ABÚ ZABÍ - 1. DEN TESTŮ PIRELLI; V Abú Zabí jsme se ve středu rozloučili s Bridgestonem, dnes týmy Formule 1 poprvé testovaly na nových pneumatikách Pirelli. Nejrychlejší čas zajel Felipe Massa na Ferrari - jako jediný dokonce rychleji než minulou sobotu v kvalifikaci na velkou cenu.
Dnešní den se pneumatiky Pirelli poprvé objevily i na jiném voze než na Toyotě TF109, kterou měl italský výrobce pneumatik k dispozici v průběhu roku. Ten každému týmu poskytnul jednoho svého inženýra, ale nikterak nezasahoval do jejich programu.
Vozy jezdily také poprvé dle hmotnostních předpisů platných pro rok 2011. To vyžadovalo některé změny v mechanickém i aerodynamickém nastavení monopostů.
Kdo dnes testoval
První seznamovací den je o základních jízdách, o pochopení toho, jak se pneumatiky liší od toho, na co jsou týmy zvyklé. Dle Pirelli časy nejsou důležité.
Konečné výsledky 1. dne testů Pirelli + srovnání s časy ze sobotní kvalifikaceDnešek byl ve znamení vzájemného seznamování se týmů F1 s novými pneumatikami, proto tabulku vpravo uvádím pouze pro zajímavost. Vyvozování hlubších důsledků nemá smysl - lišilo se množství paliva, nastavení, programy a především snaha zajet co nejrychlejší čas
Přehled nejrychlejších časů v jednotlivých sektorech a maximálních rychlostí
Fotogalerie z dnešního dne: zde.
Zprávy z průběhu dne:
14:05 - Rosberg označil přední gumy za slabší než u Bridgestonu (Vettel měl dojmy opačné), což jeho stylu a Mercedesu údajně moc nevyhovuje. Svůj vůz zatím nedokázali pro nové pneumatiky dobře nastavit. Ty navíc rychleji odcházely, což ale nemusí vadit, protože s tím budou bojovat všichni a může to jen přispět k atraktivnějšímu závodění.
14:00 - Konec prvního dne testování nových pneumatik Pirelli.
13:45 - Zlepšil se i Vettel: 1:40,500 min.
13:36 - Di Resta ujel 15. kol a patří mu průběžné 6. místo.
13:22 - Massa překonává svůj rekord: 1:40,170 min.
13:05 - Aktuální pořadí:
12:35 - Podařilo se opravit závadu u Force Indie, Paul di Resta se souká do kokpitu, aby poprvé v kariéře vyjel na pneumatikách Pirelli.
12:30 - Do konce prvního testů s novým dodavatelem obutí zbývá 90 min, pořadí je následující:
12:03 - Aktuální časy:
11:45 - Přidali jsme pár fotografií z dnešního testu do naší fotogalerie (zde).
Force India VJM03 - všimněte si IR kamery pro sledování teplot pneumatik ve zpětných zrcátkách a senzoru nad podlahou, který se otáčí s koly, protože je přichycený k těhlici
11:30 - Force India se po dopoledním problému s výfukem zatím neobjevila na trati. Zato se objevil Nico Rosberg v novém sestřihu s krátkými vlasy.
11:15 - Felipe Massa dnes krom nových pneumatik zkouší také novou helmu Schuberth pro rok 2011. Nyní zajel nejrychlejší kolo dne - 1:40,534 min.
11:00 - Barrichello se posouvá na čtvrté místo, na Vettela ztrácí 6 desetin.
I mistr světa si dnes poprvé vyzkoušel směsi Pirelli
10:15 - Podle pilota McLarenu Garyho Paffetta jsou nové pneumatiky Pirelli dobré a příliš se od Bridgestonů nelíší. Takže dobrý začátek (a možná špatná zpráva pro Michaela Schumachera?).
9:35 - Výsledky dopolední části prvního dne testů Pirelli:
9:30 - V Abú Zabí začíná obědová přestávka. Virgin ujel pouze 14 kol, ale s novými pneumatikami je spokojen.
9:21 - Lotus dokončil svůj dopolední program, je spokojený se spoustou užitečných dat, které ve 42 kolech nasbíral.
9:20 - A novopečný mistr světa překonává čas Brazilce: 1:40.861 min.
9:14 - Vettel jde na druhou příčku, za Massou zaostává o jednu desetinu.
9:10 - Aktualizace časů:
9:04 - Sutil zůstal stát na trati kvůli selhání výfuku. Force India nyní zkoušela měkčí sadu Pirelli.
8:30 - Aktuální časů:
8:01 - Felipe Massa překonává McLaren: 1:40,913 min - a rozptyluje pochybnosti ohledně výkonnosti nových pneumatik.
7:55 - Williams jezdí opět se svými senzory, vyhodnocuje proudění vzduchu kolem nových pneumatik.
7:40 - Paffett zajíždí nerjychlejší kolo: 1:42,185 min.
První snímek Lotusu s pneumatikami Pirelli
7:05 - Časy po hodině jízd:
7:00 - Dle prvních měřených kol se zdá, že Pirelli je na tom z hlediska rychlosti dobře (s přihlédnutím k době, množství paliva a tomu, že se jedná o seznamování s novým obutím).
6:50 - Sutil si stěžuje na přetáčivost v rychlých zatáčkách.
6:45 - Zatím je nejrychlejší Kobajaši: 1:42,669 min.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.