Red Bull sice minulý týden předváděl nejrychlejší časy během předsezónních testů v Bahrajnu, Ferrari je ale podle svého nového šéfa Frederica Vasseura se svým pokrokem spokojeno. Jak jsou na tom ostatní a jak by mohlo vypadat pořadí týmů po první kvalifikaci?
Po testech patří Red Bull k jasným favoritům na titul. Nejen že byl jejich nový vůz RB19 po celou dobu velmi spolehlivý - jediným problémem byl páteční únik oleje, ale navíc předváděl i velmi rychlé časy a v rukou Verstappena byl při jízdě velmi stabilní.
Scuderia ve svém nejlepším pokusu ztrácela sedm desetin sekundy a Leclerc přiznal, že má před sebou ještě nějakou práci na tom, aby se na loňského mistra dotáhla. Podle Vasseura jsou však v Maranellu po předsezónních testech v klidu: "Můžeme být celkově spokojeni s tím, co jsme při testech předvedli."
"Z pohledu výkonnosti vypadá auto celkově OK. Nevíme však, s jakým množství paliva ostatní jezdili, takže to může být trochu náročné," pokračuje šéf Ferrari, které má letos jediný cíl: vybojovat mistrovský titul.
V Bahrajnu většinu prvního dne zkoušeli extrémní nastavení svého vozu SF-23, proto zpočátku nevypadali moc přesvědčivě. "Bylo důležité prověřit každý druh nastavení auta, a tak víte, že dnešní obrázek je zcela jiný než obrázek příštího týdne," vysvětluje Vasseur.
I když Ferrari v některé dny zajíždělo nejrychlejší časy, tak podle něj nejsou reprezentativní vzhledem k tomu, že tento týden už budou na okruhu jiné podmínky: "Jistota je vždy relativní ve srovnání s ostatními. Nemáme jasný obrázek o ostatních. Jediný obrázek, kdy si budeme moci být jistí, získáme až příští týden."
"Spolehlivost byla dobrá, zatím jsme ujeli slušnou vzdálenost, zvládli jsme vše, co jsme museli prověřit. Tohle je ten nejlepší přístup. Pokud jde o kvalitu výkonnosti, tak až příští týden budeme vědět, jak na tom jsme. Ale předvádět výkony na C4 pneumatikách, kdy dráha dosahuje 55 °C, to není relevantní pro přípravu na další týden," uzavírá Vasseur.
Forma ostatních týmůMercedes neprožil nejhorší test, rozhodně jsou v lepším stavu než před rokem, počáteční optimismus z W14 však v neděli trochu vyprchal kvůli potížím s konstrukcí podlahy, která měla na svědomí nekonzistentní výsledky při testech vyvážení vozu. Hamilton byl viditelně frustrovaný, když se poslední den potýkal na výjezdech ze zatáček s nedostatkem trakce. Velkým zádrhelem byla i závada hydrauliky v pátek - kvůli ní ujel tým jen 398 kol. Na Red Bull dle přiznání pilotů momentálně stále nemají, ale v určitou chvíli v sezóně by mohli mít.
Velmi dobře naproti tomu vypadal v Bahrajnu Aston Martin, který byl s Fernandem Alonsem za volantem vždy poblíž těm nejrychlejším a poslední den ztrácel na Ferrari kolem 4 desetin. Ještě o něco rychlejší byl Haas, jenž by se letos se zkušenou dvojicí Magnussen - Hülkenberg chtěl posunout mnohem výše.
Bottas s Alfou Romeo sice předvedl třetí nejrychlejší čas (1:30,827 min) na nejměkčích C5 pneumatikách, moc paliva ve voze při tom nicméně neměl. Stáj by se mohla pohybovat na rozhraní první a druhé poloviny pole. Jeho týmový kolega Zhou byl o den dříve o osm desetin pomalejší.
Bídně to naopak vypadá s McLarenem, který již během přestavení vozu MCL60 přiznal, že s ním nejsou moc spokojeni. Norris s nováčkem Piastrim s nim zvládli je 312 kol - nejméně ze všech. Je jasné, že tým neplní své předsezónní cíle a rozhodně nejsou v první pětce, kde se nacházeli minulý rok. Doufají v rychlé navýšení výkonnosti, které má přijít s prvním balíkem vylepšení koncem dubna v Baku. Auto se zdá být dobře vyvážené, jen mu schází to podstatné: přítlak.
Alpine bylo v testech nejpomalejší, kvůli agresivní aerodynamice jezdilo zpočátku s velmi tuhým nastavením a na rovinkách A523 trochu poskakovalo. Časy však byly konzistentní, což je pozitivní z pohledu aerodynamiky a jejího vylepšování, tým bude v závodech určitě výše.
AlphaTauri ujela nejvíce kol ze všech: 456, auto nicméně nepředstavuje tak velký pokrok, jak ve Faenze doufali. De Vries bojoval celou dobu s nedotáčivostí, Cunoda se při kvalifikačním pokusu v sobotu snažil vylepšit obrázek stáje, která možná bude brzy na prodej.
Zbývá nám Williams, který proti loňsku rovněž neudělal moc velký pokrok - stále mu schází hodně přítlaku. Podle nového šéfa Jamese Vowlese, jenž během zimy přišel z Mercedesu, bude úspěch, pokud postoupí do Q3. Alespoň nováček Sargeant získal cenné zkušenosti, když ujel nejvíce kol ze všech jezdců.
Nemáme přesné informace o programech týmu, množství paliva, s kterým jezdili ani o módech motorů, proto uvádíme hrubý odhad toho, jak by pořadí týmů momentálně mohlo vypadat: 1. Red Bull, 2. Ferrari, 3. Mercedes, 3. Aston Martin, 5. Alpine, 6. Alfa Romeo, 7. McLaren, 8. Haas, 9. AlphaTauri, 10.Williams. Vše ale může být jinak - chytřejší budeme samozřejmě až v sobotu po úvodní kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
#F1 #TestBahrain Pre-season tests, distance (in km) per car by engine manufacturers': 1. Honda 2352, 2. Ferrari 2226, 3. Mercedes 2078, 4. Renault 1910. pic.twitter.com/ihqGLCr7FR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 27, 2023Kdo proti loňským testům nejvíce zrychlil:
2022 🆚 2023 #F1 #F1Testing pic.twitter.com/ZzSzwV6apz
— Formula 1 (@F1) February 26, 2023Fotogalerii z testů najdete zde 📸.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.