Souboje s Maxem Verstappenem nejsou podle Charlese Leclerca letos tak vypjaté jako v minulé sezóně. Ferrari přitom znovu nabírá dech poté, co se mu podařilo s novým zadním křídlem stáhnout náskok Red Bullu v maximálních rychlostech na rovinkách.
Holandský pilot vede šampionát s náskokem 38 bodů, v této sezóně přitom svedl již několik těsných duelů se svým nejbližším pronásledovatelem z Ferrari. Naposledy během Velké ceny Rakouska jej Leclerc předjel hned třikrát, ani jednou přitom nedošlo ke kontaktu jako minulý rok.
"Souboje s Maxem miluji. Známe se velmi dlouho, vždy jde o závodění na hraně. Mohli byste namítnout, že letos jsou mezi námi o něco méně agresivní než obvykle. Za ta léta jsme ale vyspěli, známe navzájem své slabiny - známe se tedy velmi dobře, a to je vzrušující. Mezi námi je ale spousta respektu," popisuje Leclerc, jenž se po osmi závodech konečně dočkal dalšího vítězství.
Ferrari nabírá na síleOd dubna, kdy triumfoval v Austrálii, se toho podle něj hodně změnilo: "Nasadili jsme nový balík v Barceloně, další pak přišel v Silverstone. A vždy fungovaly. Myslím, že výkonnost máme od Austrálie skvělou," pokračuje pilot Ferrari.
"Ale kromě Miami, kde jsme možná byli ve srovnání s Red Bullem trochu pozadu, jsme v posledních pěti závodech byli velmi silní, jen jsme nedokázali poskládat vše dohromady. Takže jo, je to skvělé, že jsme se teď konečně z mé strany dočkali normálního závodu," pochvaluje si 24letý Monačan.
"Myslím, že Barcelona byla jedním z těch závodů, kde jsme byli velmi silní. Velmi silní jsme byli i v Monaku, ale od té doby to je poprvé, co jsme vlastně byli znatelně rychlejší. Není to překvapením, protože pracujeme velmi tvrdě," popisuje Leclerc úsilí Scuderie při práci na vývoji letošního vozu F1-75.
Nové zadní křídlo pomohlo eliminovat klíčovou výhodu Red BulluJedna z věcí, která jim hodně pomohla, bylo nasazení nového zadního křídla s efektivnějším systémem pro snížení odporu (DRS) pro nižší přítlak v Kanadě. Do té doby sice Ferrari bylo silné v zatáčkách, ale v maximální rychlosti na rovinkách na Red Bull hodně ztrácelo. V závodech jej kvůli tomu často nemohlo předjet.
"Proti Red Bull jsme byli v oblasti maximálních rychlostí v nevýhodě, o tom není pochyb - obzvlášť v DRS zónách. Hodně jsme na tom pracovali. Proto přišlo nové zadní křídlo, které jsme představili u Charlese v Kanadě a které od Británie máme na obou vozech. S ním jsme jednoduše stáhli náskok v oblasti rychlosti. Stále mají drobnou výhodu, ale už je velmi malá nebo zanedbatelná," říká šéf týmu Mattia Binotto.
Křídlo je efektivní, s jeho nasazením tedy nedošlo k obětování přítlaku: "Je určeno pro průměrnou úroveň přítlaku, podobnou tomu, co jsme použili například v Miami nebo v Austrálii, na těchto tratích. Udržujeme si tedy úroveň přítlaku a budeme pracovat na efektivitě, abychom měl efektivnější zadní křídlo," prozrazuje Claudio Albertini, šéf závodních činností.
Ferrari společně s novým zadním křídlem sáhlo také po změně světlé výšky - ke kompromisu, který jim pomohl omezit poskakování a zlepšit výkonnost vozu zejména díky lepšímu managementu pneumatik.
Výsledkem je lepší distribuce tlaku pod podlahou, což se podepisuje také na dobré trakci při výjezdu ze zatáček. Společně s vysokým výkonem motoru jde o silné zbraně, které jim v Rakousku zajistily převahu nad Red Bullem.
#F1 Used-power unit components after #AustrianGP 🇦🇹:#Sainz can expect penalty in #FrenchGP after another #Ferrari's PU issue pic.twitter.com/G5XjoaucJt
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 11, 2022Spolehlivost pohonné jednotky vzbuzuje obavyMusí však zlepšit spolehlivost, pohonné jednotky italské stáji často odcházejí, naposledy na to doplatil Carlos Sainz, jenž v příští závodě bude muset zřejmě nasadit novou i za cenu penalizace. Tentokrát byl na vině motor s vnitřním spalováním (ICE), podobně jako u Leclerca, když vedl GP Ázerbájdžánu.
"Myslím, že zatím máme teprve dvě selhání motoru. Samozřejmě selhání pohonných jednotek bylo více, ale pokud jde o motor s vnitřním spalováním, pak byla dvě. Velmi pravděpodobně se stalo totéž, co Charlesovi v Baku," kroutí hlavou Binotto.
"Určitě to vzbuzuje obavy. Ale lidé v Maranellu pracují velmi tvrdě na nápravě. Zatím to nebylo vyřešeno a samozřejmě zkoumáme, co se stalo Carlosovi, ale zatím jsme to nevyřešili. Máme však nové komponenty a vím, jak usilovně pracují, jak jsou dobří. Můžu se na ně spolehnout, že to brzy vyřeší, snad co nejdříve," dodává šéf Ferrari.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.