Kalendář Formule 1 se v posledních 15 letech výrazně změnil. Když se podíváme do historie, konkrétně do roku 1995, tak ze 17 závodů zůstalo jen 9. Formule 1 expanduje především do Asie. V nejbližších letech přibudou ještě závody v Indii, USA a Rusku.
„Většina lidí se shoduje v tom, že nepotřebujeme víc než 20 závodů,“ uvedl šéf McLarenu Martin Whitmarsh, který je zároveň šéfem Asociace formulových týmů FOTA. „Na prvním místě usilujeme o vítězství v šampionátu, ale i každá Velká cena je sama o sobě významnou událostí a jezdci si vítězství ve Velké ceně nesmírně váží. Kdyby závodů bylo 30 nebo 40, tak by tento prvek vypadl. 20 závodů je podle mě maximum.“
I když bude Indie již dvacátou Velkou cenou tak i přesto je zřejmé, že po příchodu Austinu v roce 2012 a Soči v roce 2014 bude muset některý ze současných závodních okruhů vypadnout. Mimo belgického okruhu ve Spa jsou velké otazníky i nad Tureckem a dokonce i Německem. Znamená to tedy, že od roku 2014 bude v Evropě 6 až 7 závodů.
„Nelze to vše vyjádřit jen čísly, ale podle mě je správné to, co dělá Bernie Ecclestone,“ konstatoval šéf Sauberu Peter Sauber. „Musíme jít tam, kde převažuje ekonomické hledisko. A to je momentálně v Ásii. Podle mě je však důležité i to, abychom se tam nepřestěhovali kompletně, potřebujeme zachovat i tradiční závody.“
„To samé se týká i fanoušků a zákazníků z Ásie. Dnes je to ještě tak, že lidé z Ásie si berou západ za vzor. Je to patrné na oblékání, autech, na všem. Západ je jakýmsi základem a i proto je důležité, aby tradiční evropské tratě zůstali v kalendáři. Mimo to jsem přesvědčen, že potrvá několik let, než bude v Ásii taková závodní kultura, jaká existuje momentálně v Evropě,“ pokračoval Švýcar.
Obchodníci se však nejvíce pozastavují nad tím, že se nezávodí ve světových metropolích. Místo New Yorku bude Austin, místo Moskvy Soči a také v Koreji se jezdilo skoro 500 kilometrů od Soulu.
„Je jasné, že bychom raději byli přímo v Soulu,“ uvedl Whitmarsh. „Ale celkem upřímně:Tak zlé, jak se o tom mluvilo, to nebylo. Doufejme, že F 1 bude v Koreji růst a v budoucnosti to bude jen lepší a lepší.“
"V Montrealu nebo Singapuru, kde je město blízko, je to skvělé. Singapur je fantastickým závodem v bezprostřední blízkosti metropole. V příštím roce nám přibude Indie, kde v okolí 50-ti kilometrů od okruhu bydlí 25 miliónů lidí. Tyto závody jsou skvělé, ale nedají se realizovat všude. Je k tomu potřeba značných investic,“ dodal Martin Whitmarsh.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.