ABÚ ZABÍ - 1. DEN TESTŮ PIRELLI; V Abú Zabí jsme se ve středu rozloučili s Bridgestonem, dnes týmy Formule 1 poprvé testovaly na nových pneumatikách Pirelli. Nejrychlejší čas zajel Felipe Massa na Ferrari - jako jediný dokonce rychleji než minulou sobotu v kvalifikaci na velkou cenu.
Dnešní den se pneumatiky Pirelli poprvé objevily i na jiném voze než na Toyotě TF109, kterou měl italský výrobce pneumatik k dispozici v průběhu roku. Ten každému týmu poskytnul jednoho svého inženýra, ale nikterak nezasahoval do jejich programu.
Vozy jezdily také poprvé dle hmotnostních předpisů platných pro rok 2011. To vyžadovalo některé změny v mechanickém i aerodynamickém nastavení monopostů.
Kdo dnes testoval
První seznamovací den je o základních jízdách, o pochopení toho, jak se pneumatiky liší od toho, na co jsou týmy zvyklé. Dle Pirelli časy nejsou důležité.
Konečné výsledky 1. dne testů Pirelli + srovnání s časy ze sobotní kvalifikaceDnešek byl ve znamení vzájemného seznamování se týmů F1 s novými pneumatikami, proto tabulku vpravo uvádím pouze pro zajímavost. Vyvozování hlubších důsledků nemá smysl - lišilo se množství paliva, nastavení, programy a především snaha zajet co nejrychlejší čas
Přehled nejrychlejších časů v jednotlivých sektorech a maximálních rychlostí
Fotogalerie z dnešního dne: zde.
Zprávy z průběhu dne:
14:05 - Rosberg označil přední gumy za slabší než u Bridgestonu (Vettel měl dojmy opačné), což jeho stylu a Mercedesu údajně moc nevyhovuje. Svůj vůz zatím nedokázali pro nové pneumatiky dobře nastavit. Ty navíc rychleji odcházely, což ale nemusí vadit, protože s tím budou bojovat všichni a může to jen přispět k atraktivnějšímu závodění.
14:00 - Konec prvního dne testování nových pneumatik Pirelli.
13:45 - Zlepšil se i Vettel: 1:40,500 min.
13:36 - Di Resta ujel 15. kol a patří mu průběžné 6. místo.
13:22 - Massa překonává svůj rekord: 1:40,170 min.
13:05 - Aktuální pořadí:
12:35 - Podařilo se opravit závadu u Force Indie, Paul di Resta se souká do kokpitu, aby poprvé v kariéře vyjel na pneumatikách Pirelli.
12:30 - Do konce prvního testů s novým dodavatelem obutí zbývá 90 min, pořadí je následující:
12:03 - Aktuální časy:
11:45 - Přidali jsme pár fotografií z dnešního testu do naší fotogalerie (zde).
Force India VJM03 - všimněte si IR kamery pro sledování teplot pneumatik ve zpětných zrcátkách a senzoru nad podlahou, který se otáčí s koly, protože je přichycený k těhlici
11:30 - Force India se po dopoledním problému s výfukem zatím neobjevila na trati. Zato se objevil Nico Rosberg v novém sestřihu s krátkými vlasy.
11:15 - Felipe Massa dnes krom nových pneumatik zkouší také novou helmu Schuberth pro rok 2011. Nyní zajel nejrychlejší kolo dne - 1:40,534 min.
11:00 - Barrichello se posouvá na čtvrté místo, na Vettela ztrácí 6 desetin.
I mistr světa si dnes poprvé vyzkoušel směsi Pirelli
10:15 - Podle pilota McLarenu Garyho Paffetta jsou nové pneumatiky Pirelli dobré a příliš se od Bridgestonů nelíší. Takže dobrý začátek (a možná špatná zpráva pro Michaela Schumachera?).
9:35 - Výsledky dopolední části prvního dne testů Pirelli:
9:30 - V Abú Zabí začíná obědová přestávka. Virgin ujel pouze 14 kol, ale s novými pneumatikami je spokojen.
9:21 - Lotus dokončil svůj dopolední program, je spokojený se spoustou užitečných dat, které ve 42 kolech nasbíral.
9:20 - A novopečný mistr světa překonává čas Brazilce: 1:40.861 min.
9:14 - Vettel jde na druhou příčku, za Massou zaostává o jednu desetinu.
9:10 - Aktualizace časů:
9:04 - Sutil zůstal stát na trati kvůli selhání výfuku. Force India nyní zkoušela měkčí sadu Pirelli.
8:30 - Aktuální časů:
8:01 - Felipe Massa překonává McLaren: 1:40,913 min - a rozptyluje pochybnosti ohledně výkonnosti nových pneumatik.
7:55 - Williams jezdí opět se svými senzory, vyhodnocuje proudění vzduchu kolem nových pneumatik.
7:40 - Paffett zajíždí nerjychlejší kolo: 1:42,185 min.
První snímek Lotusu s pneumatikami Pirelli
7:05 - Časy po hodině jízd:
7:00 - Dle prvních měřených kol se zdá, že Pirelli je na tom z hlediska rychlosti dobře (s přihlédnutím k době, množství paliva a tomu, že se jedná o seznamování s novým obutím).
6:50 - Sutil si stěžuje na přetáčivost v rychlých zatáčkách.
6:45 - Zatím je nejrychlejší Kobajaši: 1:42,669 min.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.