SINGAPUR - 3. TRÉNINK; Nejrychlejším mužem třetího měřeného tréninku se stal opět Sebastian Vettel. S náskokem více než 0,6 vteřiny si poradil s Fernandem Alonsem, Lewisovi Hamiltonovi udělil lekci v hodnotě již téměř 1 sekundy.
Protože během oběda v Singapuru opět pršelo, dráha byla mokrá, ale do začátku třetího tréninku stihla oschnout, piloti přesto začínali na přechodných pneumatikách. Na kvalifikaci však meteorologové věstí příchod velké bouřky, čeká nás ještě zajímavý podvečer.
V paddocku jinak přes noc panovala pohodová atmosféra. Piloti v "bermudách" ukazovali své tetování - s novinkou na lýtku se pochlubil novinářům Liuzzi; šéf Red Bullu Christian Horner zašel na kafíčko a rozhovor mezi čtyřma očima s Martinem Whitmarshem do motorhomu McLarenu, Ross Brawn ignorujíce vedro si vesele popíjel horký čaj z velkého hrnku; mechanici Red Bullu hovořili o tom, kde že je větší vedro - zde v Singapuru či v Abú Zabí? První jmenované místo většinou vítězilo.
Marku Webberovi přes noc mechanici vyměnili motor, v sobotu použije sedmý nový motor, proto ho žádná penalizace nečeká. Red Bull zde včera vypadal velmi dobře, ve druhém tréninku nejbližšímu soupeři - McLarenu Jensona Buttona - "nařezal" více než jednu vteřinu. Lewis Hamilton poté změnil názor, když prohlásil, že rakouský tým jen těžko porazí. Přitom ještě ve čtvrtek hlásal, že zde bude k poražení.
Rubens Barrichello si po včerejšku pochvaloval novou zadní část podlahy, dobře byl po včerejšku naladěný i Michael Schumacher, jemuž se zde docela dařilo. Fernando Alonso přišel o posledních 20 minut druhého tréninku - po vyjetí z dráhy, zacouvání zpět a snaze zařadit opět první rychlostní stupeň selhal experimentální díl na jeho převodovce a zhasl mu motor.
Jako první se ve 13 hod našeho času na dráze objevil Vitalij Petrov, brzy ho následoval týmový kolega a Lotusy s Virginy.
Jenson Button po instalačním kole ve třetím tréninku
McLaren se opět věnoval porovnávání předních křídel, což je mírně znepokojující vzhledem k tomu, že se jedná o třetí trénink a do kvalifikace zbývají necelé 3 hodiny. Po skončení byl však Lewis velmi spokojený s předním křídlem, které k jeho radosti funguje. Mírně nespokojený byl Jenson Button, na jehož zavěšení začali mechanici pracovat hned po skončení.
Ferrari se rozhodlo nepoužít o víkendu F-kanál, byť Alonso včera s ním byl spokojený.
Hamilton si včera stěžoval také na zatáčku č. 10 a velké obrubníky. Charlie Whiting místo prozkoumal a řekl, že na něm nevidí nic špatného a že existuje nejméně 10 jiných okruhů se stejným typem šikany. Pilotům ale řekl, ať si nestěžují po skončení tréninku u něj, ale až po sezóny s tím, že se na to FIA podívá.
Po instalačních okruzích se toho moc nedělo, většina čekala na to, až trať ještě více oschne, aby mohla jezdit na hladkých pneumatikách. Obrubníky byly stále velmi mokré a zrádné.
Jako první zajel měřené kolo až po 20 min Lucas di Grassi na hladkých pneumatikách - 2:00,831, v dalším kole pak 1:56,339 min. Po něm se do toho pustil i Alguersuari - 1:54,047 a 1:52,703; Petrov - 1:55,649 min; Heidfeld - 1:54,502min. Postupně se k nim přidávali i piloti z top týmů - Robert Kubica (1:52,248 a 1:50,958 min) či piloti Ferrari a McLarenu.
V polovině bylo pořadí následující:1. Kubica 1:50,4282. Schumacher + 0,555 3. Buemi + 0,6594. Massa + 0,9175. Hülkenberg + 1,2496. Alguersuari + 1,8017. Heidfeld + 1,8468. Liuzzi + 1,972
Až po uplynutí 30 minut dokončili svá první opatrná měřená kola Hamilton (průběžně 10.) a Alonso (6.). Oba byli hodně širocí v zatáčce č. 5. Postupně se ale zlepšovali a Brit šel brzy do čela - 1:49,651, Vettel jel mezitím 1:51,128 min (9.).
Sennovy trampoty
Piloti s tratí bojovali: Senna dostal smyk v problematické šikaně a skončil v opačném směru. Na chvíli vyvěsil žluté vlajky, dokázal se však otočit a pokračovat. Únikovou cestu musel zvolit Mark Webber, ale také se bez poškození vrátil.
Dráha se však zlepšovala a časy začaly klesat: Hülkenberg - 1:49,304; Hamilton 1:49,000; Webber - 1:49,315; Alonso - 1:49,609 a Vettel - 1:49,897 min.
Nejrychlejší čas zajel vloni s Renaultem R29 Fernando Alonso - 1:48,240 min. K této metě se piloti postupně blížili - 15 min před koncem zvládl kolo Vettel za 1:48,350 a na čele měl více než půlvteřinový náskok před Alonsem (+ 0,559), Hamiltonem (+ 0650) a Webberem (+ 0,862 sec).
Ke konci piloti obouvali měkčí směsi a na trati se objevilo všechno, co měla 4 kola. Z nejrychlejšího času se nakonec radoval Sebastian Vettel, za tím skončil Fernando Alonso a Lewis Hamilton.
U nováčků se projevovali vylepšení u Virginu, když bylo Glock o 0,8 sec rychlejší než Lotusy. O čem přemýšlet má i Bruno Senna, jenž od Christiana Kliena dostal naděleno přes půl vteřiny.
Počty ujetých kol
Nejvyšší dosažené rychlosti na cílové rovince: 1. Kubica - 295 km/hod, 2. Liuzzi - 293, 3. Senna - 292, 4. Sutil - 2291, 5. Hamilton - 291, 6. Hülkenberg - 291.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.