Kariéra Heikkiho Kovalainena ve Formuli 1 se počítá od Velké ceny Austrálie 2007. Na stejném místě však údajně mohla začít už o tři roky dříve v týmu Minardi, který mu nabídl místo. Kovalainenův tehdejší manažer Flavio Briatore měl ale jiné plány a Fina do F1 přivedl až v roce 2007 – v týmu Renault. Finská média viní Itala z toho, že Kovalainena schálně držel od místa v královské disciplíně motorsportu dál.
Heikki Kovalainen vstoupil do F1 s týmem Renault, kterému tehdy šéfoval Finův manažer Flavio Briatore. Už o tři roky dříve však dostal nabídku od Minardi, později také od Williasmu. Ani do jednoho z týmů ho Briatore údajně nepustil. S touto informací přišel minulý týden finský deník Turun Sanomat.
Kovalainen skončil v roce 2003 druhý ve Světové sérii Nissanu (World Series by Nissan). Na podzim toho roku byl přizván k testování F1: nejprve pro Renault v Barceloně, poté pro Minardi na trati Vallelunga u Říma. Stejného testování se účastnil také další chráněnec Renaultu, Jose Maria Lopez. Argentinec se měl letos dočkat místa v týmu US-F1, stáj však nakonec do formule jedna vůbec nenastoupila.
„Tehdy byl Lopez v Renaultu hodně ceněný, ale já jsem byl v obou testech jasně rychlejší. Majitel Minardi Paul Stoddart mi mohl nabídnout angažmá, byl jsem připraven, ale můj tehdejší management byl jiného názoru,“ vzpomíná Kovalainen.
O rok později Kovalainen ve světové sérii Nissan zvítězil a předvedl se v Závodu mistrů, kde porazil Michaela Schumachera a ve finále i Sebastiena Loeba (psali jsme o tom zde).
Výkon téměř neznámého Fina udělal dojem na Franka Williamse. Pozval Kovalainena do Grove, kde se sešli společně s Patrickem Headem a technickým ředitelem Samem Michaelem. Případné plány Williasmu na zaměstnání mladého závodníka znovu odmítl Briatore, který chtěl svého svěřence v roce 2005 v sérii GP2.
Heikki Kovalainen debutoval ve formuli jedna v roce 2007, mohl však začít o tři roky dřív
„Samozřejmě jsem byl zklamaný i podruhé, měl jsem přeci nabídku závodit v F1. Tehdy jsem šel za managementem, oni rozhodli, co bude dál. Tak jsem přestoupil ze série Nissan do GP2 a přes roli testovacího jezdce Renaultu do F1,“ popsal Kovalainen. V rozhovoru pro Turun Sanomat však přiznal, že na F1 byl připravený už dřív.
„Stejně dobře jsem ale mohl začít o dost dřív. Najel jsem dobrých 45 tisíc kilometrů během testování F1. Kdybych se dostal na rošt už v roce 2004, mohl jsem jezdit v mistrovství světa. Možná by bylo bývalo dobré odejít hned do Minardi, přestože jsem neměl zkušenosti,“ řekl Kovalainen.
Fin však debutoval až o tři roky později jako týmový kolega Giancarla Fisichelly v Renaultu. „Vypadalo to dobře, potom co Renault vyhrával závody a mistrovství, jenže zrovna v roce 2007 přišel pád. Měl jsem hrozné auto, nepostavili ho pro mě,“ povzdechl si Kovalainen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.