Tento týden se ve Valencii týmy Formule 1 poprvé sešly testování před sezónou 2011. Celkem se na dráze objevilo 25 pilotů. Jaké časy piloti zajížděli? Který tým ujel nejvíce kilometrů?
Na vyvozování hlubších závěrů dle odjetých časů je brzy, pro zajímavost je ale společně s počtem odjetých kol v první tabulce uvedu. Dozvěděli jsme se však hodně o nových pneumatikách Pirelli - jak ovlivní závodění - a také jsme se mohli podívat na to, jak v praxi fungují některé letošní technické vychytávky.
Pirelli v F1 nahrazuje Bridgestone a během testů se ukázala jedna věc - pro diváky určitě pozitivní: nevydrží tolik, co pneumatiky v loňském roce. Super-měkká směs ztrácela vlivem degradace 0,2 sec/kolo, což by v polovině závodní vzdálenosti představovalo cca 10 vteřin - a to je na poměry, na jaké jsme v F1 byli zvyklí, opravdu hodně!
Tabulka č. 1 - Přehled nejrychlejších časů a počtu kol za všechny tři dny ve Valencii
Měkká a střední směs ztrácela s každým odjetým kolem 0,05 - 0,10 vteřiny každé kolo, což je také dost, ale s tím se už dá pracovat. Pedro de la Rosa potvrdil, že týmy budou muset letos v závodech počítat mininálně s dvěma zastávkami během závodu.
Odlišně se chovají zadní pneumatiky - jakmile jejich výkonnost poklesne, opotřebují se a stav se najednou prudce zhorší. Auta přitom trpí přetáčivostí a týmům se takové chování bude možná obtížně zvládat. Dle některých inženýrů by v nevýhodě mohly být vozy, které generují vysoký přítlak na přídi, protože by musely zastavovat dříve než ostatní. Chytrou jízdou by piloti průměrných týmů mohli bojovat s těmi špičkovými.
Tabulka č. 2 - Souhrn ujeté vzdáleností za tři dny dle týmů
Není pochyb o tom, že simulátory budou proto letos důležitější, než kdykoliv jindy. McLaren věnoval hodně úsilí vylepšení modelování pneumatik. To, co udělalo Jensonovi Buttonovi údajně největší radost ve čtvrtek, bylo chování pneumatik na dráze, které se téměř dokonale shodovalo chováním pneumatik na sofistikovaném simulátoru ve Wokingu - což ostatně bylo prioritou McLarenu.
Z technických novinek, které si týmy ověřily v praxi, to bylo fungování KERSu, nastavitelného zadního křídla a různé části podlahy či výfuků. Renault překvapil se zajímavou inovací - vyústěním výfuků vpředu pod bočnicemi. Týmy toto řešení nyní prověřují v CFD a bude-li opravdu přínosné, brzy ho okopírují. Williams ohromil se svou zadní částí, zmenšením zádi, konfigurací zavěšení a diferenciálu - vše s ohledem na to, aby tam mohlo proudit co nejvíce vzduchu kvůli vyššímu přítlaku.
Tabulka č. 3 a graf - Součet ujetých kilometrů dle výrobců motorů
Týmy stále nedosahují zejména kvůli zákazu dvojitých difuzorů úrovně přítlaku z loňské sezóny, ale podle některých technických ředitelů by se na úroveň z roku 2010 mohli dostat někdy v polovině letošní sezóny.
Přenastavitelné zadní křídlo ve Valencii neposkytovalo takovou výhodu, jak někteří očekávali - nárůst maximálních rychlostí zdaleka nedosahoval ani 10 km/hod. V závodech a obzvlášť na některých tratích by to ale mohlo být více, byť FIA hodlá omezit vzdálenost pro jeho využití v závodech na max. 600 m. V prvních závodech se může ukázat, že je předjíždění hodně, proto může dojít k dodatečným úpravám v pravidlech a posunu této vzdálenosti.
Kompletní fotogalerii z Valencii čítající téměř 300 snímků si můžete prohlédnout zde.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.