Přes nechuť Bernieho Ecclestona a klíčových automobilek včetně Ferrari či Mercedesu ke změně dělá Formule 1 další kroky k radikální změně v oblasti motorů od roku 2013.
Jaké motory by měly nahradit současné atmosférické V8? FIA společně s komisí F1 by brzy měla posvětit koncem příštího týdne přechod k 1,6litrovým přeplňovaným čtyřválcům, které by měly využívat rekuperovanou energii k dočasnému navyšování výkonu.
Nové agregáty by měly disponovat výkonem kolem 750 koní - 600 bude nabízet motor, zbytek KERS, jenž bude zhruba dvakrát silnější než ten, s nímž se budeme setkávat příští rok. Klesnou však otáčky: motory by měly točit pouze 10 000 místo 18 000 ot. /min. Nové pohonné jednotky by měly být přinejmenším o 50 % úspornější, přičemž omezen má být i průtok paliva.
Motor Cosworth CA2010
Ecclestone však namítá: "Máme formule s velmi dobrými motory. Proč bychom měli usilovat o změnu, která bude stát miliony liber, nikdo ji nechce a nakonec může dopadnou tak, že jedna automobilka bude mít velkou výhodu?"
Otázka nových motorů, které budou pohánět monoposty, souvisí s dlouhodobou strategií - jakou roli chce Formule 1 v budoucnosti hrát? Ne pouze jako výdělečný podnik či nástroj sloužící ke splnění cílů FIA, ale také jako hnací motor vývoje nových vynálezů, rozvoje nových technologií a jejich následného masového nasazování do běžného silničního provozu.
Automobilový svět se snaží rovněž brát v potaz ekologická hlediska a životní prostředí. Všichni se snaží investovat do efektivnějších zařízení. Proto také současný návrh na přechod ze současných atmosférických V8 motorů na efektivnější 1,6l čtyřválcová turba.
Samozřejmě že to bude nákladnější krok než udržet současné motory, ale zastarávat kvůli přání několika automobilek by nebylo správným krokem. Pokud splní své hrozby a odejdou, přijdou jiní. A i kdyby nepřišli, stále máme týmy, které jsou po této velké změně ochotny pokračovat. Naštěstí se zdá, že všichni zúčastnění začínají čím dál tím více chápat, že změna je nejlepší cestou.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.