Mezinárodní automobilová federace (FIA) se snaží urychlit analýzu událostí z poslední Velké ceny Abú Zabí, kde se po safety-car fázi rozhodlo o titulu mistra světa Formule 1. Max Verstappen tam v posledním kole za neobvyklých podmínek předjel Lewise Hamiltona a nakonec se radoval on s Red Bullem. Mercedes své odvolání proti výsledkům nakonec stáhl, dodnes to ale nedokázal strávit.
Podle spekulací by výsledky vyšetřování mohly mít dopad na to, zda sedminásobný mistr světa Hamilton Formuli 1 opustí nebo v ní zůstane. FIA minulý měsíc hned po závodě slíbila, že provede "detailní analýzu" toho, co se v Abú Zabí událo, a přijde s objasněním vzniklé kontroverze, která vrhá stín na loňský šampionát.
Kritika dopadla zejména na ředitele závodu Michaela Masiho, jenž změnou procedury během safety car fáze nabídl výhodu Verstappenovi, jenž přezul na čerstvé pneumatiky a v posledním kole do té doby bez problémů vedoucího Hamiltona předjel, čímž si zajistil titul. Brit tak rekordní osmý triumf nezískal. Mercedes nakonec upustil od záměru odvolat se proti výsledkům, FIA ovšem chce hnát k zodpovědnosti a vidět, že z události vyvodí patřičné závěry.
Podle některých Masi ve své pozici nemůže po těchto událostech zůstat, těžko se však za něj bude hledat náhrada. A pokud se najde, stále bude tíha okamžiku a velkých rozhodnutí na jednom člověku. Nebo dojde k úpravě procedur a celého systému rozhodování?
FIA hodlá se všemi týmy a jezdci probrat to, co se stalo, a dojít k určitému závěru ještě před zahájením nové sezóny v březnu 2022. Vyšetřování vede generální tajemník pro motorsport Peter Bayer. Jeho zpráva má být "podrobná, objektivní a transparentní."
Proces byl zahájen po posledním zasedání Světové rady motorsportu 15. prosince - dva dny před tím, než na pozici prezidenta vystřídal Jeana Todta Muhamad Sulajím. Ten byl během posledního týdne aktivnější.
Snahou F1 je udržet Hamiltona ve hře, což by mělo pozitivní komerční dopad na letošní šampionát.. Sedmatřicetiletému jezdci smlouva s Mercedesem vyprší až na konci roku 2023, v zákulisí se však hovoří o tom, že by mohl skončit dříve, pokud FIA nepřijde s adekvátními závěry svého vyšetřování. Podle Lewise byl výsledek finálového závodu "zmanipulován," od té doby se vyhýbá jakýmkoliv veřejným komentářům a styku s médii.
Další zasedání Světové rady motorsportu se uskuteční v Paříži 3. února, kdy bychom již rádi výsledky vyšetřování viděli. Jakákoliv zpráva však musí být nejdříve postoupena Komisi F1 a sportovnímu poradnímu výboru. Předsezónní testování s novou generací monopostů začíná 23. února a první závod se pojede v Bahrajnu 20. března 2021.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.