Patnáctý závod sezóny 2010, celkově již 835. velká cena, se stala dominantím závodem Fernanda Alonsa, který zvítězil stylem start - cíl, zajel nejrychlejší kolo a startoval z pole position.
Velká cena Singapuru 2010 (III. SingTel Singapore Grand Prix), 15. závod 61. ročníku mistrovství světa a 52. ročníku poháru konstruktéru, historicky se jednalo o 835. grand prix, která se odehrála na okruhu Marina Bay. Městský okruh v Singapuru se stal v pořadí již 67. okruhem, jenž hostil velkou cenu formule 1. Na trati dlouhé 5,073 km, absolvovali jezdci 61 kol, což celkově představuje ujetou vzdálenost 309,316 km.
Ale pojďme si singapurský okruh představit podrobněji v článku: Čím je zajímavý městský okruh v Singapuru. Najdete v něm mapku, krásné fotografie a ve videu vás Mark Webber seznámí se všemi záludnostmi tratě a ukáže vám jak okruh projet ideálním způsobem.
Závod:25. vítězství Fernanda Alonsa 214. vítězství pro Ferrari (nový rekord) 25. vítězství pro Španělsko 45. vítězství pro vůz se startovním číslem 8 331. vítězství z Pole positionAlonso pokračuje v tažení za titulem, vybojoval své čtvrté vítězství v sezoně a 25. v kariéře. V historické tabulce se tak dotáhl na Jima Clarka a Nikiho Laudu. Alonso je v celé historii F1 jediným Španělem, který dokázal zvítězit ve velké ceně - Španělsko má tak na svém kontě stejný počet vítězství. To se nejčastěji získává z pole position, Fernando Alonso to ve své kariéře potvrdil ve 13 případech a v Singapuru tak posunul počet vítězství z prvního místa na startu na 331. Rekordní 214. vítězství získala Scuderia Ferrari a její motor má na svém kontě ještě o jedno vítězství navíc, získal ho Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso v Monze roku 2008.
60. pódium (25 – 21 – 14) pro Fernanda Alonsa18. pódium (6 – 6 – 6) pro Marka Webbera16. pódium (7 – 4 – 5) pro Sebastiana Vettela639. pódium pro Ferrari34. pódium pro Red BullAlonso získal své jubilejní 60. pódiové umístění ale teprve 7. v letošní sezoně, stejně jako Vettel, který si druhým místem v Singapuru vylepšil celkový počet umístění na stupních vítězů na 16. Mark Webber si třetím místem vyrovnal jedinečnou sérii, šesti vítězství, šesti druhých míst a šesti třetích. Ferrari získalo rekordní 639. pódium oproti 34 Red Bullu.
17. nejrychlejší kolo pro Fernanda Alonsa 223. nejrychlejší kolo pro Ferrari (nový rekord) 18. nejrychlejší kolo pro Španělsko 34. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 8
Nejrychlejší kola: Alonsův druhý hattrick v řadě, v Singapuru navíc vedl závod od prvního do posledního kola. Fernando Alonso získal svůj první Grand Chelem (Grand Slam) v kariéře, zároveň od toho posledního Grand Chelemu uplynulo dlouhých šest let. Alonso s nejrychlejším časem také v boxech, Massa s nejdelším stintem, dobře míněnou strategii však narušil předčasný výjezd Safety caru. Přesto dokázal Felipe Massa dovézt druhé Ferrari na bodované 10. místo. Sutil byl potrestán, ztratil dvě místa. Force India zvažuje odvolání, Massa se tak posunul na 9. místo a to ještě netušil, že po odvolání týmu Force India, byl potrestán i Hülkenberg, Ferrari získává další 3 body. Felipe Massa tak skončil v v singapurské noci na 8. místě po startu z poslední pozice a jak se podařilo odstartovat ostatním? To prozrazuje článek - Grafika: Analýza startu v Singapuru.
Jak dopadly souboje týmových kolegů v Singapuru? V článku najdete zajímavé srovnání týmových kolegů z hlediska kvalifikačních časů, ale taky srovnání dle nejrychlejších kol v závodě nebo dle průměrného času na kolo během závodu.
Další články:Kovalainen: Zastavit na rovince bylo nejbezpečnější + video Prohlášení týmů po závodě Výsledky Kvalifikace:
Výsledky kvalifikace Grafika: Startovní rošt Velké ceny Singapuru
Prohlášení týmů po kvalifikaci v Singapuru - Massa mění motor
20. Pole position Fernanda Alonsa205. Pole position pro Ferrari (nový rekord)20. Pole position pro Španělsko30. Pole position pro vůz se startovním číslem 833x první řadu získal Fernando Alonso19x první řadu získal Sebastian Vettel352x první řadu získal Ferrari (nový rekord )25x první řadu získal Red Bull178x první řadu získalo Německo33x první řadu získalo ŠpanělskoBěhem tréninků na trati kralovaly vozy Red Bull, očekávalo se, že tomu tak bude i v kvalifikaci. Kvalifikaci překvapivě ovládl Alonso! Nejprve zajel nejlepší čas v první části kvalifikace, která se Ferrari povedla jen tak na půl, Felipe Massa musel svůj vůz odstavit pro poruchu a byl tak odsouzen startovat z posedního místa. Druhá část kvalifikace byla ve znamení Vettelova Red Bullu a zdálo se, že rakouská stáj bude pokračovat v dominantním postavení. V závěrečné části však Alonso prokázal svou zkušenost, zajel nejrychlejší čas a čekal ho start z pole position.
Mezitím se v Singapuru nadělovalo, několik jezdců obdrželo různé penalizace a pokuty. Sauber dostal pokutu za nebezpečné vypuštění jezdce, Nica Heidfelda, přímo před vůz Michaela Schumachera. Za rychlou jízdu v boxech byli pokutovani, Bruno Senna, Christian Klien a Timo Glock. Tréninky:
Výsledky 1 tréninku Výsledky 2 tréninku Výsledky 3 tréninku
Red Bull v úvodním tréninku na čele, nejlépe si s tratí poradil Mark Webber, hned za ním se seřadili dva němečtí piloti, Michaela Schumacher a Adrian Sutil. A byl to právě Sutil, který dostal pokutu za jízdu v poškozeném voze. Další nepříjemná věc čekala na Williams, Hülkenberg byl penalizován jelikož se mu poškodil diferenciál a tak museli mechanici porušit pečeť na převodovce, za což následuje trest v podobě posunu o pět míst na startovním roštu. Do kokpitu závodního vozu se vrátil rakouský pilot Klien, který nahradil v Singapuru Jamamota, jenž si přivodil otravu jídlem.
Red Bull v Singapuru opět létá, ve druhém tréninku je to pro změnu Vetteluv vůz, ale australský pilot je mu v patách, třetí je tentokrát Buttonuv McLaren. Dominance Red Bullu v Singapuru pokračuje i ve třetím tréninku, je to znovu Sebastian Vettel, který se uvelebil v čele výsledkové listiny, následují ho dva největší rivalové, Alonso a Hamilton.
A jaké byly sázkové kurzy na jednotlivé protagonisty? To se dočtete v článku - Singapur očima sázkového bookmakera.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.