Lewis Hamilton nalézá i dobré věci na ázerbájdžánském víkendu, kde po své velké chybě dojel mezi posledními bez bodu. A Mercedes mu upraví volant, aby v budoucnu už nedošlo k nechtěnému přepnutí vyvážení brzd.
Stříbrné šípy o víkendu nebyly moc konkurenceschopné, sedminásobný mistr světa přesto dokázal s vozem W12 v ulicích Baku vybojovat v kvalifikaci druhé místo. A restart 2 kola před koncem závodu se mu povedl výtečně - Sergia Péreze už předjížděl a dostával se do vedení.
Jenže při tom omylem zmáčkl "magické" tlačítko a přesunul vyvážení brzd dopředu tak, jak to využívá za safety carem. Mercedes totiž využívá nadměrné teplo z brzd pro zahřívání předních pneumatik, které se při pomalejším tempu dostávají obtížně do provozních teplot. Hamilton si je jistý tím, že tento systém vypnul po nájezdu na rošt vypnul, jenže během restartu jej nechtíc opět zapnul, proto v první zatáčce vylétl rovně do únikové zóny.
"Byly to neuvěřitelně náročné dva týdny nebo dva závody," vrací se Hamilton k podnikům v Monaku a v Baku, odkud si dohromady odvezl hubených 7 bodů. Zvlášť ve druhém případě "šlo samozřejmě o bolestivou zkušenost. Myslím, že v neděli to byla fakt velká smůla. Ale Max [Verstappen] ji měl taky, tyto věci se stávají."
Listen to @AussieGrit letting it all out at the dramatic Lap 50 restart in Baku 😱😁(wait for it...)🎬: @C4F1#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/rE5TsHpi8q
— Formula 1 (@F1) June 7, 2021"Přirozeně mi je líto celého týmu. Dáme se dohromady a pokusíme se vrátit ještě silnější. Ale myslím, že si z víkendu můžeme odnést spoustu pozitiv, pokud jde o to, jak jsme se během něj zotavili vzhledem k počátku. A budeme silnější," věří Hamilton.
Jeho největšímu rivalovi Verstappenovi praskla pneumatika, závod přitom pohodlně vedl. To však jeho frustraci nikterak nezmírnilo: "Je to irelevantní. Fakt to nic nemění, abych byl upřímný. Jsou to pro nás lekce," svěřuje se se svými pocity 36letý pilot.
Rakouská stáj má konkurenceschopné auto a vede šampionát jezdců i konstruktérů. "Myslím, že Red Bull je momentálně nejrychlejší. Bylo to velmi, velmi těžké se jich udržet. Být tedy v té pozici a bojovat s nimi, to byl úžasný zážitek. A docela pokořující, když po veškeré té práci odjíždíte s prázdnou. Ale to už se stává," pokračuje pilot Mercedesu.
Ten se bude snažit zabránit podobné chybě v nechtěném nastavení brzdového systému na volantu. "Lewis udělal všechno správně. Dostal auto na rošt, vypnul různá tlačítka a nastavení, která měl vypnout, a zapnul ta, která potřeboval mít zapnuta. Vše bylo nastaveno pro řádný start," popisuje technický ředitel Mike Elliott.
"Start měl fantastický, dostal se na úroveň Péreze, a jakmile si měnili pozice a Lewis měnil směr, tak během toho zabočení zapnul magické tlačítko a žel necítil, že to udělal. Neměl tedy vůbec žádné ponětí o tom, že bude mít problém," rozebírá Elliott sled událostí krátce po restartu.
Tým proto přehodnotí své praktiky a případně upraví volant. "Lewis za to cítí velký kus zodpovědnosti. Ve skutečnosti však dělá tak málo chyb, což jej odděluje od některých ostatních jezdců. Je naší povinností mu poskytnout auto, s nímž je to náročnější dělat chyby. Musíme si z toho vzít svůj podíl, podívat se na to, jak to zlepšit. Do příštího závodu to dáme dohromady," slibuje technický ředitel Mercedesu.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.