Titul má konečně svého majitele, trofeje jsou oficiálně rozdány, žádné odvolání už není na programu dne. Vítěz letošního Poháru konstruktérů však cítí, že ještě nebylo řečeno vše a má za to, že nelze celou záležitost takto uzavřít.
Názory z řad odborníků zabývajících se Formulí 1 se domnívají, že je správný přístup Mercedesu, jenž se proti výsledku nebude odvolávat a jako šampiona 2021 uzná Maxe Verstappena. Je totiž důležité si připomenout, že stížnosti a protesty Mercedesu nebyly namířeny ani proti pilotovi a Red Bullu. Holanďan a jeho tým se nijak neprovinili, nedopustili se žádného přestupku.
Mercedes cítí pochybení ze strany FIA a rovněž ředitele závodu Michaela Masiho - ten dle názoru zástupců závodního oddělení automobilky ze Stuttgartu absolutně nezvládl konec závodu. Pravidla byla přizpůsobena k zavedení režimu zelených vlajek, ovšem bojovali proti sobě jen dva vedoucí piloti na trati. Všechny ostatní v závodě to vyloučilo z možnosti se jakkoli zapojit a nešlo v žádném případě o pouhou smůlu - nýbrž o rozhodnutí jednoho muže, ovšem v rozporu s tím, co říkají pravidla.
Nabízí se otázka - byl Masi pod tlakem shora? Zatím to není jasné, ale nelze vyloučit, že časem se to fanoušci F1 dozvědí. Toto Wolff se ve čtvrtek poprvé postavil před zástupce sedmé velmoci a objasnil jim přístup nejen svůj, ale i celého týmu.
"Nemám zájem o rozhovor s Michaelem Masim. Rozhodnutí, která v Abú Dhabí přijal v posledních čtyřech minutách závodu, připravila Lewise Hamiltona o zasloužený titul šampiona. V posledních čtyřech závodech předvedl bezchybný výkon - v Abú Dhabí od začátku nedělního závodu měl suverénní náskok. Uspěl na startu a nikdy o vedení nepřišel. Okrást ho o vítězství v posledním kole je nepřijatelné. To je důvod, proč z hlediska profesionálního i osobního nemohu... moje hodnoty, můj smysl pro integritu se zkrátka neslučují s rozhodnutím, které bylo v neděli učiněno a je na FIA, aby rozhodla, co dál - jak se podobným záležitostem vyhnout!" uvedl Toto Wolff.
"S úspěchem Maxe a Red Bullu v mistrovství nemám problém, ostatně celá situace s nimi nemá nic společného. Max je důstojný šampión, jeho výkony jsou výjimečné a Red Bull považuji za nelítostného konkurenta, k lidem, kteří u něj pracují, mám obrovský respekt. Celá záležitost s nimi nemá nic společného. Rád bych tu seděl a vyhnul se všem diskusím o škodách, které byly ve sportu způsobeny nespravedlivým, nesportovním a nekorektním rozhodováním v neděli během závodu. Je na FIA, aby s tím něco udělala, v posledních dnech jsme s ní vedli přínosný dialog a věřím, že ve spolupráci s ostatními týmy zformulujeme správná rozhodnutí a kroky, abychom se podobnému scénáři v budoucnu vyhnuli," pokračoval Wolff ve značně odlišném duchu než dr. Helmut Marko, jenž použil na adresu Wolffa poněkud negentlemanský termín.
Šéf Mercedesu v této souvislosti připomněl loňskou Grand Prix Eifelu - tam Masi vysvětlil dlouhé působení safety caru na trati právě nutností umožnit všem vozům o kolo zpět předjet Mayländerův vůz a poté ještě nechat safety car na trati do konce následujícího kola, jak je určeno v pravidlech. Na tomto příkladě dokázal, že pravidla v Abú Dhabí dodržena nebyla.
Toto Wolff se však nehněvá jen a pouze na Masiho. "Věřím, že tento případ je hodně zásadní, když se na něj podíváte z právní stránky a posuzoval by se u běžného soudu, bylo by téměř jisté, že bychom vyhráli. Problémem ICA (Mezinárodní odvolací soud) je jeho strukturalizace. FIA opravdu nemůže střílet do vlastní branky. Je rozdíl mezi tím mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti. Plyne z toho ponaučení a je třeba se zabývat tím, jak v budoucnu zajistit, aby v podobných situacích byla přijímána správná rozhodnutí, verdikt sportovních komisařů odpovídal předpisům a soudy, ať už se jedná o ICA nebo CAS (Sportovní arbitrážní soud), jenž není v současnosti součástí legislativy, mohly posuzovat danou věc způsobem spravedlivým a neutrálním pro každého účastníka," navrhuje Wolff.
Jak se světová média shodují, je zjevné, že Wolff nemá v současné chvíli zájem, aby byl Verstappen zbaven titulu - ten si podle něj plně zaslouží - a nijak není rozladěn tím, co udělal Red Bull. Možná to tedy působí, že protesty a případné odvolání bylo chybou, ale jaký byste volili způsob vy, kdybyste se domnívali, že vás rozhodnutí během závodu připravilo o vítězství nejen v závodě, ale i v šampionátu?
"Není těžké si představit, jak bylo těžké nejen pro Lewise, ale pro celý tým, být konfrontováni s rozhodnutím, které takto rozhodlo o výsledku mistrovství. Ovšem ani Mercedes, ani Hamilton nechtějí vyhrát titul v soudní síni. Na druhou stranu na nás byla v neděli spáchána křivda, a to nebyl jen případ špatného výkladu, bylo to velmi vágní nakládání s pravidly, které Lewise zcela vyřadilo ze hry. Pro nás i pro něj bylo velmi těžké rozhodnutí o stažení odvolání, protože onu křivdu cítíme. A hluboce věříme, že ve formuli 1, vrcholu motoristických závodů, jde o jeden z nejdůležitějších sportovních počinů na světě. Moje duše i mé srdce cítí, že se mělo jednat o správné posouzení - jak jsem uvedl, po právní stránce bychom byli v právu, ale také jsem řekl, že je rozdíl mezi tím mít pravdu a dosáhnout spravedlnosti," nadále vysvětloval Wolff.
Zůstáváme, zní z tábora MercedesuPo kontroverzním závěru šampionátu se dokonce ozvaly hlasy, zda Mercedes a roztrpčený Hamilton Formuli 1 neopustí. Jiná skupina odborníků naopak předpokládá, že setrvání na "místě činu" bude ze strany týmu a exmistra světa na FIA vyvíjen patřičný nátlak, aby celou situaci podrobila důkladné analýze a zajistila, aby se podobný případ neopakoval.
"Chci věřit, že komise nebude jenom mluvit, ale čekám od ní i činy, a za ně musí přijmout odpovědnost. Nemohli bychom pokračovat s účasti v oblasti, která má být především sportem a až potom zábavou, nikoli naopak. Nemůžeme být rukojmím na základě ad hoc rozhodnutí v jakékoli oblasti - technické či sportovní, proto je třeba ještě před začátkem sezóny zavést jasná opatření, aby nejen každý pilot a tým, ale i fanoušek věděl, co je a co není povoleno," uzavřel své prohlášení Toto Wolff. Nehodlá na celém případu nijak participovat, jenom požaduje, aby celá věc nějak tiše neusnula.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.