Ohlédnutí za testy v Jerezu a shrnutí výsledků

Honda
Honda, foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz
Petr Hlawiczka 4. prosince 2009 9:00
Sdílej:

Včera skončili první testy určené pouze pro piloty s minimálními až žádnými zkušenostmi s řízením vozů Formule 1. Krátce si v článku shrneme výsledky uplynulých třech dní.

Šanci dostala spousta mladíku, za což je třeba všechny zúčastněné týmy pochválit. Nákladná, ale smysluplná akce přinesla v uvolněné atmosféře radost jak pilotům, tak týmům, které si navíc mohly vyzkoušet některé díly pro příští rok a také simulovat jízdy s plnými nádržemi. Tímto směrem by se měla Formule 1 ubírat.

Časy v tabulce se obecně velmi těžko hodnotí - piloti absolvovali spoustu výjezdů s různými programy a konfiguracemi vozu. Obsahuje vždy pouze nejlepší čas, který daný jezdec během třech dní zajel. Jízdy, byť občas narušené červenými vlajkami, se naštěstí obešly bez vážnějších nehod a zranění, což svědčí o konzervativnějším přístupu všech zúčastněných.

Zatímco v úterý bylo slunečno a sucho, ve středu chvílemi jemně pršelo, ale trať vždy brzy oschla. Ve čtvrtek bylo zataženo a chladněji, ale bez deště.

Celkem se představila dvacítka různých pilotů. Nejrychlejšího času dosáhl Australan Daniel Ricciardo na Red Bullu. Soudím, že mu tým umožnil "promo" jízdu s poloprázdnou nádrží, aby se blýskl - náskok na druhého a zřejmě nejzkušenějšího muže testů Garyho Paffetta - 1,3 vteřiny - je totiž obrovský. Šampión britské Formule 3 je již dva roky členem juniorského programu Red Bullu.

Zmíněný Gary Paffett druhý den, v němž byl nejrychlejší prokázal, že zkušenost je cennou komoditou v F1. 28letý Angličan testoval poprvé pro tým již v roce 2001. McLaren se zaměřoval nejprve na vibrační testy, pak vyhodnocoval aerodynamické kalibrace a základní jízdy. Většinu dní simulovali jízdy s hmotností odpovídající množství paliva v roce 2010 a její efekt na vyvážení a opotřebení pneumatik - to bylo ostatně hlavním programem všech týmů.

Paul di Resta, který jezdí v německém seriálu DTM za Mercedes, byl celkově třetí nejrychlejší. Za volantem vozu Force India se střídal s Američanem "Džejárem" Hildebrandem, šampiónem IndyCar Lights série. Di Resta doufá v místo u indické stáje, příští rok to ale rozhodně nebude - Force India své piloty (Liuzziho a Sutila) již potvrdila.

Mike Conway se vyzkoušel monopost BGP 001, s nímž letos vyhrál Jenson Button titul mistra světa. Za volantem se střídal se Švédem Marcusem Ericssonem. Zatímco Conway v minulosti s týmem již testoval, pro Ericssona to byla první zkušenost. Výkony obou mladíků si Ross Brawn pochvaloval: "Mika již známe z předchozích testů - jeho zpětná vazba je na výborné úrovni. Marcus testoval poprvé, odváděl dobrou práci a prokázal výjimečnou vyspělost ve svém přístupu i zpětné vazbě."

To Nico Hülkenberg má již smlouvu v kapse a prokazoval, že umí. Celkově zajel sice až pátý nejrychlejší čas, ale mladý domácí talent - Andyho Souceka - porazil o půl vteřiny - i když jak již jsem řekl, výsledkům nelze přisuzovat moc velkou váhu.

Ferrari dalo v Jerezu šanci hned 4 mladíkům - Danieli Zampierimu, Marcu Zipolovi, Pablu Sanchezu Lopézovi a Julesovi Bianchimu. Není divu, po zranění Massy to letos látali, jak to jenom šlo, kvalitní piloti jim chybí, snaží se tedy vychovat si po vzoru McLarenu svého "Hamiltona." S posledním jmenovaným navíc podepsali dlouholetou smlouvu - ta mu nezaručuji sice místo v kokpitu F1, ale užší spolupráci - kdykoliv bude Scudéria potřebovat, může po něm sáhnout. Jen aby tím nebránili jeho rozletu v případě zájmu jiných stájí a svou šanci opravdu dostával.

Bertrand Baguette mohou mnozí závidět - kuriózně si vyzkoušel monoposty hned dva.  V úterý jezdil s Renaultem R29 (odměnou za úspěchy ve Světové sérii Renault) a včera s BMW Sauber. Mohl si udělat obrázek nejen o tom, jak pracují oba týmy, ale také o rozdílných vlastnostech, ovládání a technice obou monopostů.

Byly jsme tedy svědky zajímavého testování, díky kterému jsme poznali nová jména. Věřím, že se brzdy s některými z nich v F1 ještě setkáme. Snad se i přes snahy o snižování nákladů najde místo na podobné akce i v budoucnu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.