SÁCHÍR - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku sezóny 2022 s novými vozy předvedl překvapivě Pierre Gasly s AlphouTauri, na záda mu dýchala obě Ferrari. George Russell skončil s Mercedesem čtvrtý před mistrem světa Maxem Verstappenem s Red Bullem.
Počasí týmům v Bahrajnu přálo, trénink začínal za slunečního svitu, teplota vzduchu dosahovala 20 °C a trať 36 °C, situaci v zatáčkách však jezdcům komplikoval vítr. F1 letos přechází na 17" úzkoprofilové pneumatiky, Pirelli pro úvodní podnik sezóny konzervativně dovezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - směsi C1, C2 a C3.
Do vozu Aston Martin usedl nečekaně Hülkenberg, protože závodní pilot Vettel měl včera pozitivní test na Covid-19. Ricciardo, jenž byl pozitivní minulý týden během testů, tentokrát už je v kokpitu McLarenu, jenž se předevčírem pochlubil víceletou smlouvou s novým významným sponzorem - počítačovou společností Google.
Na trať jako první vyrazil Leclerc s Bottasem, oba pohánění motorem Ferrari, který by měl být na počátku sezóny nejsilnější ze všech, zatímco loni na Mercedes ztrácel 25 koní. Scuderia v testech působila velmi dobrým dojmem, chtěla by bojovat o vítězství s Red Bullem. Ani v tréninku nepředstavila žádné větší vylepšení, pořád jezdí se základní verzí, kterou velmi dobře zná a dále optimalizuje.
První měřený čas si připsal Norris (1:36,584) s Ricciardem (1:36,918), oba na měkkých směsích. McLaren přivezl nové, byť stále jen dočasné, řešení brzd, jež se mu přehřívaly - rozpalovaly brzdovou kapalinu i ráfky. Za nimi se seřadilo duo Red Bullu Pérez (1:37,459) - Verstappen (1:37,766) na tvrdých pneumatikách.
Hamilton se trápí na výjezdu ze zatáčky č. 10, Mercedes je při akceleraci viditelně nervózní. "Auto je hodně ovlivňované větrem," hlásí jeho týmový kolega Russell. Stříbrné šípy přivezly nový nos a přední křídlo. Bottas, již u Alfy Romeo, si pro změnu stěžuje na vynechávání zapalování u svého motoru.
Po 7 minutách jsme se ale dočkali přerušení, jelikož se Oconovi rozpadla pravá bočnice a Aston Martin jedoucí za ním ji přejel. Alpine přivezlo nové řešení širokých bočnic mírně připomínající Ferrari, s kanály blízko středu monopostu usměrňujícími proudění vzduchu směrem ke spodní části.
Po nucené 13min přestávce věnované úklidu trati jsme se dočkali pokračování, všichni se hned vyhrnuli na trať, vláček vedl Sainz. Na první místo vystřelil Alonso (1:35,247) na měkké (C3 směsi). Alpine zvažuje, že se vrátí ke starší verzi bočnic, než přijde na příčinu selhání u Ocona.
Španělského veterána brzy o 4 desetiny překonal úřadující šampion Verstappen (1:34,783 a 1:34,742 min) na středně-tvrdých (C2) pneumatikách, Pérezovi patřila třetí příčka (1:35,241), za ním sekundová propast. Red Bull má v garáži celou řadu nových dílů.
Po 35 min se na čtvrté místo posunul Ocon (1:35,776) na měkké směsi, Alonsa přeskočil Pérez (1:35,050) na středně-tvrdé. Na páté pozici se držel Leclerc (1:36,157) před Norrisem (1:36,304).
17 min před koncem do čela vyskočil Russell (1:34,629) s Mercedesem na měkkých pneumatikách, o desetinu před Verstappena, zatímco Leclercovo Ferrari skončilo v zatáčce č. 11 v hodinách - Charles měl do té doby nakročeno k rekordnímu kolu. George při svém ostrém pokusu přišel o drobnou část karosérie.
V závěru na to přitlačili také další piloti: před Mercedes se dostala obě Ferrari na středně-tvrdých pneumatikách: Sainz (1:34,611) - Leclerc (1:34,557), a také Gasly (1:34,193) na měkkých. Hamilton (1:34,943) na svého týmového kolegu ztrácel tři desetiny, patřila mu sedmá pozice. Záď jeho vozu mu často ustřelovala. Má Mercedes opravdu vážnější potíže se svou rychlostí nebo svou formu stále ukrývá?
McLaren končí v hloubi pole, v závěru se však s větším množstvím paliva nehnal za nejrychlejšími časy. Na chvostu končí Haas, Alfě Romeo dává naději Zhou 11. časem. Smolař Bottas po dvou instalačních kolech vysedl kvůli závadě na motoru z vozu předčasně. Druhý trénink za 2 hodiny nabídne reprezentativnější podmínky, uvidíme i skutečně rychlé pokusy na čele.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.
Ferrari nasadí před VC Španělska nové přední křídlo, které má zvýšit výkon a splnit přísnější pravidla FIA. Charles Leclerc přiznává, že tým zaostává, ale věří, že Barcelona může být klíčovým bodem sezóny, přičemž varuje, že náskok konkurence může být příliš velký, pokud vylepšení nefunguje.
Řetězec veganských hamburgerů Neat Burger, do kterého investovali Lewis Hamilton a Leonardo DiCaprio, končí svou činnost. Důvodem jsou vysoké finanční ztráty a zánik až 150 pracovních míst.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.