Prezident FIA Max Mosley odmítá tvrzení, že Renault odešel od včerejšího zasedání FIA jen s mírným trestem.
Světová rada motosportu udělila anglicko-francouzské stáji trest v podobě vyloučení z šampionátu Formule 1 - ovšem s dvouletou podmínkou, což znamená, že Renault může soutěžit dále, pokud nespáchá další přestupek.
Vzhledem k výroku FIA, která úmyslnou havárii v Singapuru ohodnotil jako skutek "nejvyšší závažnosti," protože porušil nejen zásady poctivosti ve Formuli 1, ale také ohrozil životy lidí, se mnohým zdálo potrestání až překvapivě shovívavé.
Naproti tomu sankce vyměřené vůči původcům skandálu - Flaviu Briatoremu a Patu Symondsovi - byly mnohem tvrdší. První jmenovaný dostal doživotní zákaz působení ve Formuli 1, druhý na pět let.
Mosley je však názoru, že Světová rada motosportu rozhodla správně, když nejtvrdší tresty udělila přímo zodpovědným osobám: "Myslím, že rozhodli správně - obviněni byli ti, kteří si to zasloužili."
Podle něj ani Renault jako společnost, ani jejich závodní tým, nenese žádnou morální vinu za to, co se přihodilo, proto by bylo nespravedlivé tým rovnou vyloučit: "Trest, jenž jsme udělili, je tím nejtvrdším, jaký jsme mohli udělit - tudíž diskvalifikace, úplné vyloučení ze sportu. Protože však Renault prokázal, že za to, co se stalo, nenesl žádnou morální zodpovědnost - ani tým Renault F1 a tím méně mateřská automobilka - nebylo by správné za daných okolností udělit okamžitý trest."
Mosley věří, že aféra nebude mít žádné dlouhodobé následky pro Formuli 1 poté, co FIA učinila rázné kroky: "Nemyslím, že to něco znamená. Občas máme problémy, ale pokud je řešíme a vypořádáme se s nimi, pak je to v pořádku."
Prezident FIA směrem k Briatoreho trestu: "V motosportu působí na nejvyšší úrovni déle než 20 let. Je smutné, když takto končí svou kariéru, ale co jsme měli dělat?"
A jaký bude mít vliv celá kauza na setrvání Renaultu ve Formuli 1? Dle Mosleyho bude dále pokračovat, nicméně jeho prezident Bernard Rey to po vynesení rozsudku odmítl potvrdit.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.