Mezinárodní automobilová federace (FIA) se snaží urychlit analýzu událostí z poslední Velké ceny Abú Zabí, kde se po safety-car fázi rozhodlo o titulu mistra světa Formule 1. Max Verstappen tam v posledním kole za neobvyklých podmínek předjel Lewise Hamiltona a nakonec se radoval on s Red Bullem. Mercedes své odvolání proti výsledkům nakonec stáhl, dodnes to ale nedokázal strávit.
Podle spekulací by výsledky vyšetřování mohly mít dopad na to, zda sedminásobný mistr světa Hamilton Formuli 1 opustí nebo v ní zůstane. FIA minulý měsíc hned po závodě slíbila, že provede "detailní analýzu" toho, co se v Abú Zabí událo, a přijde s objasněním vzniklé kontroverze, která vrhá stín na loňský šampionát.
Kritika dopadla zejména na ředitele závodu Michaela Masiho, jenž změnou procedury během safety car fáze nabídl výhodu Verstappenovi, jenž přezul na čerstvé pneumatiky a v posledním kole do té doby bez problémů vedoucího Hamiltona předjel, čímž si zajistil titul. Brit tak rekordní osmý triumf nezískal. Mercedes nakonec upustil od záměru odvolat se proti výsledkům, FIA ovšem chce hnát k zodpovědnosti a vidět, že z události vyvodí patřičné závěry.
Podle některých Masi ve své pozici nemůže po těchto událostech zůstat, těžko se však za něj bude hledat náhrada. A pokud se najde, stále bude tíha okamžiku a velkých rozhodnutí na jednom člověku. Nebo dojde k úpravě procedur a celého systému rozhodování?
FIA hodlá se všemi týmy a jezdci probrat to, co se stalo, a dojít k určitému závěru ještě před zahájením nové sezóny v březnu 2022. Vyšetřování vede generální tajemník pro motorsport Peter Bayer. Jeho zpráva má být "podrobná, objektivní a transparentní."
Proces byl zahájen po posledním zasedání Světové rady motorsportu 15. prosince - dva dny před tím, než na pozici prezidenta vystřídal Jeana Todta Muhamad Sulajím. Ten byl během posledního týdne aktivnější.
Snahou F1 je udržet Hamiltona ve hře, což by mělo pozitivní komerční dopad na letošní šampionát.. Sedmatřicetiletému jezdci smlouva s Mercedesem vyprší až na konci roku 2023, v zákulisí se však hovoří o tom, že by mohl skončit dříve, pokud FIA nepřijde s adekvátními závěry svého vyšetřování. Podle Lewise byl výsledek finálového závodu "zmanipulován," od té doby se vyhýbá jakýmkoliv veřejným komentářům a styku s médii.
Další zasedání Světové rady motorsportu se uskuteční v Paříži 3. února, kdy bychom již rádi výsledky vyšetřování viděli. Jakákoliv zpráva však musí být nejdříve postoupena Komisi F1 a sportovnímu poradnímu výboru. Předsezónní testování s novou generací monopostů začíná 23. února a první závod se pojede v Bahrajnu 20. března 2021.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.