Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko poprvé otevřeně promluvil o tom, proč se uprostřed rozjeté sezóny zbavují Nycka de Vriese, jehož již od Velké ceny Maďarska nahradí testovací pilot Daniel Ricciardo.
Mladý Holanďan projel cílem posledního závodu F1 v Silverstone jako poslední, opět za svým týmovým kolegou Jukim Cunodou, na něhož se stejnou technikou permanentně ztrácel.
Vedení Red Bullu s ním došla trpělivost a po "velmi působivých výkonech" v testu pneumatik na stejném místě a dle šéfa týmu Christiana Hornera "extrémně konkurenceschopných časech," jež by stačily na 1. řadu v GP Británie, na jeho místo povolala Daniela Ricciarda.
Helmut Marko nyní konečně promluvil o krutém rozhodnutí pro De Vriese, jenž kdysi ovládl šampionát Formule 2 i Formule E: "Nycka jsem podepsali, protože loni v Monze předvedl skvělý výkon. Čekali jsme, že letos bude alespoň na úrovni svého týmového kolegy, ale nedošlo k tomu."
"Vlastně byl vždycky o tři desetiny pomalejší. Nepozorovali jsme žádné zlepšení. Je mu 28 let, má spoustu zkušeností a také poznání jako testovací pilot různých F1 vozů. Nemyslím si, že jej můžete srovnávat s nováček," vysvětluje odborný poradce Red Bullu svůj rezolutní postoj.
"Na konci dubna v Baku začal velmi dobře a myslel jsem si, že začne předvádět lepší výkony, jenže potom znovu havaroval. Žel už nikdy nepředvedl žádné super kolo, kterým by nás ohromil," pokračuje Marko, jenž nemá problém s výměnou pilotů kdykoliv během sezóny.
Ricciardo díky jeho vyhazovu naskočí do rozjeté sezóny za AlphuTauri ani ne rok poté, co se jej kvůli podprůměrným výkonům zbavil McLaren. Proč Red Bull zareagoval tak rychle a nedal De Vriesovi šanci alespoň do GP Belgie, po níž začíná letní přestávka?
"Museli jsme něco udělat. Proč bychom měli čekat, jaký rozdíl by způsobily další dva závody? Nyck je velmi příjemným klukem, ale zkrátka nemá rychlost," odpovídá odborný poradce Red Bullu.
Co s ním s holandským jezdcem bude? "Myslím si, že to bude těžké. Zároveň to ale podle mě tušil. Může si vybudovat skvělou kariéru ve vytrvalostních závodech," domnívá se Marko.
Závěrem svou pozornost obrací k staronové posile, jež u týmy (tehdy Toro Rosso) již kdysi působila: "Jeho časy byly konkurenceschopné na třech odlišných sadách pneumatik. Pokud by Ricciardo neměl tu rychlost, zvažovali bychom něco jiného."
"Ale AlphaTauri není v dobré pozici, je poslední v šampionátu konstruktérů, takže jsme museli něco udělat pro zlepšení. K tomu často dochází po výměně jezdců. Ricciardo týmu přináší novou energii," dodává Marko, jenž by si přál vidět svou dceřinou stáj mnohem výše.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.