Bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone vzdává hold včera zesnulému Frankovi Williamsovi, majiteli závodního týmu a průkopníkovi, který pomohl vybudovat moderní sérii automobilového sportu. Bez něj by F1 již zřejmě neexistovala.
Frank byl připoután na invalidní vozík od své automobilové nehody v roce 1986 a jak jsme vás již informovali, včera ve věku 79 let zemřel. Vybudoval druhý nejúspěšnější tým ve Formuli 1 a nedávno jej prodal americké společnosti Dorilton Capital.
Williams vycházel z éry, v níž vítězné týmy řídili jejich zakladatelé, jako například Enzo Ferrari, Ken Tyrrell či Colin Chapman (Lotus) - ti už jsou dávno všichni po smrti. Jak na ně vzpomíná Bernie Ecclestone?
"Pochybuji, že by bez těchto lidí Formule 1 stále fungovala. Ferrari by s tím zřejmě sekl a bylo by. Kolem už není moc těch veteránů, kteří byli u týmů, když začínaly. Tehdy jste si mohli koupit motor a převodovku. Nemuseli jste mít miliardy a tisíc lidí, kteří by pro vás pracovali," vzpomíná Ecclestone, jenž na počátku 70. let minulého století převzal stáj Brabham.
"Frank byl trochu zvláštní osobou. A to se projevovalo tím, jak k věcem přistupoval. Pokud jde o něj, nikdy to s ním nebylo špatné, nikdy si na nic nestěžoval. Vyrovnával se s věcmi tím nejlepším způsobem, jakým mohl. A proto byl tak úspěšný. Byl skrz naskrz závodníkem," popisuje 91letý Brit svého bývalého přítele i soupeře na závodních okruzích.
"Vždy byl napřed. Věděl o kašmírových svetrech v době, kdy jsem já o nich ještě vůbec neslyšel. To byl Frank. Řekl mi: 'Půjč mi 2000 liber.' A já jsem s tím souhlasil. A on řekl: 'Vrátím ti je za 10 dnů.' Byla to jistota - Frank se za 10 dní vrátil s 2000 librami."
"Hovořili jsme spolu o čemkoliv, a pak, těsně před tím, než odešel, řekl: 'Nepůjčil bys mi 2500 liber? Myslíš, že bys mi mohl půjčit 2500? Vrátím ti je za 10 dnů.' A takto jsme s Frankem pracovali. Věřil jsem mu celým svým životem," říká Ecclestone.
Poté vzpomíná na nepříjemné chvíle, kdy sedělo po Williamsově nehodě s lékařem Sidem Waktinsenem v nemocnici v Londýně po jeho převozu z Francie.
"Zeptal jsem se: 'Jak dlouho to bude trvat?' A on [Watkins] odpověděl: 'Myslím, že tady bude 6 měsíců hledět do stropu.' Řekl jsem: 'Přežije to všechno.' A on na to: 'To si nemyslím.' A Sid se v tomto oboru opravdu vyznal. Frank jako obvykle všechny vyvedl z omylu. Takoví lidé jako Frank už neexistují," dodává smutně Ecclestone.
Fotogalerie
The man who turned a dream into a dynasty.Remembering the incredible life of Sir Frank Williams pic.twitter.com/3ZJvb7P5Dt
— Formula 1 (@F1) November 29, 2021Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.
Bitva o titul ve Formuli 1 v roce 2025 bude extrémně těsná. Každý detail může rozhodnout, a i když je to ve světě F1 běžné, letošní sezóna slibuje být ještě napínavější než kdy dřív.
Carlos Sainz prozradil, co ho přimělo spojit svou budoucnost s Williamsem. Klíčovou roli sehrály dvě věci – ambiciózní projekt a lidé v týmu, kteří ho okamžitě nadchli.