Mercedes prožil v Japonsku frustrující závod, když jeho piloti po nepovedené strategii skončili až na sedmém a devátém místě. Lewis Hamilton nedokázal udržet emoce pod kontrolou a odešel uprostřed tiskové konference, zklamání sršelo také ze slov šéfa týmu Tota Wolffa.
V Suzuce opět dominoval Max Verstappen, který vyhrál kvalifikaci a předvedl nejrychlejší kolo závodu, který také vyhrál před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem.
"Letos už Maxe nikdo nedostihne. Jeho jízda a auto jsou senzační. Vidíte, jak pečuje o pneumatiky. Tato sezóna je už v podstatě jen o tom, kdo bude nejlepší z ostatních. To je ten boj, o který jde," hodnotí Wolff po úvodních čtyřech podnicích sezóny 2024.
"Snad se budeme moci dotáhnout na McLareny a Ferrari a bojovat o druhou příčku. Tak už to letos je, tak to bylo loni, kdy jsme získali druhé místo," pokračuje šéf Mercedesu po zpackané Velké ceně Japonska, po níž jejich ztráta na třetí McLaren narostla na 35 bodů a na vedoucí Red Bull již na 107 bodů.
"Pro žádný tým to není uspokojující bojovat o druhé, třetí či čtvrté místo. Čistě ze sportovního hlediska záleží na prvním místě, ne na druhém, třetím či čtvrtém. Ale taková je nyní realita, které čelíme. Naší ambicí je vyhrávat letos závody a já bych se jí nechtěl vzdát, rozhodně ne pro příští rok. V roce 2026 dojde k velké změně pravidel, což poskytne tu nejreálnější možnost všem týmům porazit Red Bull," doufá Wolff.
Deváté místo z Japonska těžko trávil také Hamilton, který se v jednu chvíli dokonce sám svého týmu dotázal, zda nemá pustit před sebe svého týmového kolegu Georgea Russella.
Jednozastávková strategie, která Charlese Leclerca vystřelila na čtvrtou příčku, nefungovala ani u jednoho z nich, Lewis v závodě volal: "Změňte tuhle strategii!" Po přechodu na dvouzastávkovou pak dojel na konci první desítky.
Po závodě mu moc do řečí nebylo. "Bylo to OK," vyjádřil se k požadavku na shrnutí čtvrtého podniku letošní sezóny. Po další otázce, zda závidí Ferrari tak silné výkony, odpověděl podrážděně "Nemáte tam žádné lepší otázky?" a odešel z místnosti.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.