Máme za sebou třetí ze čtyř předsezónních testů. Tento týden strávily týmy Formule 1 opět v Jerezu, počasí bylo zpočátku opět nepříznivé, nakonec se ale dočkali smysluplného testování a suché trati.
Nejrychlejší čas za celé 4 dny - 1:18,871 min - zajel v sobotu Jenson Button na McLarenu, o dvě desetiny zaostal Robert Kubica na Renaultu, třetí nejrychlejší čas zajel Kamuj Kobajaši s BMW Sauberem C29.
McLaren zajel nejrychlejší kolo během krátké vyjížďky, která čítala pouze 2 měřené okruhy. Druhý z těchto okruhů měl hodnotu 1:19,568 min - byl tedy výrazně (o 0,7 vteřiny) pomalejšií Jenson tu ztrátu nabral v posledním sektoru, kdy již zřejmě měkčí směs odmítala podávat vrcholný výkon.
Fernando Alonso s Ferrari nejezdil tak krátké stinty - svůj rekord v sobotu stanovil ve druhém z 13 okruhů v řadě: 1:20,436 min - o 1,5 vteřiny za McLarenem. O den dříve však dokázal, že umí i rychleji - rovněž ve 2. okruhu 16kolového stintu to zvládl za 1:20,115 min. Pokud bychom to očistili o vliv paliva (cca 80 kg na 35kolový stint, 37 na 16 kolový), dostali bychom se někde na úroveň 1:18,6 min. Pokud jel Button své rekordní kolo s prázdným vozem, má Ferrari o kousek navrch.
Mercedes Rosse Brawna zatím ztrácí více, než bylo v plánu
Ke konci sobotního dne simulovalo Ferrari závod, v němž ujel Alonso 48 kolo se zastávkou po 13. kole. Po ní odkroužil v kuse dalších 35 kol. Přitom jezdil velmi rychlé a konzistentní časy: začínal nad 1:22 min a nakonec s ubývajícím palivem se dostával k hranici 1:21 min (kola jsem rozepsal v živém zpravodajství z osmého dne v Jerezu: zde). Po Valencii a hluchém minulém týdnu opět parádní výkon Ferrari!
Dle inženýrů, kteří mají již dobře zmapovanou výkonnost konkurenci, se tradiční týmy nacházejí v rozmezí 0,7 sekundy. Ferrari s McLarenem jsou na špici s tím, že Scuderia se přeci je jeví o chloupek rychlejší i spolehlivější. Red Bull je těsně za nimi. Je to zvláštní vzhledem k tomu, jak velký náskok měli na konci loňského roku, proto bude zajímavé sledovat, jak bude vypadat v Barceloně (nejen) jejich finální aerodynamický balík. Mercedes s Force Indií jsou v závěsu. Indická stáj je příjemným překvapením, protože na nejlepší ztrácí podstatně méně než loni.
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy pilotů ve druhém čtyřdenním testu v Jerezu
Renault se předvedl až v sobotu, kdy Robert Kubica ve svém 24kolovém stintu jezdil velmi slušné časy pod 1:21 min (nejlépe 1:20,868 min). I na kratší vzdálenosti umí, o čemž svědčí druhý nejrychlejší čas uplynulého týdne, který zajel Polák v 7kolovém dopoledním stintu (1:24,235 - 1:19,254 - 1:19,114 - 1:19,198 - 1:19,377 - 1:19,473 - 1:20,005 min).
Williams se soustředil na delší výjezdy s větším množstvím paliva, přičemž se zaměřoval i na ověření spolehlivosti jejich nového motoru, jehož dodavatelem je Cosworth. Jejich nejlepší čas - 1:21,432 min - zajel Hülkenberg v pátek ve 2. okruhu výjezdu, jenž čítal 30 kol. Vypadá to, že na nejrychlejší ztrácejí, ale to nejlepší se nesnažili ukázat a v prvním závodu mohou být v docela slušné formě a klidně i zabodovat.
Tabulka č. 2 - Ujetá vzdálenost ve druhém testu v Jerezu
Poprvé se tento týden proháněl po dráze nový Lotus a najezdil solidní porci kilometrů, vice než Force India, BMW Sauber a samozřejmě Virgin. Virgin má po obou týdnech na kontě kratší vzdálenost než Lotus. V tomto ostře sledovaném souboji nováčku při testech byl sice vůz Mika Gascoyna, který pevně věří v to, že budou nejrychlejší z nováčků, o vteřinu pomalejší (Timo Glock v sobotu 1:22,433 versus Trulli 1:23,470 min), jezdil však stále s plnou nádrží. Oba nováčci se trochu potýkali se spolehlivostí (a nedostatkem náhradních dílů), jinak by toho ujeli více.
Tabulka č. 3 - Ujeté vzdálenosti ve druhém testu v Jerezu
Za tento týden toho najezdila nejvíce stáj Franka Williamse - o 217 km více než Ferrari. Nejslabší byl naopak Virgin, který neujel ani třetinu toho, co Williams.
Z pohledu výrobců motorů nejvíce dat nashromáždilo i tento týden Ferrari. Cosworth však ujel již více kilometrů než Renault díky tomu, že s jeho agregátem nastoupily tři týmy (Williams, Lotus, Virgin. Renault krom vlastního týmu pohání ještě Red Bully.
Celková ujetá vzdálenost ve druhé části testů v Jerezu:
Celkové vzdálenosti ujeté ve všech dosavadních testech
Na závěr se podívejme na součty vzdáleností ze všech dosavadních letošních testů, tj. z Valencie i 8 dnů, jež týmy strávily v Jerezu.
Tabulka č. 4 - Ujetá vzdálenost ve všech letošních testech
Nejpilnějším pilotem je Felipe Massa - ujel již přes 2 662 km. U Ferrari to mají dobře rozdělené, protože Fernando Alonso urazil o necelé 2 km méně.
Tabulka č. 5 - Celková ujetá vzdálenost dle týmů
V úvahu je třeba vzít i to, že ne všechny týmy stihli přijet už do Valencie: Red Bull, Force India a Virgin dorazily až do Jerezu, z toho Lotus až na druhou část.
Za všechny tři týdny jezdily motory Ferrari zastupené v monopostech samotné Scuderie, BMW Sauberu a Toro Rosso už téměř 13 000 km.
Tabulka č. 6 - Celková ujetá vzdálenost dle výrobců motorů
A totéž graficky (celková odjetá vzdálenost v letošních testech):
Testy pokračují dalšími 4 dny od čtvrtku do neděle opět ve Španělsku, tentokrát nedaleko Barcelony na okruhu Circuit de Catalunya.
Shrnutí prvního týdne v Jerezu naleznete: zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.