Kariéra Heikkiho Kovalainena ve Formuli 1 se počítá od Velké ceny Austrálie 2007. Na stejném místě však údajně mohla začít už o tři roky dříve v týmu Minardi, který mu nabídl místo. Kovalainenův tehdejší manažer Flavio Briatore měl ale jiné plány a Fina do F1 přivedl až v roce 2007 – v týmu Renault. Finská média viní Itala z toho, že Kovalainena schálně držel od místa v královské disciplíně motorsportu dál.
Heikki Kovalainen vstoupil do F1 s týmem Renault, kterému tehdy šéfoval Finův manažer Flavio Briatore. Už o tři roky dříve však dostal nabídku od Minardi, později také od Williasmu. Ani do jednoho z týmů ho Briatore údajně nepustil. S touto informací přišel minulý týden finský deník Turun Sanomat.
Kovalainen skončil v roce 2003 druhý ve Světové sérii Nissanu (World Series by Nissan). Na podzim toho roku byl přizván k testování F1: nejprve pro Renault v Barceloně, poté pro Minardi na trati Vallelunga u Říma. Stejného testování se účastnil také další chráněnec Renaultu, Jose Maria Lopez. Argentinec se měl letos dočkat místa v týmu US-F1, stáj však nakonec do formule jedna vůbec nenastoupila.
„Tehdy byl Lopez v Renaultu hodně ceněný, ale já jsem byl v obou testech jasně rychlejší. Majitel Minardi Paul Stoddart mi mohl nabídnout angažmá, byl jsem připraven, ale můj tehdejší management byl jiného názoru,“ vzpomíná Kovalainen.
O rok později Kovalainen ve světové sérii Nissan zvítězil a předvedl se v Závodu mistrů, kde porazil Michaela Schumachera a ve finále i Sebastiena Loeba (psali jsme o tom zde).
Výkon téměř neznámého Fina udělal dojem na Franka Williamse. Pozval Kovalainena do Grove, kde se sešli společně s Patrickem Headem a technickým ředitelem Samem Michaelem. Případné plány Williasmu na zaměstnání mladého závodníka znovu odmítl Briatore, který chtěl svého svěřence v roce 2005 v sérii GP2.
Heikki Kovalainen debutoval ve formuli jedna v roce 2007, mohl však začít o tři roky dřív
„Samozřejmě jsem byl zklamaný i podruhé, měl jsem přeci nabídku závodit v F1. Tehdy jsem šel za managementem, oni rozhodli, co bude dál. Tak jsem přestoupil ze série Nissan do GP2 a přes roli testovacího jezdce Renaultu do F1,“ popsal Kovalainen. V rozhovoru pro Turun Sanomat však přiznal, že na F1 byl připravený už dřív.
„Stejně dobře jsem ale mohl začít o dost dřív. Najel jsem dobrých 45 tisíc kilometrů během testování F1. Kdybych se dostal na rošt už v roce 2004, mohl jsem jezdit v mistrovství světa. Možná by bylo bývalo dobré odejít hned do Minardi, přestože jsem neměl zkušenosti,“ řekl Kovalainen.
Fin však debutoval až o tři roky později jako týmový kolega Giancarla Fisichelly v Renaultu. „Vypadalo to dobře, potom co Renault vyhrával závody a mistrovství, jenže zrovna v roce 2007 přišel pád. Měl jsem hrozné auto, nepostavili ho pro mě,“ povzdechl si Kovalainen.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.