Český jezdec Jan Charouz dnes poprvé v kariéře testoval monopost formule 1 týmu Renault F1, jehož se pro sezonu 2010 stal oficiálním testovacím a náhradním jezdcem. Dvaadvacetiletý závodník, který jako třetí Čech v historii nastoupil cestu do nejprestižnější motoristické disciplíny, absolvoval s týmem Renault F1 shakedown monopostu Renault F1 R29 na britském okruhu Silverstone.
Čtvrteční shakedown se vzhledem ke stavebním úpravám na britském okruhu odehrál na zkrácené verzi okruhu Silverstone National. Jan Charouz v jeho průběhu absolvoval s monopostem formule 1 Renault R29 celkem dvacet kol. Podmínky na trati přitom panovaly téměř ideální. Zatímco v původním termínu shakedownu na konci února na Silverstonu sněžilo a test musel být odložen, ve čtvrtek 18. března byla trať okruhu suchá.
Jan Charouz, oficiální testovací a náhradní jezdec Renault F1 Teamu: „Byl to úžasný zážitek. Celkem jsem najel dvacet kol, přičemž v prvních deseti jsem si především zvykal. V následujících pěti už jsem ale začal nacházet jistotu a posledních pět kol jsem už zajížděl naplno.
Musím říct, že to byl super pocit. Před samotným shakedownem jsem nervózní nebyl, ale když mi začali volat lidé, aby mi pogratulovali, a ptali se, jak bude test formule 1 probíhat, přiznávám, že jsem trošku znervózněl. Nicméně v průběhu samotného testu ze mě nervozita okamžitě spadla a já se soustředil pouze na jízdu.
Co se týče srovnání s některým z monopostů, které jsem v průběhu své kariéry řídil, tak nejblíže je formuli 1 monopost GP2. Ale přímo srovnat se oba vozy nedají. Formule 1 je mnohem rychlejší, vyžaduje rychlejší reakce, má větší přítlak v zatáčkách atd. Je to skutečně auto z jiné planety.
Kromě samotného shakedownu Renaultu R29 jsem se na Silverstonu účastnil několika schůzek s lidmi z týmu Renault F1 a řešili jsme také otázky propagace v médiích.“
Eric Boullier, ředitel Renault F1 Teamu: „Pro každého jezdce je možnost řídit vůz formule 1 důležitým milníkem v kariéře a velmi zvláštním momentem. Jan dnes dostal tuto šanci a jeho přístup a zpětná vazba byly velice dobré. Šlo sice jen o shakedown loňského modelu, při němž Jan absolvoval dvacet kol, přesto bylo patrné, že má dobrý cit pro auto. Absolvováním dnešního shakedownu získal Jan cennou zkušenost, která jej bude motivovat k další práci na sobě samém v roli jednoho z našich rezervních jezdců.“
Antonín Charouz, jezdcův manažer: „Je to krásný den. Jsem moc rád, že jsme se toho dožil. Samozřejmě to neznamená, že Honza bude určitě v dohledné době jezdit formuli 1, ale věřím, že to pro něj byla obrovská zkušenost a snad také velké motivace, aby na sobě dál pracoval a udělal maximum pro to, aby se do světa formule 1 v budoucnu prosadil.“
Jan Charouz se v posledních třech letech plně koncentroval na účast ve vytrvalostních závodech sportovních vozů a na dokončení vysokoškolského studia. Své tříleté působení v Le Mans Series a v závodě 24 hodin Le Mans (2007 - 2009), završil vítězstvím v Le Mans Series 2009 a ziskem čtvrtého místa v legendární čtyřiadvacetihodinovce spolu s továrním týmem Aston Martin Racing. Ačkoliv po celou dobu patřil k nejmladším účastníkům kategorie LMP1 a roku 2007 byl navíc vůbec nejmladším jezdcem v závodě 24 hodin Le Mans, startoval v závodech sportovních vozů vždy se statutem továrního jezdce (2007 Lola, 2008 - 2009 Aston Martin). Přes svůj nízký věk dokončil všechny tři ročníky 24 hodin Le Mans, na jejichž start se postavil, navíc vždy v první desítce. Za výkony v sezoně 2009 byl Jan Charouz oceněn cenou FIA Talent of the Year, kterou převzal z rukou prezidenta Mezinárodní automobilové federace FIA Jeana Todta. Čeští motorističtí novináři udělili Janu Charouzovi Cenu Jiřího Sedláře určenou pro nejlepšího závodního jezdce roku do 23 let.
Dalším cílem kariéry Jana Charouze je vstup do Formule 1. Cesta do nejprestižnějšího motoristického šampionátu povede přes účast ve World Series by Renault, která je společně s GP2 považována za přímý předstupeň Formule 1, a šampionát Auto GP. O Jana Charouze však zároveň projevil zájem Renault F1 Team, který jej jako testovacího a náhradního jezdce začlenil do jezdecké sestavy Renaultu.
Jan Charouz jako testovací a náhradní jezdec týmu Renault F1 bude s týmem absolvovat testy monopostu Renault. Zároveň může nastoupit do pátečních volných tréninků před Grand Prix v oficiálních barvách Renaultu a v případě potřeby také do závodu. Jan Charouz bude s týmem Renault F1 úzce spolupracovat, aby poznal fungování týmu Formule 1, a bude se rovněž účastnit jeho propagačních akcí.
Fotografie: Petr Frýba / BPA
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.