Pilot Mercedesu George Russell má po úvodní Velké ceně Bahrajnu o průběhu letošní sezóny jasno: Red Bull vyhraje všechny závody a Max Verstappen si pohodlně dojede pro třetí mistrovský titul. A Ferrari kromě zvýšení rychlosti bude muset vyřešit dva velké problémy: spolehlivost a opotřebení pneumatik.
Rakouský tým v Sáchíru ovládl s oběma vozy kvalifikaci i závod, nejbližší soupeř - Fernando Alonso s Aston Martinem - na ně ztratil 38 sekund poté, co Charles Leclerc s Ferrari odstoupil.
Pro soupeře je zpráva o to horší, že během závodu Red Bull podle Helmuta Marka řešil určité potíže a po svých druhých zastávkách utlumil výkon pohonných jednotek, jinak by soupeřům ujížděl o sekundu na kolo.
Problémy FerrariUrčitou nadějí pro Ferrari je, že mu v kvalifikaci bylo na dostřel necelých tří desetin. "Rychlé auto v kvalifikaci musí být rychlé i v závodě, tohle není otázka konceptu. Jsme přesvědčení o tom, že náš směr a věci, které máme ve vývoji, jsou správné," prohlásil nový šéf Scuderie Frederic Vasseur.
Rychlé opotřebovávání pneumatik podle něj vyřeší nastavení a lepším porozuměním. A věří, že vyřeší i spolehlivost poté, co se u pohonné jednotky Charlese Leclerca objevila závada, s níž se dosud nesetkali. "Přišlo to znenadání. Nikdy jsme na takový druh problému s motorem na dynamometru nenarazili ani při 6000 či 7000 km. První podezření padá na baterie," přibližuje Vasseur. Ferrari přitom před závodem měnilo řídící elektroniku s baterií, jenže se zdá, že u nich byl taky problém.
🇪🇸 Carlos: “We knew already from testing that it was going to be tough here in Bahrain and now we need to focus on improving for the upcoming races.”Wrapping up the first Sunday on track with @CarlosSainz55, @Charles_Leclerc and Fred.#BahrainGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 5, 2023"Zdá se, že Red Bull přišel na něco opravdu velkého v oblasti závodní rychlosti. Pokud jde o kvalifikační rychlost, jsou na tom celkem podobně jako my... jenže pak dojde na závod a my ztrácíme sekundu na kolo, což je obrovský rozdíl," podotýká smolař Leclerc.
Verstappen má titul v kapse, Mercedes změní konceptZklamání panuje také u Mercedesu, který se rozhodl i druhý rok držet svého konceptu ultra-úzkých bočnic. Jenže jak jsme vás informovali v sobotu (článek), podle šéfa Tota Wolffa pro současnou generaci monopostů není tím správným: "Dali jsme tomuto konceptu rok šanci. Nefunguje. Nejsme o nic blíže. Ztráta na Red Bull se zdvojnásobila nebo dokonce ztrojnásobila."
Otázkou je, proč jej nezavrhli již po loňské sezóně a nevěnovali se něčemu perspektivnějšímu. Podle Wolffa jim naději daly poslední závody minulé sezóny a vítězství v Brazílii. Jeho inženýři tehdy začali věřit, že s ním zažijí úspěchy. Nyní však mají jasno: "Ihned to budeme po návratu do továrny řešit," říká Wolff. V aerodynamickém tunelu již mají nějakou dobu auto s klasickým konceptem širokých bočnic.
💬 "We need to dig deep, deeper than we ever have done before. And we can do that."Toto, Shov, Lewis and George talk through a tough Bahrain GP for the Team. 👇
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 5, 2023Russell, jenž včera skončil sedmý, má proto o obrázku letošní sezóny jasno: "Red Bull má titul v kapse. Nemyslím si, že s nimi bude letos kdokoliv bojovat. Očekávám, že vyhrají každý závod. To je má sázka. S výkonností, jakou mají, je nikdo neohrozí."
"Jejich rychlost byla tento víkend slabší než v testech, což je trochu podivné. Ale víte, momentálně to mají jednoduché a můžou si dělat, co chtějí. Možná nebudou mít vždy pole-position, protože Ferrari je v kvalifikacích velmi konkurenceschopné. Ale když dojde na závodní tempo, tak jsou ve velmi, velmi silné pozici," dodává pilot Mercedesu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.