Kariéra Heikkiho Kovalainena ve Formuli 1 se počítá od Velké ceny Austrálie 2007. Na stejném místě však údajně mohla začít už o tři roky dříve v týmu Minardi, který mu nabídl místo. Kovalainenův tehdejší manažer Flavio Briatore měl ale jiné plány a Fina do F1 přivedl až v roce 2007 – v týmu Renault. Finská média viní Itala z toho, že Kovalainena schálně držel od místa v královské disciplíně motorsportu dál.
Heikki Kovalainen vstoupil do F1 s týmem Renault, kterému tehdy šéfoval Finův manažer Flavio Briatore. Už o tři roky dříve však dostal nabídku od Minardi, později také od Williasmu. Ani do jednoho z týmů ho Briatore údajně nepustil. S touto informací přišel minulý týden finský deník Turun Sanomat.
Kovalainen skončil v roce 2003 druhý ve Světové sérii Nissanu (World Series by Nissan). Na podzim toho roku byl přizván k testování F1: nejprve pro Renault v Barceloně, poté pro Minardi na trati Vallelunga u Říma. Stejného testování se účastnil také další chráněnec Renaultu, Jose Maria Lopez. Argentinec se měl letos dočkat místa v týmu US-F1, stáj však nakonec do formule jedna vůbec nenastoupila.
„Tehdy byl Lopez v Renaultu hodně ceněný, ale já jsem byl v obou testech jasně rychlejší. Majitel Minardi Paul Stoddart mi mohl nabídnout angažmá, byl jsem připraven, ale můj tehdejší management byl jiného názoru,“ vzpomíná Kovalainen.
O rok později Kovalainen ve světové sérii Nissan zvítězil a předvedl se v Závodu mistrů, kde porazil Michaela Schumachera a ve finále i Sebastiena Loeba (psali jsme o tom zde).
Výkon téměř neznámého Fina udělal dojem na Franka Williamse. Pozval Kovalainena do Grove, kde se sešli společně s Patrickem Headem a technickým ředitelem Samem Michaelem. Případné plány Williasmu na zaměstnání mladého závodníka znovu odmítl Briatore, který chtěl svého svěřence v roce 2005 v sérii GP2.
Heikki Kovalainen debutoval ve formuli jedna v roce 2007, mohl však začít o tři roky dřív
„Samozřejmě jsem byl zklamaný i podruhé, měl jsem přeci nabídku závodit v F1. Tehdy jsem šel za managementem, oni rozhodli, co bude dál. Tak jsem přestoupil ze série Nissan do GP2 a přes roli testovacího jezdce Renaultu do F1,“ popsal Kovalainen. V rozhovoru pro Turun Sanomat však přiznal, že na F1 byl připravený už dřív.
„Stejně dobře jsem ale mohl začít o dost dřív. Najel jsem dobrých 45 tisíc kilometrů během testování F1. Kdybych se dostal na rošt už v roce 2004, mohl jsem jezdit v mistrovství světa. Možná by bylo bývalo dobré odejít hned do Minardi, přestože jsem neměl zkušenosti,“ řekl Kovalainen.
Fin však debutoval až o tři roky později jako týmový kolega Giancarla Fisichelly v Renaultu. „Vypadalo to dobře, potom co Renault vyhrával závody a mistrovství, jenže zrovna v roce 2007 přišel pád. Měl jsem hrozné auto, nepostavili ho pro mě,“ povzdechl si Kovalainen.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.