Zpravodajství ze druhého dne testování v Jerezu, kde si dalo dostaveníčko 11 týmů Formule 1 - chybí pouze Hispania Racing.
Dnešní testování začíná jako obvykle v 9 hod a potrvá až do 17 hod. Dnes budeme mít možnost sledovat tyto piloty:
Ferrari - Felipe MassaForce India - Adrian SutilMcLaren - Jenson ButtonMercedes - Michael SchumacherLotus - Jarno TrulliRed Bull - Mark WebberRenault - Vitalij PetrovSauber - Sergio PérezToro Rosso - Jaime AlguersuariVirgin - Timo GlockWilliams - Pastor Maldonado
Dnešní ráno v Jerezu - počasí týmům bude opět přát
Včera si nejlépe vedl Felipe Massa (více zde), který byl nejen nejrychlejším, ale také ujel nejvíce kol - jako jediný se přehoupl přes stovku. Solidní vzdálenosti i rychlost prokazovali Sergio Pérez se Sauberem a také Mark Webber s Red Bullem.
Konečné výsledky druhého dne testování v Jerezu
Fotografie z Jerezu si můžete prohlédnout zde.
Jak probíhal druhý den?
17:01 Konec, z nejrychlejšího kola se dnes raduje Schumacher.
16:59 Nejrychleji jezdí v závěru Alguersuari - 1:22,632 min.
16:58 Sedm vozů na dráze. Téměř vše, co není porouchané.
16:57 Button na chvíli zastavil u mechaniků a uháněl rychle zpátky.
16:56 Glock se posouvá před Petrova na 8. místo: 1:22,208 min.
16:54 Schumacher - 1:25,156; Massa - 1:29,125; Button - 1:23,394 min.
16:50 Deset minut do konce a McLaren signalizuje Buttonovi ještě 9 kol.
16:48 Trulli: "Dopoledne nám to šlo dobře. Ujeli jsme slušný počet kol a zajeli pár docela dlouhý stintů, pak jsme ale museli zastavit kvůli mechanickému problému, který nestihneme opravit včas na to, abychom dnes znovu vyjeli. Rád bych toho najezdil více, ale to je součástí testování nového vozu. Musíme vychytat problémy, než začneme závodit. Heikki snad bude schopen ujet slušný počet kilometrů během následujících dní, abychom mohli opravdu postoupit s vývojem auta."
16:45 Schumi začíná své jubilejní sté kolo.
16:42 Lotus již dnes nevyjede. Trápí je mechanický problém a čekají, až z továrny z Anglie dorazí náhradní díly.
16:41 Renault měl v plánu ještě simulaci závodu, ale přiznává, že to už nestihne. Proto budou následovat kratší jízdy zaměřené na vyhodnocování pneumatik.
16:40 Dvanácté kolo Ferrari v řadě - 1:29,125 min. Do dění jsou zapojeni také Schumacher, Sutil a Glock.
16:35 Massa je sám na dráze, krouží své dnešní 111. kolo.
16:25 Schumacher končí svůj delší stint - 16 kol v řadě.
16:22 Sutil se zlepšuje na 1:27,780 min.
16:12 Schumacher opět na delším výletě - začíná své desáté kolo, stejně jako Massa.
16:09 Schumacher - 1:24,427; Massa - 1:27,079; Webber - 1:23,632 min.
16:05 Zbývá poslední hodinka a provoz tradičně houstne. Krouží Schumacher, Massa, Button a Webber.
16:03 Williams upřesňuje rozsah poškození Maldonadova vozu: "Poškozeno je přední křídlo, zadní křídlo a levé zadní zavěšení." Vzhledem k miniaturizované zádi Williamsu mají mechanici na dnešní noc o zábavu postaráno. Snad bude mít Barrichello zítra v čem jezdit.
16:01 Prozatímní lídr Schumacher opouští boxy.
16:00 Aktuální pořadí:
15:58 Přidávají se Massa s Petrovem, Button v boxech.
15:51 Vyjíždí Webber stíhán Alguersuarim a Sutilem.
15:50 Po odklizení vozu FW33 pokračujeme.
15:40 Po Sauberu to dnes může zabalit i Williams. Oba týmy mají vozy rozbité, Pérez boural o půl hodiny dříve než Maldonado.
15:35 Ovládání klapky zadního křídla McLarenu MP4-26:
15:31 Venezuelan narazil do bariéry poté, co v zatáčce č. 4 ztratil kontrolu nad vozem. To je smůla!
15:30 A u Williamsu je po legraci, velká havárie Maldonada.
15:28 Maldonado až nyní vyráží.
15:25 Delší dobu se neobjevil Williams. Po včerejšku je technické problémy provázejí i dnes. Tým vysvětluje zdržení: "Objevilo se varování u baterií KERSu, takže tým je všechny odmontoval a zkontroloval. Vše je v pořádku, ale nemohli jsme při tom kvůli vysokému napětí spěchat."
15:22 Zatímco Button testuje MP4-26ku na dráze, Paffett dře ve Wokingu na simulátoru - údajně tam jde zatím všechno dobře.
15:20 Button s Petrovem prvními na dráze.
15:19 Provoz obnoven.
15:06 Pérez stojí v zatáčce č. 8 (Curva Jorge Martinez Aspar), přední část vozu je poškozena, zřejmě narazil do bariéry z pneumatik.
15:04 Třetí přerušení dnešního testování.
15:01 Aktualizace pořadí:
14:55 Dobrá zpráva z HRT: jejich nový vůz F111 včera úspěšně prošel crash-testy FIA.
14:54 Webber po třech pomalých kolech v boxech, průměrný čas: 1:28,051 min.
14:49 Pérez, Webber a Glockem v akci.
14:45 U Toro Rosso nestihli oběd. Alguersuari nyní bude porovnávat různé směsi pneumatik Pirelli.
14:44 Sutil si zlepšil svůj čas - 1:22,066 min. Sedmá příčka.
14:42 Heidfeld prozradil, že již včera s týmem podstoupil první fázi tvarování sedačky. Dnes bude následovat druhá, musí však počkat, až bude auto volné. K dispozici mají v Jerezu pouze jedno.
14:38 Přidává se Sutil. Massa - 1:23,644 min.
14:36 Button s Webberem v boxech, Massa na trati.
14:32 Žáruvzdornou vrstvou pokrytá zadní nárazová struktura vozu F150th Italia, kudy proudí horké plyny z výfuků:
14:28 Red Bull vyráží, zadní křídlo natřeno vizualizačním nátěrem (flow-vis). Zastavuje však na konci boxové uličky - že by teplotní test? U vozu stojí mechanik s hasicím přístrojem.
14:25 Button na dráze. McLaren toho dnes ujel pouze 28 kol.
14:21 Nejdleší jízdy dneška obsahovaly 19 kol. Předvedly je Schumacher s Webberem.
14:20 Za Alguersuarim se vydává Petrov.
14:17 Nyní si řízení na španělském slunci užívá pouze Alguersuari.
14:15 Časy Tima Glocka z posledního stintu: 1:25,327; 1:25,950; 1:26,073; 1:26,272; 1:26,180; 1:26,029; 1:25,994; 1:26,075; 1:28,499; 1:26,072; 1:26,043; 1:28,127; 1:26,169; 1:26,482; 1:26,730 1:27,393 min. Průměr: 1:26,463 min. (Průměrná ztráta na Mercedes v předchozí jízdě: + 1,092 sec).
14:10 Dlouhý výlet Glocka, jede 16. kolo v řadě a poté do boxů.
14:03 Schumacher v boxech. Jeho stint čítal 19 kol, zde jsou jednotlivé časy: 1:23,906; 1:23,336; 1:23,893; 1:25,189; 1:23,856; 1:24,057; 1:24,139; 1:24,604; 1:24,696; 1:24,643; 1:28,360; 1:26,297; 1:25,404; 1:25,625; 1:26,062; 1:25,914; 1:26,465; 1:27,328; 1:28,28 min. Průměr: 1:25,372 min.
14:02 Aktuální pořadí:
13:57 Glock znovu na dráze. Brzy řadí, nevytáčí motor jako Renault či Mercedes. Schumacher setrvává - 19. kolo.
13:56 Alguersuari je po 10 kolech v boxech, prům. čas: 1:22,4 min.
13:55 V dalším kole se Rus už posouvá na osmou příčku - 1:22,493 min.
13:53 Petrov se snaží - 1:22,636 min, zůstává devátý.
13:52 Schumacher najel do 15. kola. Alguersuari se nahání s Petrovem, je 5 sec za ním.
13:45 Desáté kolo Schumachera - 1:24,696; Alguersuari - 1:21,947 min.
13:43 Glock opouští garáž, přední křídlo potřené flow-visem.
13:38 Všichni v garážích krom Schumachera - 1:23,893 min.
13:35 Teplota vzduchu v Jerezu: 18 °C, asfalt: 31 °C. Vítr: 4 km/hod; vlhkost: 52 %.
13:32 Schumacher střídá Alguersuariho a pokračuje s Petrovem.
13:29 Jezdí dva vozy: Renault (1:24,274) a Toro Rosso (1:22,872 min).
13:20 Virgin toho sice moc nenajezdil, ale s rychlostí je zatím spokojen: "Měli jsme zajímavou diskusi o významu časů včera večer. S časy, které jsme zajížděli, jsme docela spokojeni."
13:15 Webber - 1:25,056, Glock - 1:27,610; Massa - 1:22,896 min.
13:09 Renault jezdil s čidly (tenzometry) umístěnými na všech čtyřech kolech. Nyní je venku pouze Webber.
13:05 Nastává čas oběda, během něhož by ale k žádným střídáním pilotů dojít nemělo.
13:02 Aktuální pořadí:
12:59 Massa dokončil výlet čítající 8 kol, průměrný čas: 1:23,4. Konzistence nic moc, časy v rozmezí čtyř vteřin.
12:55 Časy Schumacherova dlouhého stintu: 1:24,952; 1:24,482; 1:33,616; 1:23,648; 1:23,618; 1:23,908; 1:24,127; 1:24,198; 1:24,138; 1:24,268; 1:24,395; 1:24,993; 1:24,736; 1:25,393; 1:25,604; 1:26,442; 1:26,594; 1:26,382; 1:27,683 min. Průměr - 1:25,430 min.
12:52 Petrov o něco zrychlil, ale zůstává desátý - 1:23,041 min. Schumacher je po 19 kolech v boxech.
12:49 Schumacher najíždí do 18. kola, časy se zhoršují 1:26,382 min. Pérez - 1:24,742; Massa - 1:22,261 min.
12:44 Renault má vůz připraven, Petrov se opět chystá.
12:40 Schumacher na dlouhém stintu. Rosberg uvedl, že v Jerezu mají přechodnou verzi vozu W02 a že do Bahrajnu dozná spoustu změn.
12:37 Pérez - 1:21,857 min.
12:35 Další drobné zlepšení Glocka - 1:25,874. S ním jezdí Pérez a Schumacher.
12:31 Massa jako první dosahuje hranice 50 kol, Ferrari je dnes opět nejpilnější.
12:30 Virgin si konečně připisuje měřené kolo: 1:26,944 a 1:25,952 min.
12:28 Lotus opět na dráze, na nejlepší mu dnes zatím schází 2,8 vteřiny. Výhled z "kanceláře" Jarna Trulliho:
12:27 Konečně! Virgin si připisuje měřené kolo - 1:26,944 a 1:25,952 min.
12:24 Polepšil si Pérez - 1:22,190 min, ale zůstává pátý. Z osmého na šesté poskakuje Sutil - 1:22,445 min.
12:23 Je legrační, jak se týmy navzájem špehují. Jeden inženýr z Williamsu se nesnaží ani maskovat, v týmovém tričku, se zrcadlovkou s velkým objektivem na stativu se pohybuje po boxech a fotí, na co přijde - u Red Bullu ho minulý týden vyhodili, když se snažil vyfotit difuzor z poměrně blízké vzdálenosti. Nyní se na Petrovův Renault šli podívat tři členové McLarenu spolu s d'Ambrosiem.
12:18 Rozburácely se rovněž motory Ferrari, Sauberu, Red Bullu, McLarenu a Force Indie. Glock je bez měřeného kola zpět.
12:15 Jako první se rozjíždí Glock.
12:14 Na semaforu na konci boxové uličky se rozsvěcuje zelená.
12:10 Členové týmu honem přispěchali, aby zakryli vůz. Náklaďák už je v boxech, tentokrát to pomocníkům kolem trati šlo mnohem rychleji než ráno.
12:02 Petrov dostal smyk, stojí ve štěrkové zóně na vnější straně druhé zatáčky.
12:01 Opět červené vlajky.
12:00 Aktualizace pořadí:
11:57 Diváky na tribuných baví pouze stále poslední Petrov.
11:55 I z průměrných časů je těžké vyvozovat závěry, zvlášť když neznáme množství paliva v nádrži a použité směsi pneumatik. Týmy zkoušejí na přeskáčku všechny čtyři druhy suchých pneumatik.
11:50 Podle Hamiltona se McLaren dopoledne zaměřuje pouze na kontrolní jízdy, opravdové testování zahájí až odpoledne.
11:47 Venku je pouze Webber - 1:26,891 min. Boxy opouští Pérez.
11:42 Šesté instalační kolo Virginu, tým je jako jediný stále bez letmého kola.
11:39 Maldonado na chvíli vylétl přes obrubník z dráhy, pokračuje však dále a končí v garáži.
11:35 Průměr Massy po osmi kolech: 1:23,542. Pokazilo ho však druhé kolo 1:35,494 min. Pokud bychom ho škrtli, průměr by byl 1:21,835 min.
11:32 Schumacher je po 10 kolech v boxech, průměr: 1:23,055 min. Jeho časy: 1:20,3, 1:21,3, 1:22,0, 1:22,6, 1:22,9, 1:23,8, 1:24,2, 1:24,2, 1:24,1, 1:24,6 min. První kolo rychlé, pak to chvíli Mercedesu trvá, než se časy ustálí. Red Bull ale včera jezdil o vteřinu rychleji.
11:27 Šéf Red Bullu Christian Horner je v dobré náladě. "Vše je podle plánu," říká s úsměvem.
11:25 Massa těsně za Schumiho časem - 1:20,413 min.
11:22 Opět je na co koukat: 7 vozů na dráze: Mercedes, Ferrari, Sauber, Red Bull, McLaren, Williams a Force India.
11:20 Button se zlepšuje - 1:21,614. Přidává se Pérez.
11:19 Trulli směřuje do garáže, opačně míří Button s Maldonadem.
11:17 Mercedes - 1:21,360; Lotus - 1:24,477 min.
11:15 Schumacher o více než 0,8 sec překonává prvního Massu - 1:20,352 min.
11:11 Krouží dva piloti: Massa - 1:22,210; Trulli - 1:23,987 min, přidává se Schumacher.
11:09 Renault má dnes na zádi upevněnu sad měřicích zařízení, podobně jako včera McLaren.
11:05 Petrov se o 2 desetiny zlepšuje, stále je však poslední.
11:03 Aktuální pořadí:
11:01 Massa přeskakuje Schumachera a je první.
10:55 Kubica dnes v nemocnici poskytl novinářům první rozhovor po nehodě. "Chci se vrátit na trať silnější než kdykoliv dříve. Musím se vrátit ještě letos," uvádí polský pilot.
10:50 Maldonado dnes v Jerezu prožívá mnohem úspěšnější den:
10:45 Své maximum si vylepšuje Pérez: 1:22,477 min.
10:43 Výborný čas Mercedesu - Schumacher jde do čela - 1:21,408 min.
10:36 Deset kol v řadě pro Trulliho, průměrný čas: 1:25,6 min.
10:32 Toro Rosso je v pořádku, auto je nyní kontrolováno mechaniky. "Doufáme, že do hodiny [Alguersuari] znovu vyrazí," hlásí tým.
10:31 Po osmi kolech je zpět v garáži i Massa - průměr: 1:22,5 min. Krátce nato znovu vyjíždí.
10:29 Webber je po třech rychlých kolech (1:24,3; 1:21,6 a 1:21,7 min) v boxech.
10:27 Glock je jediným pilotem bez měřeného kola. Zlepšuje se Button - 1:23,007 min.
10:25 Webber posouvá dnešní laťku - 1:21,613 min.
10:22 Předjížděcí manévr: Pérez vzal Schumachera v zatáčce Dry Sack. Schumacher měl velké problémy v zatáčce č. 3. V dalším kole jej předjíždí i Trulli. Nic to však neznamená, Schumacher krouží pomaleji, má odlišný program.
10:21 Massa - 1:21,948; Pérez - 1:22,755, Webber - 1:22,339, Trulli - 1:23,216; Button - 1:23,655.
10:19 Stále není možné rozlišit směsi pneumatiky, které jsou nasazeny na vozech. Pirelli je barevně začne rozlišovat až v Bahrajnu. Grrr! Force India uvedla, že před pauzou jezdili na středně- tvrdé směsi.
10:17 Hustý provoz: Ferrari, Sauber, Williams, Lotus, Virgin, McLaren, Mercedes na dráze.
10:15 Zelená, testování pokračuje.
10:08 STR6 konečně naložen a míří zpět. Nezdá se, že by Alguersuari do něčeho narazil.
10:05 Force India se dnes přidala k týmům s přáním brzkého uzdravení Robertovi Kubicovi. Včera - zřejmě kvůli prvotnímu focení a filmování - tento nápis na jejich voze chyběl.
10:02 Toro Rosso stále vězí v únikové zóně, to ještě Španělům chvíli potrvá. Čas na ranního cloumáka.
10:00 K inkriminovanému místu míří dva osobní vozy s nákladním - ten se však otáčí a prázdný odjíždí. A zase se vrací zpět. Asi něco zapomněl. :)
9:58 Aktuální pořadí:
9:53 Alguersuari stojí ve štěrku v zatáčce č. 9 (Curva Angel Nieto).
9:51 Červené vlajky.
9:49 Trulliho první měřené kolo - 1:24,509. Team Lotus má hezký report ze včerejšího dne včetně svého testovacího programu (zde).
9:46 Renault v boxech. Webber - 1:22,339, první čas Buttona - 1:26,543 min.
9:44 Button se přidává k Petrovovi (1:26,849) a Webbrovi (1:22,543) na okruhu.
9:42 Petrov se znovu objevuje na dráze. Dnes v Jerezu jede naposledy, o víkendu ho nahradí Senna s Heidfeldem. Renault si chce porovnat aktuální rychlost obou pilotů, poté rozhodne, kdo nahradí v závodech Kubicu. Větší šance jsou dávány Heidfeldovi. Navzdory zprávám některých médií Heidfeld stále nepodstoupil proces tvarování sedačky. K tomu dojde teprve zde v Jerezu.
9:40 Webber jde do čela - 1:21,890. Už jeho první kolo bylo rychlé - 1:22,639 min.
9:39 Teploty pozvolna stoupají - vzduch: 10,8 °C, asfalt: 15 °C.
9:38 Maldonado, Sutil i Massa míří do boxů, venku je pouze Red Bull.
9:36 Zlepšuje se i Sutil - 1:22,895. Maldonado - 1:22,639 min.
9:34 Maldonado - 1:22,591 min. Konečně povzbuzení pro Williams po včerejších frustracích.
9:31 Massa - 1:25,365; Schumacher - 1:28,027; Sutil - 1:24,685 min.
9:30 Maldonadův první čas - 1:28,954. Alguersuari - 1:23,734 min.
9:28 Alguerusari hned překonává svůj včerejší rekord - 1:22,556. Doprovázejí jej Maldonado, Schumacher a Massa.
9:25 Všech 11 vozů - včetně Webbera - má první kola za sebou, Alguersuari nyní první měřené: 1:23,677 min.
9:17 Po instalacích následuje ticho.
9:14 Pérez včera uvedl, že Pirelli znatelně upravilo střední směs pneumatik. Vydržela jim podstatně déle, než ve Valencii. O příčinách svého zastavení na trati a vyvěšení červených vlajek nechtěl moc hovořit, připisoval to "technickému problému." Zdroj z týmu ale potvrdil, že mu záměrně natankovali málo benzínu a nechali jezdit - což je běžná věc při testech nového vozu.
9:13 Zájem médií o Renault po prvním kole:
9:10 K prvotnímu průzkumu se vydává Petrov, po něm Schumacher.
9:08 První kolo s novým McLarenem MP4-26 si vychutnává Button.
9:05 Instalují Massa s Maldonadem, který toho včera kvůli technickým problémům žel mnoho neujel.
9:03 Po instalačních kolech všichni opět mizí.
9:01 Dnešní předpověď počasí je příznívá - opět slunečno a teplo. V Jerezu panují ideální podmínky pro zimní testování. Aktuální teplota - vzduch: 8,9 °C, asfalt: 11,1 °C.
9:00 Začínáme, jako první opouští garáž Trulli, následují jej Alguersuari, Sutil, Gloc, Pérez.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.