Vedení týmu Red Bull Racing vyvíjí již delší dobu tlak na dozorčí orgán nad královskou třídou motoristického sportu. Na FIA směřuje jeden dopis za druhým podporovaný zákulisním lobbingem.
Red Bull žádá narovnání výkonnosti pohonných agregátů, protože motoru Renault údajně na Mercedes chybí 30 koňských sil. A to je při zmrazení výkonnosti neférová výhoda soupeře. Je tomu ale skutečně tak?
"Je zajímavé tvrdit, že Renaultu chybí výkon – když ve Spa stáli na pódiu," říká technický šéf Williamsu Sam Michael, který pokračuje: "Podívejme se věci přímo do očí: Je to hovadina! Tomuto týmu jde jen o jedno: o získání výhody. Motor Renault byl v tomto roce často na pole position a nikdo nemůže tvrdit, že nemají dostatečně dobrý výkon. Red Bull tak činí jen v rámci lobby za výkonnostní pokrok. A v podstatě je to OK, patří to k automobilovému byznysu."
Williams využívá motory Cosworth, které dle analýz rovněž nepatří mezi absolutní špičku. Michael k tomu dodává: "Lidé, kteří mluví o slabém výkonu motoru Renault, zapomínají na to, že tento motor spotřebuje v závodech o deset kilogramů paliva méně. Zdá se, že toto už pro ně není relevantní, ale přitom i toto má velký vliv. Myslím si, že mezi motory na startu není větší rozdíl než jedna či dvě desetinky sekundy na kolo. Jde o spotřebu paliva, špičkový výkon, sílu při nízkých otáčkách, jízdní vlastnosti. Porovnává se mnoho věcí. Když se však soustředíte jen na jednu věc, která je vaší slabinou, tak chcete podvádět."
Australan přiznává, že také Cosworth má v porovnaní s ostatními výhody i nevýhody. "V Singapuru jsme na pole position ztratili osm desetin sekundy. I když máme slabší motor, aspoň pět desetin potřebujeme najít díky vylepšení šasi," přiznává Sam Michael. "Jsou věci, které může Cosworth vylepšit a vyladit a přesně na tom od začátku roku pracují. Poskytujeme jim feedback, díky kterému mohou svůj motor optimalizovat. Požádali nás o to, je to naše práce. A i to je jeden z důvodů, proč chtějí nadále spolupracovat s Williamsem."
Williams využíval do konce minulého roku motory Toyota, spolupráce se však po odchodu Japonců ukončila. "Cosworth dosáhl v průběhu roku velkého zlepšení - hlavně u kontrolních systémů a jízdních vlastností. Bylo toho hodně, je to kouzelné. Potěšilo mě, že naše auto podalo dobré výkony ve Spa i v Monze. Existuje však ještě hodně věcí, které můžeme zlepšit. Očekávám, že Cosworth udělá během zimy další velké pokroky," dodal Sam Michael.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.