloně dle týmů (tab. č. 2 vlevo) a dle výrobců motorů (tab. č. 3 vpravo)
Z nejdelší ujeté vzdálenosti a spousty nasbíraných dat se těší Ferrari - v Barceloně oba piloti zvládli 435 kol, což dohromady činí téměř 2025 km. Z tohoto pohledu je na tom velmi dobře i Mercedes, který urazil pouze o 8 kol méně.
Naopak se příliš nedařilo Lotusu, který po Trulliho nehodě v pondělí dopoledne Barcelonu musel kvůli nedostatku náhradních dílů předčasně opustit.
Grafické znázornění vzdáleností ujetých v Barcelonědle týmů (vlevo) a dle výrobců motorů (vpravo)
Souhrn všech tří testů (Valencie, Jerez, Barcelona)
Na závěr jsem si nechal souhrnnou statistiku všech tří předsezónních testů, jichž se zúčastnily týmy s novými vozy (HRT zde proto chybí). Jasně jí vládne Ferrari, které absolvovalo již přes 5220 km. To jejich britský rival - McLaren - nemá s novým vozem ujetou ani polovinu.
Z výrobců motorů má nejvíce dat k dispozici také Ferrari, nejméně Cosworth - za což může "poděkovat" Hispanii. Ta nový vůz stále nemá hotový a příliš netestuje. Minulý týden španělský tým natáčel v Monze, včera překvapivě nevyjel vůbec. Všichni čtyři motoráři budou letos zásobovat shodně tři týmy.
Celkové vzdálenosti ujeté během tří předsezónních testůz pohledu týmů (tab. č. 4 vlevo) a z pohledu výrobců motorů (tab. č. 5 vpravo)
Grafické znázornění ujetých vzdáleností během dosavadních testů(dle týmů vlevo, dle výrobců motorů vpravo)
Fotografie z Barcelony: zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.