Formule 1 letos přechází na novou generací aut a technický ředitel Mercedesu James Allison očekává, že nejméně jeden tým se na její start postaví s mizerným monopostem. Rozdíly ve výkonnosti by tak mohly být ještě větší než minulý rok.
Stáje F1 finišují s přípravou nových aut, která se představí již příští měsíc. První společný test před novou sezónou je čeká ve španělské Barceloně od 23. února 2022.
Kvůli novým pravidlům začínají všichni od nuly. Počítá se s větším využitím přísavného efektu podlahy, aby se zkvalitnílo závodění, usnadnila jízda vozů za sebou a vyrovnalo pole, kterému delší dobu dominuje Mercedes s Red Bullem, zatímco ostatní hrají druhou ligu.
Allison však varuje, že kvůli rozsahu změn netrefí všichni své navrhované zbraně správně a některé stáje může čekat velmi náročný rok kvůli špatné interpretaci pravidel.
"Všichni v našem týmu a ve všech ostatních týmech odvedou co nejlepší možnou práci, aby přišli na tu nejlepší konstrukci a přístup, který bude tou správnou trefou dle této nové sady pravidel. A společně na startu této sezóny a v nadcházejících závodech zjistíme, jak přesně se to vyvrbí," uvádí Allison.
"Dokážu si představit, že jedno nebo dvě auta na roštu budou opravdu špatná kvůli tomu, jak jsou nová a odlišná. A bude je čekat příšerně bolestivý rok," varuje technický ředitel Mercedesu na prahu přelomové sezóny.
"Předpokládám, že my všichni do určité míry necháme něco na stole - něco, co jsme nečekali. Podíváme se na ostatní auta a pomyslíme si: 'Ou, proč jsme na to nepřišli?'" pokračuje Allison.
"Pak se budeme drbat na hlavě, jak bychom ten nápad co nejrychleji dostali na naše auto, abychom si mohli proklestit svou vlastní cestu kupředu z pozice,v níž se ocitneme v prvním závodu. Nebo, budeme-li mít dostatek štěstí, dostet se do čela a odrážet útoky smečky vlků za námí," líčí 53letý britský inženýr.
"Bude to honička a určitě nám to nedopřeje moc spánku po celou sezónu... Jde o příležitost. A samozřejmě také o ohoržení, když se budeme snažit přijít s autem, o němž doufáme, že nás opět vyhoupne do čela," uzavírá technický ředitel Mercedesu.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.