Včera skončili první testy určené pouze pro piloty s minimálními až žádnými zkušenostmi s řízením vozů Formule 1. Krátce si v článku shrneme výsledky uplynulých třech dní.
Šanci dostala spousta mladíku, za což je třeba všechny zúčastněné týmy pochválit. Nákladná, ale smysluplná akce přinesla v uvolněné atmosféře radost jak pilotům, tak týmům, které si navíc mohly vyzkoušet některé díly pro příští rok a také simulovat jízdy s plnými nádržemi. Tímto směrem by se měla Formule 1 ubírat.
Časy v tabulce se obecně velmi těžko hodnotí - piloti absolvovali spoustu výjezdů s různými programy a konfiguracemi vozu. Obsahuje vždy pouze nejlepší čas, který daný jezdec během třech dní zajel. Jízdy, byť občas narušené červenými vlajkami, se naštěstí obešly bez vážnějších nehod a zranění, což svědčí o konzervativnějším přístupu všech zúčastněných.
Zatímco v úterý bylo slunečno a sucho, ve středu chvílemi jemně pršelo, ale trať vždy brzy oschla. Ve čtvrtek bylo zataženo a chladněji, ale bez deště.
Celkem se představila dvacítka různých pilotů. Nejrychlejšího času dosáhl Australan Daniel Ricciardo na Red Bullu. Soudím, že mu tým umožnil "promo" jízdu s poloprázdnou nádrží, aby se blýskl - náskok na druhého a zřejmě nejzkušenějšího muže testů Garyho Paffetta - 1,3 vteřiny - je totiž obrovský. Šampión britské Formule 3 je již dva roky členem juniorského programu Red Bullu.
Zmíněný Gary Paffett druhý den, v němž byl nejrychlejší prokázal, že zkušenost je cennou komoditou v F1. 28letý Angličan testoval poprvé pro tým již v roce 2001. McLaren se zaměřoval nejprve na vibrační testy, pak vyhodnocoval aerodynamické kalibrace a základní jízdy. Většinu dní simulovali jízdy s hmotností odpovídající množství paliva v roce 2010 a její efekt na vyvážení a opotřebení pneumatik - to bylo ostatně hlavním programem všech týmů.
Paul di Resta, který jezdí v německém seriálu DTM za Mercedes, byl celkově třetí nejrychlejší. Za volantem vozu Force India se střídal s Američanem "Džejárem" Hildebrandem, šampiónem IndyCar Lights série. Di Resta doufá v místo u indické stáje, příští rok to ale rozhodně nebude - Force India své piloty (Liuzziho a Sutila) již potvrdila.
Mike Conway se vyzkoušel monopost BGP 001, s nímž letos vyhrál Jenson Button titul mistra světa. Za volantem se střídal se Švédem Marcusem Ericssonem. Zatímco Conway v minulosti s týmem již testoval, pro Ericssona to byla první zkušenost. Výkony obou mladíků si Ross Brawn pochvaloval: "Mika již známe z předchozích testů - jeho zpětná vazba je na výborné úrovni. Marcus testoval poprvé, odváděl dobrou práci a prokázal výjimečnou vyspělost ve svém přístupu i zpětné vazbě."
To Nico Hülkenberg má již smlouvu v kapse a prokazoval, že umí. Celkově zajel sice až pátý nejrychlejší čas, ale mladý domácí talent - Andyho Souceka - porazil o půl vteřiny - i když jak již jsem řekl, výsledkům nelze přisuzovat moc velkou váhu.
Ferrari dalo v Jerezu šanci hned 4 mladíkům - Danieli Zampierimu, Marcu Zipolovi, Pablu Sanchezu Lopézovi a Julesovi Bianchimu. Není divu, po zranění Massy to letos látali, jak to jenom šlo, kvalitní piloti jim chybí, snaží se tedy vychovat si po vzoru McLarenu svého "Hamiltona." S posledním jmenovaným navíc podepsali dlouholetou smlouvu - ta mu nezaručuji sice místo v kokpitu F1, ale užší spolupráci - kdykoliv bude Scudéria potřebovat, může po něm sáhnout. Jen aby tím nebránili jeho rozletu v případě zájmu jiných stájí a svou šanci opravdu dostával.
Bertrand Baguette mohou mnozí závidět - kuriózně si vyzkoušel monoposty hned dva. V úterý jezdil s Renaultem R29 (odměnou za úspěchy ve Světové sérii Renault) a včera s BMW Sauber. Mohl si udělat obrázek nejen o tom, jak pracují oba týmy, ale také o rozdílných vlastnostech, ovládání a technice obou monopostů.
Byly jsme tedy svědky zajímavého testování, díky kterému jsme poznali nová jména. Věřím, že se brzdy s některými z nich v F1 ještě setkáme. Snad se i přes snahy o snižování nákladů najde místo na podobné akce i v budoucnu.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.