Pilot Mercedesu George Russell má po úvodní Velké ceně Bahrajnu o průběhu letošní sezóny jasno: Red Bull vyhraje všechny závody a Max Verstappen si pohodlně dojede pro třetí mistrovský titul. A Ferrari kromě zvýšení rychlosti bude muset vyřešit dva velké problémy: spolehlivost a opotřebení pneumatik.
Rakouský tým v Sáchíru ovládl s oběma vozy kvalifikaci i závod, nejbližší soupeř - Fernando Alonso s Aston Martinem - na ně ztratil 38 sekund poté, co Charles Leclerc s Ferrari odstoupil.
Pro soupeře je zpráva o to horší, že během závodu Red Bull podle Helmuta Marka řešil určité potíže a po svých druhých zastávkách utlumil výkon pohonných jednotek, jinak by soupeřům ujížděl o sekundu na kolo.
Problémy FerrariUrčitou nadějí pro Ferrari je, že mu v kvalifikaci bylo na dostřel necelých tří desetin. "Rychlé auto v kvalifikaci musí být rychlé i v závodě, tohle není otázka konceptu. Jsme přesvědčení o tom, že náš směr a věci, které máme ve vývoji, jsou správné," prohlásil nový šéf Scuderie Frederic Vasseur.
Rychlé opotřebovávání pneumatik podle něj vyřeší nastavení a lepším porozuměním. A věří, že vyřeší i spolehlivost poté, co se u pohonné jednotky Charlese Leclerca objevila závada, s níž se dosud nesetkali. "Přišlo to znenadání. Nikdy jsme na takový druh problému s motorem na dynamometru nenarazili ani při 6000 či 7000 km. První podezření padá na baterie," přibližuje Vasseur. Ferrari přitom před závodem měnilo řídící elektroniku s baterií, jenže se zdá, že u nich byl taky problém.
🇪🇸 Carlos: “We knew already from testing that it was going to be tough here in Bahrain and now we need to focus on improving for the upcoming races.”Wrapping up the first Sunday on track with @CarlosSainz55, @Charles_Leclerc and Fred.#BahrainGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 5, 2023"Zdá se, že Red Bull přišel na něco opravdu velkého v oblasti závodní rychlosti. Pokud jde o kvalifikační rychlost, jsou na tom celkem podobně jako my... jenže pak dojde na závod a my ztrácíme sekundu na kolo, což je obrovský rozdíl," podotýká smolař Leclerc.
Verstappen má titul v kapse, Mercedes změní konceptZklamání panuje také u Mercedesu, který se rozhodl i druhý rok držet svého konceptu ultra-úzkých bočnic. Jenže jak jsme vás informovali v sobotu (článek), podle šéfa Tota Wolffa pro současnou generaci monopostů není tím správným: "Dali jsme tomuto konceptu rok šanci. Nefunguje. Nejsme o nic blíže. Ztráta na Red Bull se zdvojnásobila nebo dokonce ztrojnásobila."
Otázkou je, proč jej nezavrhli již po loňské sezóně a nevěnovali se něčemu perspektivnějšímu. Podle Wolffa jim naději daly poslední závody minulé sezóny a vítězství v Brazílii. Jeho inženýři tehdy začali věřit, že s ním zažijí úspěchy. Nyní však mají jasno: "Ihned to budeme po návratu do továrny řešit," říká Wolff. V aerodynamickém tunelu již mají nějakou dobu auto s klasickým konceptem širokých bočnic.
💬 "We need to dig deep, deeper than we ever have done before. And we can do that."Toto, Shov, Lewis and George talk through a tough Bahrain GP for the Team. 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 5, 2023Russell, jenž včera skončil sedmý, má proto o obrázku letošní sezóny jasno: "Red Bull má titul v kapse. Nemyslím si, že s nimi bude letos kdokoliv bojovat. Očekávám, že vyhrají každý závod. To je má sázka. S výkonností, jakou mají, je nikdo neohrozí."
"Jejich rychlost byla tento víkend slabší než v testech, což je trochu podivné. Ale víte, momentálně to mají jednoduché a můžou si dělat, co chtějí. Možná nebudou mít vždy pole-position, protože Ferrari je v kvalifikacích velmi konkurenceschopné. Ale když dojde na závodní tempo, tak jsou ve velmi, velmi silné pozici," dodává pilot Mercedesu.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.