Lewis Hamilton nalézá i dobré věci na ázerbájdžánském víkendu, kde po své velké chybě dojel mezi posledními bez bodu. A Mercedes mu upraví volant, aby v budoucnu už nedošlo k nechtěnému přepnutí vyvážení brzd.
Stříbrné šípy o víkendu nebyly moc konkurenceschopné, sedminásobný mistr světa přesto dokázal s vozem W12 v ulicích Baku vybojovat v kvalifikaci druhé místo. A restart 2 kola před koncem závodu se mu povedl výtečně - Sergia Péreze už předjížděl a dostával se do vedení.
Jenže při tom omylem zmáčkl "magické" tlačítko a přesunul vyvážení brzd dopředu tak, jak to využívá za safety carem. Mercedes totiž využívá nadměrné teplo z brzd pro zahřívání předních pneumatik, které se při pomalejším tempu dostávají obtížně do provozních teplot. Hamilton si je jistý tím, že tento systém vypnul po nájezdu na rošt vypnul, jenže během restartu jej nechtíc opět zapnul, proto v první zatáčce vylétl rovně do únikové zóny.
"Byly to neuvěřitelně náročné dva týdny nebo dva závody," vrací se Hamilton k podnikům v Monaku a v Baku, odkud si dohromady odvezl hubených 7 bodů. Zvlášť ve druhém případě "šlo samozřejmě o bolestivou zkušenost. Myslím, že v neděli to byla fakt velká smůla. Ale Max [Verstappen] ji měl taky, tyto věci se stávají."
Listen to @AussieGrit letting it all out at the dramatic Lap 50 restart in Baku 😱😁(wait for it...)🎬: @C4F1#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/rE5TsHpi8q
— Formula 1 (@F1) June 7, 2021"Přirozeně mi je líto celého týmu. Dáme se dohromady a pokusíme se vrátit ještě silnější. Ale myslím, že si z víkendu můžeme odnést spoustu pozitiv, pokud jde o to, jak jsme se během něj zotavili vzhledem k počátku. A budeme silnější," věří Hamilton.
Jeho největšímu rivalovi Verstappenovi praskla pneumatika, závod přitom pohodlně vedl. To však jeho frustraci nikterak nezmírnilo: "Je to irelevantní. Fakt to nic nemění, abych byl upřímný. Jsou to pro nás lekce," svěřuje se se svými pocity 36letý pilot.
Rakouská stáj má konkurenceschopné auto a vede šampionát jezdců i konstruktérů. "Myslím, že Red Bull je momentálně nejrychlejší. Bylo to velmi, velmi těžké se jich udržet. Být tedy v té pozici a bojovat s nimi, to byl úžasný zážitek. A docela pokořující, když po veškeré té práci odjíždíte s prázdnou. Ale to už se stává," pokračuje pilot Mercedesu.
Ten se bude snažit zabránit podobné chybě v nechtěném nastavení brzdového systému na volantu. "Lewis udělal všechno správně. Dostal auto na rošt, vypnul různá tlačítka a nastavení, která měl vypnout, a zapnul ta, která potřeboval mít zapnuta. Vše bylo nastaveno pro řádný start," popisuje technický ředitel Mike Elliott.
"Start měl fantastický, dostal se na úroveň Péreze, a jakmile si měnili pozice a Lewis měnil směr, tak během toho zabočení zapnul magické tlačítko a žel necítil, že to udělal. Neměl tedy vůbec žádné ponětí o tom, že bude mít problém," rozebírá Elliott sled událostí krátce po restartu.
Tým proto přehodnotí své praktiky a případně upraví volant. "Lewis za to cítí velký kus zodpovědnosti. Ve skutečnosti však dělá tak málo chyb, což jej odděluje od některých ostatních jezdců. Je naší povinností mu poskytnout auto, s nímž je to náročnější dělat chyby. Musíme si z toho vzít svůj podíl, podívat se na to, jak to zlepšit. Do příštího závodu to dáme dohromady," slibuje technický ředitel Mercedesu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.