Daniel Ricciardo si v Mexiku dojel pro nejlepší výsledek od svého návratu do Formule 1. Došlo k tomu v době, kdy AlphaTauri začíná více rozumět jeho jízdnímu stylu a omezením jejich současného vozu.
Italská stáj potvrdila, že dosáhla průlomu v nastavování vozu AT04, který jejich australské posile umožnil využít dosud netušeného potenciálu auta a vyždímat z něj více výkonnosti poté, co v kokpitu ve Velké ceně Maďarska nahradil Nycka de Vriese. V Holandsku však havaroval a došlo ke smolnému zranění, z něhož se dostal až minulý týden v Austinu.
Tam i kvůli sprintovému formátu víkendu a nedostatku času kvůli pouze jednomu tréninku raději kopíroval nastavení svého týmového kolegy Jukiho Cunody, Mexiku si již však měl možnost pohrát s monopostem, který patřil k nejpomalejším na roštu, než ho inženýři díky několika menším vylepšením posunuli blíže k bodům.
Ricciardo v každé části v Mexiku končil v první desítce, v kvalifikaci všechny překvapil čtvrtým časem, když porazil Red Bull Sergia Péreze a oba Mercedesy i McLareny! V závodu zajížděl konzistentní časy, dobře se staral o pneumatiky a cílem projel jako sedmý, což je jeho i týmový výsledek sezóny - AlphaTauri díky tomu předstihla mezi konstruktéry Alfu Romeo.
some big points in Mexico and a huge effort from the team means we move up a couple of places in the constructors' standings. bring on Brazil 💪#XMTrading #MexicoGP pic.twitter.com/1Hx5ROycRH
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) October 30, 2023"Jedním z největších omezení byl návrat přední části. Směřovalo to k tomu, abychom pro něj zlepšili přední část, akceptovali kompromis ve stabilitě. Ale to pak má dopad na teploty pneumatik v zatáčkách a během kola," popisuje šéf traťových inženýr Jonathan Eddolls. To Ricciardovi dodalo větší sebedůvěru, kterou během let u McLarenu někdy postrádal.
"Myslím, že pokud jde o vlastnosti vozu, tak možná nemáme takový přítlak nebo efektivitu, jako některé špičkové týmy. Ale auto nemá žádnou velkou slabinu, kromě toho, že mu schází trocha toho přítlaku. Skutečnost, že v každém kolo, zatáčku od zatáčky dělá totéž, mu dodává důvěru v to, že auto může házet do zatáček s vědomím, že bude mít přilnavost a udělá pokaždé tu stejnou věc," rozebírá Eddolls.
Poté srovnává jeho jízdní styl s tím, jak jezdí jeho japonský týmový kolega: "Způsob, jakým atakuje zatáčky, dupe na brzdy, jízdní styl je odlišný. Nejen z pohledu mechanické či aerodynamické platformy, ale velmi citlivé jsou i pneumatiky Pirelli, jak víme."
"U stylu, jakým jezdí, pozorujeme odlišné teploty pneumatiky a odlišné vyvážení jejich teplot. Nejde o velká čísla, rozdíly nicméně pozorujeme při způsobu, jakým jezdí a jakým dosahuje časy na kolo v různých částech zatáčky," dodává šéfinženýr stáje AlphaTauri na adresu Ricciarda.
A jeho bývalý šéf Christian Horner ho pochválil slovy: "Je to skvělé vidět, jak Daniel předvádí tak dobré výkony a plně osvětluje důvod, proč jsme jej povolali zpět do AlphaTauri. Myslím, že byl celý víkend výjimečný, bojoval s Mercedesem ve voze AlphaTauri a nebýt červených vlajek, skončil by ještě výše! Takže šlo o skvělý výkon a rozhodně o víkendu vypadal na toho starého dobrého Daniela!
"Když se podíváme na časové dostupy na Maxe, scházela mu méně než desetina, šlo o jeho výtečnou výkonnost. Je zpět jako kdysi, můžete vidět, že je uvolněný, že si věří a že se o víkendu po náročném Austinu vrátil po zranění plně motivovaný. Myslím, že o víkendu předvedl skvělou práci," dodává šéf Red Bullu.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.