Český jezdec Jan Charouz dnes poprvé v kariéře testoval monopost formule 1 týmu Renault F1, jehož se pro sezonu 2010 stal oficiálním testovacím a náhradním jezdcem. Dvaadvacetiletý závodník, který jako třetí Čech v historii nastoupil cestu do nejprestižnější motoristické disciplíny, absolvoval s týmem Renault F1 shakedown monopostu Renault F1 R29 na britském okruhu Silverstone.
Čtvrteční shakedown se vzhledem ke stavebním úpravám na britském okruhu odehrál na zkrácené verzi okruhu Silverstone National. Jan Charouz v jeho průběhu absolvoval s monopostem formule 1 Renault R29 celkem dvacet kol. Podmínky na trati přitom panovaly téměř ideální. Zatímco v původním termínu shakedownu na konci února na Silverstonu sněžilo a test musel být odložen, ve čtvrtek 18. března byla trať okruhu suchá.
Jan Charouz, oficiální testovací a náhradní jezdec Renault F1 Teamu: „Byl to úžasný zážitek. Celkem jsem najel dvacet kol, přičemž v prvních deseti jsem si především zvykal. V následujících pěti už jsem ale začal nacházet jistotu a posledních pět kol jsem už zajížděl naplno.
Musím říct, že to byl super pocit. Před samotným shakedownem jsem nervózní nebyl, ale když mi začali volat lidé, aby mi pogratulovali, a ptali se, jak bude test formule 1 probíhat, přiznávám, že jsem trošku znervózněl. Nicméně v průběhu samotného testu ze mě nervozita okamžitě spadla a já se soustředil pouze na jízdu.
Co se týče srovnání s některým z monopostů, které jsem v průběhu své kariéry řídil, tak nejblíže je formuli 1 monopost GP2. Ale přímo srovnat se oba vozy nedají. Formule 1 je mnohem rychlejší, vyžaduje rychlejší reakce, má větší přítlak v zatáčkách atd. Je to skutečně auto z jiné planety.
Kromě samotného shakedownu Renaultu R29 jsem se na Silverstonu účastnil několika schůzek s lidmi z týmu Renault F1 a řešili jsme také otázky propagace v médiích.“
Eric Boullier, ředitel Renault F1 Teamu: „Pro každého jezdce je možnost řídit vůz formule 1 důležitým milníkem v kariéře a velmi zvláštním momentem. Jan dnes dostal tuto šanci a jeho přístup a zpětná vazba byly velice dobré. Šlo sice jen o shakedown loňského modelu, při němž Jan absolvoval dvacet kol, přesto bylo patrné, že má dobrý cit pro auto. Absolvováním dnešního shakedownu získal Jan cennou zkušenost, která jej bude motivovat k další práci na sobě samém v roli jednoho z našich rezervních jezdců.“
Antonín Charouz, jezdcův manažer: „Je to krásný den. Jsem moc rád, že jsme se toho dožil. Samozřejmě to neznamená, že Honza bude určitě v dohledné době jezdit formuli 1, ale věřím, že to pro něj byla obrovská zkušenost a snad také velké motivace, aby na sobě dál pracoval a udělal maximum pro to, aby se do světa formule 1 v budoucnu prosadil.“
Jan Charouz se v posledních třech letech plně koncentroval na účast ve vytrvalostních závodech sportovních vozů a na dokončení vysokoškolského studia. Své tříleté působení v Le Mans Series a v závodě 24 hodin Le Mans (2007 - 2009), završil vítězstvím v Le Mans Series 2009 a ziskem čtvrtého místa v legendární čtyřiadvacetihodinovce spolu s továrním týmem Aston Martin Racing. Ačkoliv po celou dobu patřil k nejmladším účastníkům kategorie LMP1 a roku 2007 byl navíc vůbec nejmladším jezdcem v závodě 24 hodin Le Mans, startoval v závodech sportovních vozů vždy se statutem továrního jezdce (2007 Lola, 2008 - 2009 Aston Martin). Přes svůj nízký věk dokončil všechny tři ročníky 24 hodin Le Mans, na jejichž start se postavil, navíc vždy v první desítce. Za výkony v sezoně 2009 byl Jan Charouz oceněn cenou FIA Talent of the Year, kterou převzal z rukou prezidenta Mezinárodní automobilové federace FIA Jeana Todta. Čeští motorističtí novináři udělili Janu Charouzovi Cenu Jiřího Sedláře určenou pro nejlepšího závodního jezdce roku do 23 let.
Dalším cílem kariéry Jana Charouze je vstup do Formule 1. Cesta do nejprestižnějšího motoristického šampionátu povede přes účast ve World Series by Renault, která je společně s GP2 považována za přímý předstupeň Formule 1, a šampionát Auto GP. O Jana Charouze však zároveň projevil zájem Renault F1 Team, který jej jako testovacího a náhradního jezdce začlenil do jezdecké sestavy Renaultu.
Jan Charouz jako testovací a náhradní jezdec týmu Renault F1 bude s týmem absolvovat testy monopostu Renault. Zároveň může nastoupit do pátečních volných tréninků před Grand Prix v oficiálních barvách Renaultu a v případě potřeby také do závodu. Jan Charouz bude s týmem Renault F1 úzce spolupracovat, aby poznal fungování týmu Formule 1, a bude se rovněž účastnit jeho propagačních akcí.
Fotografie: Petr Frýba / BPA
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.