Za námi jsou nabité čtyři dny, po které týmy Formule 1 letos podruhé společně testovali před zahájením sezóny 2011. Kdo se v Jerezu ukázal, jaký zajel nejrychlejší čas a kolik ujel kilometrů?
Testování se zúčastnilo 24 pilotů. Z nováčků se první dopoledne u Toro Rosso objevil Daniel Ricciardo, kterého později vystřídali závodní piloti Jaime Alguersuari a Sebastien Buemi. U Renaultu kromě Petrova testovali místo zraněného Kubicy Nick Heidfeld a Bruno Senna.
Nejvíce toho najezdil Fernando Alonso: 246 kol, což představuje solidní vzdálenost 1090 km. Jako druhý dostal nejvíce zabrat Michael Schumacher s 226 koly.
Tabulka obsahuje časy nejrychlejších kol, kterým stále není radno přičítat valného významu z několika důvodů: neznáme množství paliva; směsi pneumatik, na které daný čas zajeli; nevíme, zda v tom kole používali KERS a nastavitelné křídlo a neznáme program, který při tom plnili. Smysluplnější jsou časy z delších stintů, avšak kvůli neznalosti výše uvedených skutečností mohou i ty být zavádějící.
K nejrychlejšímu času Brazilce - 1:19,832 min - můžu uvést pouze to, že ho dosáhl hned v prvním kole stintu, který čítal 8 kol. Během něj pneumatiky hodně odcházely - čas se zhoršil o 3 sekundy na kolo - z toho usuzuji, že se jednalo o měkkou směs. Rubens později absolvoval simulaci závodu o 25 kolech na tvrdé směsi, která při tom degradovala o dvě vteřiny. Leccos to vypovídá o škále možností pro týmové stratégy v letošních závodech a charakteristice pneumatik Pirelli, které by se už příliš měnit neměly - dle sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho před Barcelonou lehce upraví už jen super-měkkou směs.
Tab. č. 1 - Časy pilotů a ujeté vzdálenosti v Jerezu
Z ujetých vzdáleností je jasně vidět píle Ferrari, které za 4 dny ujelo přes 2050 km - suverénně nejvíce. Alonso si pochvaloval spolehlivost svého přejmenovaného stroje - F150th Italia, a tak měl dost prostoru pro vyhodnocování pneumatik Pirelli. V hodnocení výkonnosti byl ale Španěl opatrný, odmítal zatím hovořit o rychlosti rudého monopostu.
Velice dobře ovšem vypadá Red Bull, zvláště Vettelovy delší jízdy byly dojemné. RB7 byl také jediným vozem, který projížděl zatáčku č. 3 a 4 s otevřenou klapkou zadního křídla, zatímco Ferrari ji do čtvrté zatáčky muselo sklopit pro větší přítlak. Technický ředitel Sauberu James Key, který z počátku testování postával u první zatáčky, jen nechápavě kroutil hlavou nad rychlostí, s jakou do ní Red Bully najíždí a jak jdou jeho piloti brzy po plynu. Pokud někdo něco v Jerezu schovával, byl to rozhodně Red Bull.
Lepší obrázek si budeme moci udělat po Barceloně, kde tento pátek začíná třetí předsezónní testování - tentokrát i s HRT, které se rozhodlo natáčet raději s Pirelli, než využít možnosti testovat. Inu, Hispáncům o moc nejde, se starým vozem se projeli již ve Valencii, data nasbírali, a nový vůz stejně stále nemají hotový.
Tab. č. 2 - Vzdálenosti ujeté v Jerezu dle týmů
Další tabulka obsahuje počet ujetých kol z hlediska výrobců motorů. Cosworthu je zde v nevýhodě kvůli absenci HRT, načetly se mu tudíž kilometry pouze dvou týmů: Williamsu a Virginu. Ostatní dodavatelé motorů zásobovaly tři týmy. Ferrari krom stáje z Maranella používají také Sauber a Toro Rosso, Renault agregáty zásobuje krom svého týmu a Red Bullu letos také Lotus, s Mercedesy za zády jezdí krom mateřského Mercedesu rovněž McLaren a Force India.
Tab. č. 3 - Ujeté vzdálenosti dle dodavatelů motorů
Grafy - Znázornění ujetých vzdáleností v Jerezu dle týmů (vlevo) a výrobců motorů (vpravo)
Valencie a Jerez dohromady
Na závěr přidávám statistiku, jež obsahuje sečtené údaje z obou dosavadních testů ve Valencii a v Jerezu. Jsme v polovině předsezónního testování, kromě Barcelony nás na počátku března čeká ještě čtyřdenní test v Bahrajnu.
Tab č. 4 a 5 - Počet ujetých km během obou testů ve Valencii a v Jerezu dohromady
Kompletní fotogalerii můžete shlédnout zde.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.