V Paříži dnes proběhlo mimořádné zasedání Světové rady motosportu FIA kvůli ovlivnění výsledků loňské Velké ceny Singapuru stájí Renault. Padly tresty pro automobilku i pro konkrétní osoby.
Renaultu byl udělen trest v podobě vyloučení ze šampionátu F1 - ovšem podmíněně s odkladem o dva roky.
Tým byl shledán vinným za způsobení úmyslné nehody během loňského závodu v Singapuru. Míra jeho viny bylo označena jako nepřekonatelně závažná. Renault nejenže narušil dobré jméno tohoto sportu, ale také ohrozil životy diváků, maršálů a dalších soutěžících včetně Nelsona Piqueta, ml.
FIA kvůli toho shledala, že by si Renault absolutně zasloužil vyloučení z šampionátu Formule 1, přesto bylo rozhodnuto o podmínce s dvouletým odkladem díky tomu, že se tým ke všemu při nejbližší možné příležitosti přiznal a podnikl kroky proti těm, kteří stáli u zrodu tohoto činu - proti Flaviu Briatoremu a Patu Symondsovi.
Renault se zavázal, že uhradí veškeré náklady, jež FIA vznikly v souvislosti s vyšetřováním, a že bude rovněž významně přispívat na projekty FIA týkající se bezpečnosti.
Bývalý šéf Renaultu Flavio Briatore dostal doživotní zákaz působení v soutěžích spadajících pod FIA. Nebude mu umožněno ani zastupovat piloty F1. Navíc pilotům, jež jsou s ním ve spojení, nebude obnovena superlicence. To se týká momentálně Fernanda Alonsa, Marka Webbera, Heikkiho Kovalainena a Romaina Grosjeana. Těm nezbývá než se zkrátka poohlédnout po jiném manažerovi. Důvodem doživotnímu zákazu pro Briatoreho bylo popírání viny i přes veškeré důkazy.
Bývalému řediteli vývoje Patu Symondsovi byl udělen podobný zákaz - ne však doživotně, ale "pouze" na pět let, a to díky tomu, že přiznal svůj podíl na tom, co se odehrálo, a díky své výpovědi před Světovou radou motosportu, v níž uvedl, že bude "navždy litovat a stydět se" za to, že byl součástí tohoto případu.
Nelson Piquet, ml. se již FIA omluvil za to, co provedl, a ze zasedání odešel bez trestu vzhledem k tomu, že mu byla dříve udělena imunita výměnou za detailní informace o pozadí jeho nehody.
FIA také rozhodla, že Alonso, jenž byl dnes vyslýchán, nebyl do ovlivnění výsledků Renaultem nikterak zapojen a je tudíž nevinen.
Plné znění rozsudku můžete najít zde: http://www.fia.com
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.