Kandidát na post prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA), bývalý mistr světa v rally Ari Vatanen soudí, že pilot Nelson Piquet mladší neměl dostat imunitu v případě stáje F1 Renault, který v pondělí v Paříži řeší Světová rada motorismu.
Ari Vatanen považuje za neúnosnou situaci, že ani jeden ze tří hlavních aktérů skandálu týkajícího se záměrného ovlivnění závodu, bývalý šéf stáje Renault Flavio Briatore, bývalý technický ředitel Pat Symonds a bývalý pilot Nelson Piquet junior, nemůže být potrestán. Briatore a Symonds své posty minulou středu opustili a nejsou už zaměstnanci společnosti Renault, Piquet mladší dostal od FIA imunitu, když řekne, jak to doopravdy bylo. Vatanen požaduje, aby podobné případy napříště řešilo namísto Světové rady motorismu zcela nezávislé grémium a aby bylo zakázáno udělovat imunitu.
"Systém udělování imunity je velmi nebezpečný," tvrdí Vatanen. "Myslím, že každý by měl nést zodpovědnost za své chování. Bylo na samotném Piquetovi, zda to udělá, nebo ne. Udělal to, a té zodpovědnosti by ho nikdo neměl zbavovat. Představme si situaci: bankovní lupič prozradí svého prchajícího společníka a vyhne se vězení. V reálném světě to přece není možné," srovnává Fin.
"Neumím říci, jak by se mělo v Piquetově případě postupovat, ale musíme mít na paměti, že to řekl, až když byl vyhozen. V minulých deseti letech bylo určitě víc takových případů, kdy jezdci něco udělali schválně a tresty pak nebyly přiměřené. Případ Renaultu je možná jen špička ledovce. FIA a celý motoristický sport tím jen utrpí další škodu," uzavřel Vatanen, který se v říjnových volbách bude ucházet o post prezidenta, z něhož po šestnácti letech odstoupí Brit Max Mosley. Vatanenovým protikandidátem bude Francouz Jean Todt, bývalý šéf stáje Ferrari, jehož doporučil sám Mosley.
Stáj Renault je podezřelá, že ovlivnila výsledek loňské Velké ceny Singapuru F1, když nechala záměrně havarovat svého pilota Nelsona Piqueta s cílem vyvolat výjezd zaváděcího vozu a umožnit tak vítězství druhého jezdce Fernanda Alonsa. Piquet případ zveřejnil letos koncem července, když byl stájí Renault propuštěn.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.