Heikki Kovalainen dnes poprvé usedl za volant nového Lotusu T127. Po několika technických obtížích v průběhu dopoledne, které se týmu podařilo vyřešit, Fin nešťastně boural a ulomil přední křídlo. Lotus bude na nové čekat nejméně do časných ranních hodin. Dnešní program týmu tak musel být zrušen.
Rodák ze Suomussalmi bere vinu za vynucenou pauzu jen a pouze na sebe. Podle vlastních slov byl příliš optimistický a na auto spěchal.
„Při výjezdu ze druhé zatáčky, na vjezdu do třetí, jsem šel trochu moc agresivně na plyn. Ztratil jsem záď, vyrovnal to, vjel do kačírku a pak čelně do zdi. To zničilo nos auta. Je to jenom moje chyba,“ vysvětloval Kovalainen. A sám sobě vymyslel i trest. „Dnes jsem měl ujet sto kol a zvládl jsem jen třicet, takže zítra musím odjezdit tak sto sedmdesát minimálně…“ neztrácí humor bývalý kolega Lewise Hamiltona.
Kovalainen přiznal, že problémy se od nového vozu čekaly. „Vždycky máte nějaké pochybnosti. Mike (Gascoyne) vždycky říkal, že auto bude poctivé, mělo by být docela schopné, možná ne hned z nejrychlejších, ale že bude v pořádku. Shakedown jsme měli v Británii a objevily se tam nějaké problémy, takže jsme nevěděli, jak to půjde tady. Ale včerejšek byl opravdu dobrý. Neměli jsme větší problémy. Dokonce ani dnešní závada nebyla fyzikálního rázu, hydraulický systém byl jen špatně nainstalovaný. Jakmile jsme to rozchodili, fungovalo to, jak má,“ zmínil osmadvacetiletý závodník dnešní závadu na hydraulice. Tu prý způsobila špatně provedená montáž posilovače řízení. „Souviselo to s posilovačem. Stručně řečeno se do systému dostal vzduch. Takže jsme odvzdušňovali a odvzdušňovali, jakmile jsme se zbavili vzduchu, zprovoznili jsme to v garáži a odjeli pár kol, ale vzduch se dostával zpátky. Museli jsme zastavit, zajet pár kratších úseků, a potom už to bylo dobré. Problém byl jen v montáži,“ vysvětlil jezdec Lotusu.
Podle Kovalainena dnešní testovací den nevyšel pro Lotus úplně naprázdno. „Zmapovali jsme motor, plyn, diferenciály, všechnu elektroniku. Nebyly takové, jak bych si je představoval, ale zlepšili jsme to. Takže jsme dnes přeci jen něco udělali a snad z toho zítra budeme těžit. Nejdůležitější ale je jezdit, protože jen tak vychytáme problémy, které se jinak objeví v Bahrajnu. To je náš hlavní cíl bez ohledu na počasí,“ řekl v současnosti jediný Fin ve formuli jedna.
Kovalainen přiznal, že se zajímá o rally. Sleduje, jak se ve WRC daří jeho krajanovi a kamarádovi Kimimu Räikkönenovi. „Sleduji každou rychlostní zkoušku. Myslím, že v tom bude dobrý. Rally, které zatím odjel, byly těžké závody proti opravdu dobrým jezdcům na obou površích. Potřebuje trochu času, možná už ale tuhle sezónu bude docela konkurencí a získá pár dobrých výsledků. Má dobrý tým, auto i spolujezdce. Až to všechno začne fungovat, bude to skvělé,“ myslí si Kovalainen. Potvrdil, že i on mohl startovat v letošní Arctic rally, podniku, jež se jel před začátkem oficiální sezóny ve finském Rovaniemi.
Kimi Räikkönen a Heikki Kovalainen
„Měl jsem pár nabídek, pár aut, se kterými jsem mohl jet. Velice konkurenceschopná auta. Ale zabralo by to moc času. Už jen tam jet, udělat prohlídku trati a pak jet rally. Potřeboval jsem týden, abych se mohl pořádně připravit. Dva týdny mimo by v téhle fázi v novém týmu nedělaly dobrotu. Všichni by pracovali v Británii a já bych doma jezdil rally, to by nebylo správné. Takže jsem se rozhodl do toho nejít. Možná někdy v budoucnosti – uvidíme, jaké budou možnosti v létě nebo příští zimu. Ale jestli a až to udělám, udělám to pořádně a uvidíme, co z toho vzejde,“ má jasno Kovalainen.
Fin bude zítra pokračovat v testování ve španělském Jerezu, v sobotu předá volant kolegovi Trullimu. Týmy formule jedna včetně Lotusu čeká ještě poslední testování v Barceloně. Už 14. března vypukne nová sezona naplno závodem v Bahrajnu.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.