Bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone vzdává hold včera zesnulému Frankovi Williamsovi, majiteli závodního týmu a průkopníkovi, který pomohl vybudovat moderní sérii automobilového sportu. Bez něj by F1 již zřejmě neexistovala.
Frank byl připoután na invalidní vozík od své automobilové nehody v roce 1986 a jak jsme vás již informovali, včera ve věku 79 let zemřel. Vybudoval druhý nejúspěšnější tým ve Formuli 1 a nedávno jej prodal americké společnosti Dorilton Capital.
Williams vycházel z éry, v níž vítězné týmy řídili jejich zakladatelé, jako například Enzo Ferrari, Ken Tyrrell či Colin Chapman (Lotus) - ti už jsou dávno všichni po smrti. Jak na ně vzpomíná Bernie Ecclestone?
"Pochybuji, že by bez těchto lidí Formule 1 stále fungovala. Ferrari by s tím zřejmě sekl a bylo by. Kolem už není moc těch veteránů, kteří byli u týmů, když začínaly. Tehdy jste si mohli koupit motor a převodovku. Nemuseli jste mít miliardy a tisíc lidí, kteří by pro vás pracovali," vzpomíná Ecclestone, jenž na počátku 70. let minulého století převzal stáj Brabham.
"Frank byl trochu zvláštní osobou. A to se projevovalo tím, jak k věcem přistupoval. Pokud jde o něj, nikdy to s ním nebylo špatné, nikdy si na nic nestěžoval. Vyrovnával se s věcmi tím nejlepším způsobem, jakým mohl. A proto byl tak úspěšný. Byl skrz naskrz závodníkem," popisuje 91letý Brit svého bývalého přítele i soupeře na závodních okruzích.
"Vždy byl napřed. Věděl o kašmírových svetrech v době, kdy jsem já o nich ještě vůbec neslyšel. To byl Frank. Řekl mi: 'Půjč mi 2000 liber.' A já jsem s tím souhlasil. A on řekl: 'Vrátím ti je za 10 dnů.' Byla to jistota - Frank se za 10 dní vrátil s 2000 librami."
"Hovořili jsme spolu o čemkoliv, a pak, těsně před tím, než odešel, řekl: 'Nepůjčil bys mi 2500 liber? Myslíš, že bys mi mohl půjčit 2500? Vrátím ti je za 10 dnů.' A takto jsme s Frankem pracovali. Věřil jsem mu celým svým životem," říká Ecclestone.
Poté vzpomíná na nepříjemné chvíle, kdy sedělo po Williamsově nehodě s lékařem Sidem Waktinsenem v nemocnici v Londýně po jeho převozu z Francie.
"Zeptal jsem se: 'Jak dlouho to bude trvat?' A on [Watkins] odpověděl: 'Myslím, že tady bude 6 měsíců hledět do stropu.' Řekl jsem: 'Přežije to všechno.' A on na to: 'To si nemyslím.' A Sid se v tomto oboru opravdu vyznal. Frank jako obvykle všechny vyvedl z omylu. Takoví lidé jako Frank už neexistují," dodává smutně Ecclestone.
Fotogalerie
The man who turned a dream into a dynasty.Remembering the incredible life of Sir Frank Williams pic.twitter.com/3ZJvb7P5Dt
— Formula 1 (@F1) November 29, 2021Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.