Heikki Kovalainen dnes poprvé usedl za volant nového Lotusu T127. Po několika technických obtížích v průběhu dopoledne, které se týmu podařilo vyřešit, Fin nešťastně boural a ulomil přední křídlo. Lotus bude na nové čekat nejméně do časných ranních hodin. Dnešní program týmu tak musel být zrušen.
Rodák ze Suomussalmi bere vinu za vynucenou pauzu jen a pouze na sebe. Podle vlastních slov byl příliš optimistický a na auto spěchal.
„Při výjezdu ze druhé zatáčky, na vjezdu do třetí, jsem šel trochu moc agresivně na plyn. Ztratil jsem záď, vyrovnal to, vjel do kačírku a pak čelně do zdi. To zničilo nos auta. Je to jenom moje chyba,“ vysvětloval Kovalainen. A sám sobě vymyslel i trest. „Dnes jsem měl ujet sto kol a zvládl jsem jen třicet, takže zítra musím odjezdit tak sto sedmdesát minimálně…“ neztrácí humor bývalý kolega Lewise Hamiltona.
Kovalainen přiznal, že problémy se od nového vozu čekaly. „Vždycky máte nějaké pochybnosti. Mike (Gascoyne) vždycky říkal, že auto bude poctivé, mělo by být docela schopné, možná ne hned z nejrychlejších, ale že bude v pořádku. Shakedown jsme měli v Británii a objevily se tam nějaké problémy, takže jsme nevěděli, jak to půjde tady. Ale včerejšek byl opravdu dobrý. Neměli jsme větší problémy. Dokonce ani dnešní závada nebyla fyzikálního rázu, hydraulický systém byl jen špatně nainstalovaný. Jakmile jsme to rozchodili, fungovalo to, jak má,“ zmínil osmadvacetiletý závodník dnešní závadu na hydraulice. Tu prý způsobila špatně provedená montáž posilovače řízení. „Souviselo to s posilovačem. Stručně řečeno se do systému dostal vzduch. Takže jsme odvzdušňovali a odvzdušňovali, jakmile jsme se zbavili vzduchu, zprovoznili jsme to v garáži a odjeli pár kol, ale vzduch se dostával zpátky. Museli jsme zastavit, zajet pár kratších úseků, a potom už to bylo dobré. Problém byl jen v montáži,“ vysvětlil jezdec Lotusu.
Podle Kovalainena dnešní testovací den nevyšel pro Lotus úplně naprázdno. „Zmapovali jsme motor, plyn, diferenciály, všechnu elektroniku. Nebyly takové, jak bych si je představoval, ale zlepšili jsme to. Takže jsme dnes přeci jen něco udělali a snad z toho zítra budeme těžit. Nejdůležitější ale je jezdit, protože jen tak vychytáme problémy, které se jinak objeví v Bahrajnu. To je náš hlavní cíl bez ohledu na počasí,“ řekl v současnosti jediný Fin ve formuli jedna.
Kovalainen přiznal, že se zajímá o rally. Sleduje, jak se ve WRC daří jeho krajanovi a kamarádovi Kimimu Räikkönenovi. „Sleduji každou rychlostní zkoušku. Myslím, že v tom bude dobrý. Rally, které zatím odjel, byly těžké závody proti opravdu dobrým jezdcům na obou površích. Potřebuje trochu času, možná už ale tuhle sezónu bude docela konkurencí a získá pár dobrých výsledků. Má dobrý tým, auto i spolujezdce. Až to všechno začne fungovat, bude to skvělé,“ myslí si Kovalainen. Potvrdil, že i on mohl startovat v letošní Arctic rally, podniku, jež se jel před začátkem oficiální sezóny ve finském Rovaniemi.
Kimi Räikkönen a Heikki Kovalainen
„Měl jsem pár nabídek, pár aut, se kterými jsem mohl jet. Velice konkurenceschopná auta. Ale zabralo by to moc času. Už jen tam jet, udělat prohlídku trati a pak jet rally. Potřeboval jsem týden, abych se mohl pořádně připravit. Dva týdny mimo by v téhle fázi v novém týmu nedělaly dobrotu. Všichni by pracovali v Británii a já bych doma jezdil rally, to by nebylo správné. Takže jsem se rozhodl do toho nejít. Možná někdy v budoucnosti – uvidíme, jaké budou možnosti v létě nebo příští zimu. Ale jestli a až to udělám, udělám to pořádně a uvidíme, co z toho vzejde,“ má jasno Kovalainen.
Fin bude zítra pokračovat v testování ve španělském Jerezu, v sobotu předá volant kolegovi Trullimu. Týmy formule jedna včetně Lotusu čeká ještě poslední testování v Barceloně. Už 14. března vypukne nová sezona naplno závodem v Bahrajnu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.