Pilot Mercedesu George Russell má po úvodní Velké ceně Bahrajnu o průběhu letošní sezóny jasno: Red Bull vyhraje všechny závody a Max Verstappen si pohodlně dojede pro třetí mistrovský titul. A Ferrari kromě zvýšení rychlosti bude muset vyřešit dva velké problémy: spolehlivost a opotřebení pneumatik.
Rakouský tým v Sáchíru ovládl s oběma vozy kvalifikaci i závod, nejbližší soupeř - Fernando Alonso s Aston Martinem - na ně ztratil 38 sekund poté, co Charles Leclerc s Ferrari odstoupil.
Pro soupeře je zpráva o to horší, že během závodu Red Bull podle Helmuta Marka řešil určité potíže a po svých druhých zastávkách utlumil výkon pohonných jednotek, jinak by soupeřům ujížděl o sekundu na kolo.
Problémy FerrariUrčitou nadějí pro Ferrari je, že mu v kvalifikaci bylo na dostřel necelých tří desetin. "Rychlé auto v kvalifikaci musí být rychlé i v závodě, tohle není otázka konceptu. Jsme přesvědčení o tom, že náš směr a věci, které máme ve vývoji, jsou správné," prohlásil nový šéf Scuderie Frederic Vasseur.
Rychlé opotřebovávání pneumatik podle něj vyřeší nastavení a lepším porozuměním. A věří, že vyřeší i spolehlivost poté, co se u pohonné jednotky Charlese Leclerca objevila závada, s níž se dosud nesetkali. "Přišlo to znenadání. Nikdy jsme na takový druh problému s motorem na dynamometru nenarazili ani při 6000 či 7000 km. První podezření padá na baterie," přibližuje Vasseur. Ferrari přitom před závodem měnilo řídící elektroniku s baterií, jenže se zdá, že u nich byl taky problém.
🇪🇸 Carlos: “We knew already from testing that it was going to be tough here in Bahrain and now we need to focus on improving for the upcoming races.”Wrapping up the first Sunday on track with @CarlosSainz55, @Charles_Leclerc and Fred.#BahrainGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 5, 2023"Zdá se, že Red Bull přišel na něco opravdu velkého v oblasti závodní rychlosti. Pokud jde o kvalifikační rychlost, jsou na tom celkem podobně jako my... jenže pak dojde na závod a my ztrácíme sekundu na kolo, což je obrovský rozdíl," podotýká smolař Leclerc.
Verstappen má titul v kapse, Mercedes změní konceptZklamání panuje také u Mercedesu, který se rozhodl i druhý rok držet svého konceptu ultra-úzkých bočnic. Jenže jak jsme vás informovali v sobotu (článek), podle šéfa Tota Wolffa pro současnou generaci monopostů není tím správným: "Dali jsme tomuto konceptu rok šanci. Nefunguje. Nejsme o nic blíže. Ztráta na Red Bull se zdvojnásobila nebo dokonce ztrojnásobila."
Otázkou je, proč jej nezavrhli již po loňské sezóně a nevěnovali se něčemu perspektivnějšímu. Podle Wolffa jim naději daly poslední závody minulé sezóny a vítězství v Brazílii. Jeho inženýři tehdy začali věřit, že s ním zažijí úspěchy. Nyní však mají jasno: "Ihned to budeme po návratu do továrny řešit," říká Wolff. V aerodynamickém tunelu již mají nějakou dobu auto s klasickým konceptem širokých bočnic.
💬 "We need to dig deep, deeper than we ever have done before. And we can do that."Toto, Shov, Lewis and George talk through a tough Bahrain GP for the Team. 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 5, 2023Russell, jenž včera skončil sedmý, má proto o obrázku letošní sezóny jasno: "Red Bull má titul v kapse. Nemyslím si, že s nimi bude letos kdokoliv bojovat. Očekávám, že vyhrají každý závod. To je má sázka. S výkonností, jakou mají, je nikdo neohrozí."
"Jejich rychlost byla tento víkend slabší než v testech, což je trochu podivné. Ale víte, momentálně to mají jednoduché a můžou si dělat, co chtějí. Možná nebudou mít vždy pole-position, protože Ferrari je v kvalifikacích velmi konkurenceschopné. Ale když dojde na závodní tempo, tak jsou ve velmi, velmi silné pozici," dodává pilot Mercedesu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.