Pilot Mercedesu George Russell má po úvodní Velké ceně Bahrajnu o průběhu letošní sezóny jasno: Red Bull vyhraje všechny závody a Max Verstappen si pohodlně dojede pro třetí mistrovský titul. A Ferrari kromě zvýšení rychlosti bude muset vyřešit dva velké problémy: spolehlivost a opotřebení pneumatik.
Rakouský tým v Sáchíru ovládl s oběma vozy kvalifikaci i závod, nejbližší soupeř - Fernando Alonso s Aston Martinem - na ně ztratil 38 sekund poté, co Charles Leclerc s Ferrari odstoupil.
Pro soupeře je zpráva o to horší, že během závodu Red Bull podle Helmuta Marka řešil určité potíže a po svých druhých zastávkách utlumil výkon pohonných jednotek, jinak by soupeřům ujížděl o sekundu na kolo.
Problémy FerrariUrčitou nadějí pro Ferrari je, že mu v kvalifikaci bylo na dostřel necelých tří desetin. "Rychlé auto v kvalifikaci musí být rychlé i v závodě, tohle není otázka konceptu. Jsme přesvědčení o tom, že náš směr a věci, které máme ve vývoji, jsou správné," prohlásil nový šéf Scuderie Frederic Vasseur.
Rychlé opotřebovávání pneumatik podle něj vyřeší nastavení a lepším porozuměním. A věří, že vyřeší i spolehlivost poté, co se u pohonné jednotky Charlese Leclerca objevila závada, s níž se dosud nesetkali. "Přišlo to znenadání. Nikdy jsme na takový druh problému s motorem na dynamometru nenarazili ani při 6000 či 7000 km. První podezření padá na baterie," přibližuje Vasseur. Ferrari přitom před závodem měnilo řídící elektroniku s baterií, jenže se zdá, že u nich byl taky problém.
🇪🇸 Carlos: “We knew already from testing that it was going to be tough here in Bahrain and now we need to focus on improving for the upcoming races.”Wrapping up the first Sunday on track with @CarlosSainz55, @Charles_Leclerc and Fred.#BahrainGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 5, 2023"Zdá se, že Red Bull přišel na něco opravdu velkého v oblasti závodní rychlosti. Pokud jde o kvalifikační rychlost, jsou na tom celkem podobně jako my... jenže pak dojde na závod a my ztrácíme sekundu na kolo, což je obrovský rozdíl," podotýká smolař Leclerc.
Verstappen má titul v kapse, Mercedes změní konceptZklamání panuje také u Mercedesu, který se rozhodl i druhý rok držet svého konceptu ultra-úzkých bočnic. Jenže jak jsme vás informovali v sobotu (článek), podle šéfa Tota Wolffa pro současnou generaci monopostů není tím správným: "Dali jsme tomuto konceptu rok šanci. Nefunguje. Nejsme o nic blíže. Ztráta na Red Bull se zdvojnásobila nebo dokonce ztrojnásobila."
Otázkou je, proč jej nezavrhli již po loňské sezóně a nevěnovali se něčemu perspektivnějšímu. Podle Wolffa jim naději daly poslední závody minulé sezóny a vítězství v Brazílii. Jeho inženýři tehdy začali věřit, že s ním zažijí úspěchy. Nyní však mají jasno: "Ihned to budeme po návratu do továrny řešit," říká Wolff. V aerodynamickém tunelu již mají nějakou dobu auto s klasickým konceptem širokých bočnic.
💬 "We need to dig deep, deeper than we ever have done before. And we can do that."Toto, Shov, Lewis and George talk through a tough Bahrain GP for the Team. 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 5, 2023Russell, jenž včera skončil sedmý, má proto o obrázku letošní sezóny jasno: "Red Bull má titul v kapse. Nemyslím si, že s nimi bude letos kdokoliv bojovat. Očekávám, že vyhrají každý závod. To je má sázka. S výkonností, jakou mají, je nikdo neohrozí."
"Jejich rychlost byla tento víkend slabší než v testech, což je trochu podivné. Ale víte, momentálně to mají jednoduché a můžou si dělat, co chtějí. Možná nebudou mít vždy pole-position, protože Ferrari je v kvalifikacích velmi konkurenceschopné. Ale když dojde na závodní tempo, tak jsou ve velmi, velmi silné pozici," dodává pilot Mercedesu.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.