Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko nelibě nese rozdíl mezi piloty Ferrari, kde má letos zatím jasně navrch Charles Leclerc. Co říká na jejich formu a proč mu to vadí?
Sainz na Leclerca hodně ztrácíMladému monackému jezdci se podařilo vyhrát v Bahrajnu a v Saúdské Arábii dojel druhý, v šampionátu tak jasně vede - Carlos Sainz na něj ztrácí 12 bodů, Max Verstappen po odstoupení v letošní úvodní velké ceně dokonce 20 bodů.
Letošní rozdíl mezi týmovými kolegy Ferrari pro Red Bull není dobrou zprávou: "Loni jsem byl příjemně překvapený tím, že byl Sainz na stejné úrovni jako Leclerc, a vlastně jsem doufal, že tomu tak bude i letos," popisuje Marko.
"Jenže jak jste mohli vidět už při testech a jak můžete pozorovat v závodech, schází mu kolem tří až čtyř desetin. A to je pro nás nevýhodou, protože ti dva by se jinak obírali o body. Momentálně tomu tak není," pokračuje zasmušile odborný poradce Red Bullu.
"Ale Sainz je inteligentní, rychlý muž. Předpokládám, že si věci patřičně vyřeší a pak snad zrychlí," komentuje Marko počáteční vývoj šampionátu, v němž je Ferrari překvapivě vyrovnaným soupeřem Red Bullu, zatímco Mercedes znatelně ztrácí.
Pérez se zlepšil: více si věří a Red Bull jej lépe poznalVe svém týmu zatím dává oběma jezdcům stejnou šanci. Pérez zaujal vítězstvím v kvalifikaci v Džiddě, vedení si hlídal i v závodě až do smolně načasované zastávky v boxech, po níž havaroval Nicholas Latifi a na trať vyjel zpomalovací vůz, který soupeřům poskytl výhodu v podobě časově lacinější výměny pneumatik.
"Už v rané fázi před závodem v Saúdské Arábii, kdy oba měli nula bodů, jsme dali jasně najevo, že nesáhneme k týmové režii. Objevila se teorie, že nás Ferrari donutilo k brzké zastávce, ale tak tomu nebylo - šlo jen o to, že Pérez měl podstatně vyšší opotřebení pneumatik než Max," vysvětluje Marko.
"Možná k tomu přispělo úvodní tempo, protože měl chvílemi třísekundový náskok, a my jsme jej museli povolat do boxů. A na tvrdé směsi byl Max mnohem rychlejší než Pérez, takže se to podle mě vyřešilo samo," vrací se k průběhu posledního závodu.
Jejich mexický pilot je nicméně s letošním vozem o poznání spokojenější: "Když se podíváte na týmy kolem, někteří jezdci jsou si blíže, u Ferrari to je naopak. U Péreze podle mě hrají dva faktory. Zaprvé: auto mu sedí více, cítí se pohodlněji."
"A zadruhé: tým jej zná lépe. Jeho závodní inženýr s úkolem také povyrostl, takže si více věří a lépe vědí, jak na to. A obecně jsme s takovým vývojem velmi spokojení," dodává odborný poradce Red Bullu, který před třetím letošním závodem v Austrálii ztrácí v šampionátu na Ferrari 41 bodů.
Jezdec McLarenu Lando Norris získal v Monaku druhou pole position v sezóně, když porazil domácího Charlese Leclerca o více než desetinu sekundy.
Lewis Hamilton přišel o tři příčky na startu Velké ceny Monaka kvůli zdržení Maxe Verstappena během kvalifikace. Nizozemec tak poskočí na páté místo, zatímco Hamilton se propadne na sedmou pozici.
Lando Norris ovládl napínavý čtyřčlenný souboj o pole position v Monaku a na legendárním městském okruhu si zajistil nejlepší startovní pozici. Předčil i domácího hrdinu Charlese Leclerca, který skončil těsně druhý.
Domácí jezdec Ferrari zajel nejrychlejší čas pátečního odpoledne, když v napínavé a často přerušované jízdě těsně porazil Oscara Piastriho a Lewise Hamiltona. Série červených vlajek způsobených haváriemi a incidenty na trati několikrát narušila rytmus tréninku a zkomplikovala jezdcům přípravu na kvalifikaci.
Lance Stroll dostal po kolizi s Charlesem Leclercem v tréninku v Monaku penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu. Komisaři označili incident za jeho chybu, což znamená komplikaci pro jeho sobotní kvalifikaci i nedělní závod.
Max Verstappen nadále potvrzuje svou výjimečnou formu a postavení mezi elitou F1. Zároveň ale upozorňuje, že špičkový výkon nelze neustále očekávat.
Charles Leclerc narazil v úvodu prvního tréninku v Monaku zezadu do zpomalujícího Lance Strolla, incident byl připsán chybě pilota Aston Martinu. Nehoda sice nespůsobila vážné škody, ale opět připomněla, že domácí závod bývá pro Leclerca plný smůly.
Yuki Tsunoda pojede v Monaku se starší verzí podlahy vozu RB kvůli škodám z kvalifikace v Imole, protože tým nemá k dispozici dostatek nejnovějších dílů. V technicky náročných ulicích Monaka to může být nevýhoda.
Lewis Hamilton uznal, že největší slabinou Ferrari v letošní sezoně je kvalifikační tempo. V Monaku chce tým vyzkoušet několik nových nápadů, které by mohly výkon na jedno kolo zlepšit.
Charles Leclerc vyzval fanoušky F1 k většímu respektu poté, co se na sociálních sítích objevily urážky směrem k Micku Doohanovi. Podle pilota Ferrari musí i vášeň ke sportu zůstat v mezích slušnosti, jinak ohrožuje férové prostředí celého šampionátu.
Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Do světa formule 1 míří další nový tým. Poté, co F1 schválila vstup amerického Cadillacu od sezony 2026, se rýsuje příchod dvanáctého týmu. Projekt, na kterém se podílí i bývalý šéf Aston Martinu a Alpine Otmar Szafnauer, by mohl rozšířit startovní rošt už za tři až čtyři roky. Záda mu kryje dosud neodhalená automobilka, a jak tvrdí Szafnauer, vše je připraveno – chybí jen zelená od vedení šampionátu. Uvedl to server Crash.