Kandidát na post prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA), bývalý mistr světa v rally Ari Vatanen soudí, že pilot Nelson Piquet mladší neměl dostat imunitu v případě stáje F1 Renault, který v pondělí v Paříži řeší Světová rada motorismu.
Ari Vatanen považuje za neúnosnou situaci, že ani jeden ze tří hlavních aktérů skandálu týkajícího se záměrného ovlivnění závodu, bývalý šéf stáje Renault Flavio Briatore, bývalý technický ředitel Pat Symonds a bývalý pilot Nelson Piquet junior, nemůže být potrestán. Briatore a Symonds své posty minulou středu opustili a nejsou už zaměstnanci společnosti Renault, Piquet mladší dostal od FIA imunitu, když řekne, jak to doopravdy bylo. Vatanen požaduje, aby podobné případy napříště řešilo namísto Světové rady motorismu zcela nezávislé grémium a aby bylo zakázáno udělovat imunitu.
"Systém udělování imunity je velmi nebezpečný," tvrdí Vatanen. "Myslím, že každý by měl nést zodpovědnost za své chování. Bylo na samotném Piquetovi, zda to udělá, nebo ne. Udělal to, a té zodpovědnosti by ho nikdo neměl zbavovat. Představme si situaci: bankovní lupič prozradí svého prchajícího společníka a vyhne se vězení. V reálném světě to přece není možné," srovnává Fin.
"Neumím říci, jak by se mělo v Piquetově případě postupovat, ale musíme mít na paměti, že to řekl, až když byl vyhozen. V minulých deseti letech bylo určitě víc takových případů, kdy jezdci něco udělali schválně a tresty pak nebyly přiměřené. Případ Renaultu je možná jen špička ledovce. FIA a celý motoristický sport tím jen utrpí další škodu," uzavřel Vatanen, který se v říjnových volbách bude ucházet o post prezidenta, z něhož po šestnácti letech odstoupí Brit Max Mosley. Vatanenovým protikandidátem bude Francouz Jean Todt, bývalý šéf stáje Ferrari, jehož doporučil sám Mosley.
Stáj Renault je podezřelá, že ovlivnila výsledek loňské Velké ceny Singapuru F1, když nechala záměrně havarovat svého pilota Nelsona Piqueta s cílem vyvolat výjezd zaváděcího vozu a umožnit tak vítězství druhého jezdce Fernanda Alonsa. Piquet případ zveřejnil letos koncem července, když byl stájí Renault propuštěn.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.