Red Bull sice minulý týden předváděl nejrychlejší časy během předsezónních testů v Bahrajnu, Ferrari je ale podle svého nového šéfa Frederica Vasseura se svým pokrokem spokojeno. Jak jsou na tom ostatní a jak by mohlo vypadat pořadí týmů po první kvalifikaci?
Po testech patří Red Bull k jasným favoritům na titul. Nejen že byl jejich nový vůz RB19 po celou dobu velmi spolehlivý - jediným problémem byl páteční únik oleje, ale navíc předváděl i velmi rychlé časy a v rukou Verstappena byl při jízdě velmi stabilní.
Scuderia ve svém nejlepším pokusu ztrácela sedm desetin sekundy a Leclerc přiznal, že má před sebou ještě nějakou práci na tom, aby se na loňského mistra dotáhla. Podle Vasseura jsou však v Maranellu po předsezónních testech v klidu: "Můžeme být celkově spokojeni s tím, co jsme při testech předvedli."
"Z pohledu výkonnosti vypadá auto celkově OK. Nevíme však, s jakým množství paliva ostatní jezdili, takže to může být trochu náročné," pokračuje šéf Ferrari, které má letos jediný cíl: vybojovat mistrovský titul.
V Bahrajnu většinu prvního dne zkoušeli extrémní nastavení svého vozu SF-23, proto zpočátku nevypadali moc přesvědčivě. "Bylo důležité prověřit každý druh nastavení auta, a tak víte, že dnešní obrázek je zcela jiný než obrázek příštího týdne," vysvětluje Vasseur.
I když Ferrari v některé dny zajíždělo nejrychlejší časy, tak podle něj nejsou reprezentativní vzhledem k tomu, že tento týden už budou na okruhu jiné podmínky: "Jistota je vždy relativní ve srovnání s ostatními. Nemáme jasný obrázek o ostatních. Jediný obrázek, kdy si budeme moci být jistí, získáme až příští týden."
"Spolehlivost byla dobrá, zatím jsme ujeli slušnou vzdálenost, zvládli jsme vše, co jsme museli prověřit. Tohle je ten nejlepší přístup. Pokud jde o kvalitu výkonnosti, tak až příští týden budeme vědět, jak na tom jsme. Ale předvádět výkony na C4 pneumatikách, kdy dráha dosahuje 55 °C, to není relevantní pro přípravu na další týden," uzavírá Vasseur.
Forma ostatních týmůMercedes neprožil nejhorší test, rozhodně jsou v lepším stavu než před rokem, počáteční optimismus z W14 však v neděli trochu vyprchal kvůli potížím s konstrukcí podlahy, která měla na svědomí nekonzistentní výsledky při testech vyvážení vozu. Hamilton byl viditelně frustrovaný, když se poslední den potýkal na výjezdech ze zatáček s nedostatkem trakce. Velkým zádrhelem byla i závada hydrauliky v pátek - kvůli ní ujel tým jen 398 kol. Na Red Bull dle přiznání pilotů momentálně stále nemají, ale v určitou chvíli v sezóně by mohli mít.
Velmi dobře naproti tomu vypadal v Bahrajnu Aston Martin, který byl s Fernandem Alonsem za volantem vždy poblíž těm nejrychlejším a poslední den ztrácel na Ferrari kolem 4 desetin. Ještě o něco rychlejší byl Haas, jenž by se letos se zkušenou dvojicí Magnussen - Hülkenberg chtěl posunout mnohem výše.
Bottas s Alfou Romeo sice předvedl třetí nejrychlejší čas (1:30,827 min) na nejměkčích C5 pneumatikách, moc paliva ve voze při tom nicméně neměl. Stáj by se mohla pohybovat na rozhraní první a druhé poloviny pole. Jeho týmový kolega Zhou byl o den dříve o osm desetin pomalejší.
Bídně to naopak vypadá s McLarenem, který již během přestavení vozu MCL60 přiznal, že s ním nejsou moc spokojeni. Norris s nováčkem Piastrim s nim zvládli je 312 kol - nejméně ze všech. Je jasné, že tým neplní své předsezónní cíle a rozhodně nejsou v první pětce, kde se nacházeli minulý rok. Doufají v rychlé navýšení výkonnosti, které má přijít s prvním balíkem vylepšení koncem dubna v Baku. Auto se zdá být dobře vyvážené, jen mu schází to podstatné: přítlak.
Alpine bylo v testech nejpomalejší, kvůli agresivní aerodynamice jezdilo zpočátku s velmi tuhým nastavením a na rovinkách A523 trochu poskakovalo. Časy však byly konzistentní, což je pozitivní z pohledu aerodynamiky a jejího vylepšování, tým bude v závodech určitě výše.
AlphaTauri ujela nejvíce kol ze všech: 456, auto nicméně nepředstavuje tak velký pokrok, jak ve Faenze doufali. De Vries bojoval celou dobu s nedotáčivostí, Cunoda se při kvalifikačním pokusu v sobotu snažil vylepšit obrázek stáje, která možná bude brzy na prodej.
Zbývá nám Williams, který proti loňsku rovněž neudělal moc velký pokrok - stále mu schází hodně přítlaku. Podle nového šéfa Jamese Vowlese, jenž během zimy přišel z Mercedesu, bude úspěch, pokud postoupí do Q3. Alespoň nováček Sargeant získal cenné zkušenosti, když ujel nejvíce kol ze všech jezdců.
Nemáme přesné informace o programech týmu, množství paliva, s kterým jezdili ani o módech motorů, proto uvádíme hrubý odhad toho, jak by pořadí týmů momentálně mohlo vypadat: 1. Red Bull, 2. Ferrari, 3. Mercedes, 3. Aston Martin, 5. Alpine, 6. Alfa Romeo, 7. McLaren, 8. Haas, 9. AlphaTauri, 10.Williams. Vše ale může být jinak - chytřejší budeme samozřejmě až v sobotu po úvodní kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
#F1 #TestBahrain Pre-season tests, distance (in km) per car by engine manufacturers': 1. Honda 2352, 2. Ferrari 2226, 3. Mercedes 2078, 4. Renault 1910. pic.twitter.com/ihqGLCr7FR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 27, 2023Kdo proti loňským testům nejvíce zrychlil:
2022 🆚 2023 #F1 #F1Testing pic.twitter.com/ZzSzwV6apz
— Formula 1 (@F1) February 26, 2023Fotogalerii z testů najdete zde 📸.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.