Titul má konečně svého majitele, trofeje jsou oficiálně rozdány, žádné odvolání už není na programu dne. Vítěz letošního Poháru konstruktérů však cítí, že ještě nebylo řečeno vše a má za to, že nelze celou záležitost takto uzavřít.
Názory z řad odborníků zabývajících se Formulí 1 se domnívají, že je správný přístup Mercedesu, jenž se proti výsledku nebude odvolávat a jako šampiona 2021 uzná Maxe Verstappena. Je totiž důležité si připomenout, že stížnosti a protesty Mercedesu nebyly namířeny ani proti pilotovi a Red Bullu. Holanďan a jeho tým se nijak neprovinili, nedopustili se žádného přestupku.
Mercedes cítí pochybení ze strany FIA a rovněž ředitele závodu Michaela Masiho - ten dle názoru zástupců závodního oddělení automobilky ze Stuttgartu absolutně nezvládl konec závodu. Pravidla byla přizpůsobena k zavedení režimu zelených vlajek, ovšem bojovali proti sobě jen dva vedoucí piloti na trati. Všechny ostatní v závodě to vyloučilo z možnosti se jakkoli zapojit a nešlo v žádném případě o pouhou smůlu - nýbrž o rozhodnutí jednoho muže, ovšem v rozporu s tím, co říkají pravidla.
Nabízí se otázka - byl Masi pod tlakem shora? Zatím to není jasné, ale nelze vyloučit, že časem se to fanoušci F1 dozvědí. Toto Wolff se ve čtvrtek poprvé postavil před zástupce sedmé velmoci a objasnil jim přístup nejen svůj, ale i celého týmu.
"Nemám zájem o rozhovor s Michaelem Masim. Rozhodnutí, která v Abú Dhabí přijal v posledních čtyřech minutách závodu, připravila Lewise Hamiltona o zasloužený titul šampiona. V posledních čtyřech závodech předvedl bezchybný výkon - v Abú Dhabí od začátku nedělního závodu měl suverénní náskok. Uspěl na startu a nikdy o vedení nepřišel. Okrást ho o vítězství v posledním kole je nepřijatelné. To je důvod, proč z hlediska profesionálního i osobního nemohu... moje hodnoty, můj smysl pro integritu se zkrátka neslučují s rozhodnutím, které bylo v neděli učiněno a je na FIA, aby rozhodla, co dál - jak se podobným záležitostem vyhnout!" uvedl Toto Wolff.
"S úspěchem Maxe a Red Bullu v mistrovství nemám problém, ostatně celá situace s nimi nemá nic společného. Max je důstojný šampión, jeho výkony jsou výjimečné a Red Bull považuji za nelítostného konkurenta, k lidem, kteří u něj pracují, mám obrovský respekt. Celá záležitost s nimi nemá nic společného. Rád bych tu seděl a vyhnul se všem diskusím o škodách, které byly ve sportu způsobeny nespravedlivým, nesportovním a nekorektním rozhodováním v neděli během závodu. Je na FIA, aby s tím něco udělala, v posledních dnech jsme s ní vedli přínosný dialog a věřím, že ve spolupráci s ostatními týmy zformulujeme správná rozhodnutí a kroky, abychom se podobnému scénáři v budoucnu vyhnuli," pokračoval Wolff ve značně odlišném duchu než dr. Helmut Marko, jenž použil na adresu Wolffa poněkud negentlemanský termín.
Šéf Mercedesu v této souvislosti připomněl loňskou Grand Prix Eifelu - tam Masi vysvětlil dlouhé působení safety caru na trati právě nutností umožnit všem vozům o kolo zpět předjet Mayländerův vůz a poté ještě nechat safety car na trati do konce následujícího kola, jak je určeno v pravidlech. Na tomto příkladě dokázal, že pravidla v Abú Dhabí dodržena nebyla.
Toto Wolff se však nehněvá jen a pouze na Masiho. "Věřím, že tento případ je hodně zásadní, když se na něj podíváte z právní stránky a posuzoval by se u běžného soudu, bylo by téměř jisté, že bychom vyhráli. Problémem ICA (Mezinárodní odvolací soud) je jeho strukturalizace. FIA opravdu nemůže střílet do vlastní branky. Je rozdíl mezi tím mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti. Plyne z toho ponaučení a je třeba se zabývat tím, jak v budoucnu zajistit, aby v podobných situacích byla přijímána správná rozhodnutí, verdikt sportovních komisařů odpovídal předpisům a soudy, ať už se jedná o ICA nebo CAS (Sportovní arbitrážní soud), jenž není v současnosti součástí legislativy, mohly posuzovat danou věc způsobem spravedlivým a neutrálním pro každého účastníka," navrhuje Wolff.
Jak se světová média shodují, je zjevné, že Wolff nemá v současné chvíli zájem, aby byl Verstappen zbaven titulu - ten si podle něj plně zaslouží - a nijak není rozladěn tím, co udělal Red Bull. Možná to tedy působí, že protesty a případné odvolání bylo chybou, ale jaký byste volili způsob vy, kdybyste se domnívali, že vás rozhodnutí během závodu připravilo o vítězství nejen v závodě, ale i v šampionátu?
"Není těžké si představit, jak bylo těžké nejen pro Lewise, ale pro celý tým, být konfrontováni s rozhodnutím, které takto rozhodlo o výsledku mistrovství. Ovšem ani Mercedes, ani Hamilton nechtějí vyhrát titul v soudní síni. Na druhou stranu na nás byla v neděli spáchána křivda, a to nebyl jen případ špatného výkladu, bylo to velmi vágní nakládání s pravidly, které Lewise zcela vyřadilo ze hry. Pro nás i pro něj bylo velmi těžké rozhodnutí o stažení odvolání, protože onu křivdu cítíme. A hluboce věříme, že ve formuli 1, vrcholu motoristických závodů, jde o jeden z nejdůležitějších sportovních počinů na světě. Moje duše i mé srdce cítí, že se mělo jednat o správné posouzení - jak jsem uvedl, po právní stránce bychom byli v právu, ale také jsem řekl, že je rozdíl mezi tím mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti," nadále vysvětloval Wolff.
Zůstáváme, zní z tábora MercedesuPo kontroverzním závěru šampionátu se dokonce ozvaly hlasy, zda Mercedes a roztrpčený Hamilton Formuli 1 neopustí. Jiná skupina odborníků naopak předpokládá, že setrvání na "místě činu" bude ze strany týmu a exmistra světa na FIA vyvíjen patřičný nátlak, aby celou situaci podrobila důkladné analýze a zajistila, aby se podobný případ neopakoval.
"Chci věřit, že komise nebude jenom mluvit, ale čekám od ní i činy, a za ně musí přijmout odpovědnost. Nemohli bychom pokračovat s účasti v oblasti, která má být především sportem a až potom zábavou, nikoli naopak. Nemůžeme být rukojmím na základě ad hoc rozhodnutí v jakékoli oblasti - technické či sportovní, proto je třeba ještě před začátkem sezóny zavést jasná opatření, aby nejen každý pilot a tým, ale i fanoušek věděl, co je a co není povoleno," uzavřel své prohlášení Toto Wolff. Nehodlá na celém případu nijak participovat, jenom požaduje, aby celá věc nějak tiše neusnula.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.