Za námi jsou nabité čtyři dny, po které týmy Formule 1 letos podruhé společně testovali před zahájením sezóny 2011. Kdo se v Jerezu ukázal, jaký zajel nejrychlejší čas a kolik ujel kilometrů?
Testování se zúčastnilo 24 pilotů. Z nováčků se první dopoledne u Toro Rosso objevil Daniel Ricciardo, kterého později vystřídali závodní piloti Jaime Alguersuari a Sebastien Buemi. U Renaultu kromě Petrova testovali místo zraněného Kubicy Nick Heidfeld a Bruno Senna.
Nejvíce toho najezdil Fernando Alonso: 246 kol, což představuje solidní vzdálenost 1090 km. Jako druhý dostal nejvíce zabrat Michael Schumacher s 226 koly.
Tabulka obsahuje časy nejrychlejších kol, kterým stále není radno přičítat valného významu z několika důvodů: neznáme množství paliva; směsi pneumatik, na které daný čas zajeli; nevíme, zda v tom kole používali KERS a nastavitelné křídlo a neznáme program, který při tom plnili. Smysluplnější jsou časy z delších stintů, avšak kvůli neznalosti výše uvedených skutečností mohou i ty být zavádějící.
K nejrychlejšímu času Brazilce - 1:19,832 min - můžu uvést pouze to, že ho dosáhl hned v prvním kole stintu, který čítal 8 kol. Během něj pneumatiky hodně odcházely - čas se zhoršil o 3 sekundy na kolo - z toho usuzuji, že se jednalo o měkkou směs. Rubens později absolvoval simulaci závodu o 25 kolech na tvrdé směsi, která při tom degradovala o dvě vteřiny. Leccos to vypovídá o škále možností pro týmové stratégy v letošních závodech a charakteristice pneumatik Pirelli, které by se už příliš měnit neměly - dle sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho před Barcelonou lehce upraví už jen super-měkkou směs.
Tab. č. 1 - Časy pilotů a ujeté vzdálenosti v Jerezu
Z ujetých vzdáleností je jasně vidět píle Ferrari, které za 4 dny ujelo přes 2050 km - suverénně nejvíce. Alonso si pochvaloval spolehlivost svého přejmenovaného stroje - F150th Italia, a tak měl dost prostoru pro vyhodnocování pneumatik Pirelli. V hodnocení výkonnosti byl ale Španěl opatrný, odmítal zatím hovořit o rychlosti rudého monopostu.
Velice dobře ovšem vypadá Red Bull, zvláště Vettelovy delší jízdy byly dojemné. RB7 byl také jediným vozem, který projížděl zatáčku č. 3 a 4 s otevřenou klapkou zadního křídla, zatímco Ferrari ji do čtvrté zatáčky muselo sklopit pro větší přítlak. Technický ředitel Sauberu James Key, který z počátku testování postával u první zatáčky, jen nechápavě kroutil hlavou nad rychlostí, s jakou do ní Red Bully najíždí a jak jdou jeho piloti brzy po plynu. Pokud někdo něco v Jerezu schovával, byl to rozhodně Red Bull.
Lepší obrázek si budeme moci udělat po Barceloně, kde tento pátek začíná třetí předsezónní testování - tentokrát i s HRT, které se rozhodlo natáčet raději s Pirelli, než využít možnosti testovat. Inu, Hispáncům o moc nejde, se starým vozem se projeli již ve Valencii, data nasbírali, a nový vůz stejně stále nemají hotový.
Tab. č. 2 - Vzdálenosti ujeté v Jerezu dle týmů
Další tabulka obsahuje počet ujetých kol z hlediska výrobců motorů. Cosworthu je zde v nevýhodě kvůli absenci HRT, načetly se mu tudíž kilometry pouze dvou týmů: Williamsu a Virginu. Ostatní dodavatelé motorů zásobovaly tři týmy. Ferrari krom stáje z Maranella používají také Sauber a Toro Rosso, Renault agregáty zásobuje krom svého týmu a Red Bullu letos také Lotus, s Mercedesy za zády jezdí krom mateřského Mercedesu rovněž McLaren a Force India.
Tab. č. 3 - Ujeté vzdálenosti dle dodavatelů motorů
Grafy - Znázornění ujetých vzdáleností v Jerezu dle týmů (vlevo) a výrobců motorů (vpravo)
Valencie a Jerez dohromady
Na závěr přidávám statistiku, jež obsahuje sečtené údaje z obou dosavadních testů ve Valencii a v Jerezu. Jsme v polovině předsezónního testování, kromě Barcelony nás na počátku března čeká ještě čtyřdenní test v Bahrajnu.
Tab č. 4 a 5 - Počet ujetých km během obou testů ve Valencii a v Jerezu dohromady
Kompletní fotogalerii můžete shlédnout zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.