Sezóna Ferrari se otočila o 180° po sérii dalších technických závad - z vedení v šampionátu je najednou velká ztráta, kterou nyní komentuje odborný poradce Red Bullu Helmut Marko.
V Baku do cíle nedojel ani jeden z rudých vozů, a tak si pro vítězství v pohodě dojel Max Verstappen následovaný Sergiem Pérezem, bronz bral výtečný George Russell s Mercedesem před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem.
Holanďanův náskok na čele šampionátu na Leclerca narostl na 34 bodů, Red Bull svému soupeři odskočil již na rozdíl 80 bodů. Přitom ještě po třetím podniku v Austrálii mělo Ferrari 49 bodový náskok před rakouským týmem a oba piloty dělilo 46 bodů, samozřejmě ve prospěch Charlese. Situace se tedy velmi rychle úplně otočila.
Russell vzorem, Leclerca čeká brzy trest"Ferrari teď mělo dva technické výpadky, my jich máme stejný počet, v tomto ohledu to je tedy remíza," hodnotí Marko. Za příklad spolehlivosti nyní dává Mercedes: "U Georgea Russella vidíte, co je možná díky konzistence. Není tak rychlý, ale zajíždí konzistentně, proto není bodově daleko."
Nicméně by si přál vyrovnanější souboj o titul. Ten jim trochu ulehčí tresty z nasazování nadlimitních součástí pohonných jednotek. "Chceme férový souboj, byť Leclerc už má svůj třetí motor. To všechno pro Ferrari není moc dobré vzhledem k nadcházejícím penalizacím - a to jsme sezónu opravdu teprve začali," pokračuje odborný poradce Red Bullu.
Auto je rychlé všude - Ferrari věří, že se situace může znovu obrátitFerrari během zimy dosáhlo velkého pokroku ve výkonnosti svého motoru, nyní se však zdá, že na to trochu doplácejí. V Maranellu však věří, že ztrátu zase doženou: "S autem, které máme, můžeme určitě získat zpět spoustu bodů. Dobré je to, že je rychlé na všech druzích tratí," uvádí bývalý pilot Scuderie Marc Gené.
"Přešli jsme z Monaka do Baku a vyhráli kvalifikaci a byli jsme nejrychlejší v závodě. Šlo o velmi rychlou trať, kde byste očekávali, že bude Red Bull silnější, a Charles mohl vyhrát.. Proč bychom tedy nemohli získat zpět těch 50 bodů?" táže se dále Gené, jenž ocenil také strategii stáje z Maranella, která měnila pneumatiky velmi brzy během první safety-car fáze.
"Tvrdé pneumatiky vydržely do konce, spoustu kol, jak jsme viděli u Ricciarda a Gaslyho. Rychlost jsme měli, to je to hlavní. Musíte mít rychlost, a pak také spolehlivost. Byli jsme však agresivnější než Red Bull. Jsem si jistý, že šlo o to správné strategické rozhodnutí. Ukazuje to, že tým není tak moc ovlivněn tak náročným týdnem, který přišel po Monaku," dodává veterán Ferrari.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.